Igångsättning av häst

A

ahaa

Min häst fick knäledsinflammation i höger bakben sept-08. Hon blev behandlad i has och knä i okt och även november. Blev friskförklarad slutet på nov. Skrittat under hela tiden. Började sätta igång henne i dec-jan, kom fram till galopp innan det blev isgata. Skrittade då några veckor och fick börja om. Travade i snö ca 10 dagar innan jag la in en bit i varje galopp. hela tiden försökt jobba henne i form i skritten o även traven. I galoppen får man hålla i hatten. Nu sitter jag här o har lite ångest.. efter isgatan har det varit mycket snö, alltså har hon fått jobba hårdare. Idag var hon till o med lite svettig i ansiktet o lite under sadelgjorden! o det är typ två veckor sedan jag började trava på min andra igångsättning. jag försöker hela tiden jobba henne i skritten, flytta o ställa. Går jag för snabbt fram??? Vill att min älskling ska hålla länge till! Veterinären sa att jag skulle öka traven med 5 min varje vecka men nämnde inget om galopp.

Sv: Igångsättning av häst

dessutom förstår jag inte varför hon behandlade hasen när det var knäet hon hade inflammationen i???

Sv: Igångsättning av häst

Försök bara att hålla koll på bakknäna. Är hon irriterad i området? Rör hon sig som hon ska? Mår hon bra? Massera lite med fingrarna runt knät, först på den sida du tror är bra och sen likadant på den du är orolig för. Reagerar hon lika? Är hon irriterad? Försök bedöma. Se om något ändrar sig från en gång till en annan.

Det jag framförallt undrar är vad som orsakade inflammationen första gången? Om du vet det så borde du kunna undvika det i fortsättningen, eller hur? Kanske lite stelare i ena sidan och kompenserar? Om du jobbar för att få hästen mer jämn i kroppen (förstår att du gör det också men jag menar att identifiera problem och försöka lösa dem) borde den också hålla framöver.

Skogsridning är guld för en häst som man vill få mjuk och jämn i kroppen.

Vad gäller igångsättning så kan du väl ta två steg fram och ett bak för att gardera? Om du i två veckor ökar lite på allt, så som du gjort så kan du den tredje veckan göra det lite lättare igen. Typ en vecka med lite återhämtning och ändå utan att bara skritta. Korta ner passen igen och låt bli att nöta. Fjärde och femte veckan, framåt igen. Sjätte, lite mindre och ingen nötning. Nötning tror jag är värst. Hästen tål nog det mesta men att trava eller galoppera längre sträckor eller tid kan vara det som skulle kunna slita mest och om du ger en vecka "ledigt" från den typen av arbete så säkrar du ju upp och håller ändå igång hästen och fortsätter gå framåt, eller vad tror du?

Är ingen expert alls (trodde du väl inte heller :) ). Detta var bara tankar som dök upp. Jag reserverar mig lite för alla andra som är superduktiga och RIKTIGA hästmänniskor och som säkert hittar hur många fel som helst i detta. Kanske jag formulerat mig FEL någonstans...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
855
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 123
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur