Igångsättning av häst med skada

Gabriol

Trådstartare
Min häst har fått diagnosen pålagringar i bakknäet, orsakade av cystor. Enligt veterinär kommer han förmodligen inte kunna tränas fullt ut mer.

Han är nu behandlad och friskförklarad och ska sättas igång. Har skrittat i 2 veckor och sedan börjat smyga in lite trav uppsuttet. Han jobbas även en del från marken i alla gångarter.

Nu till frågan:
Vad är de skonsammaste träningssätten för en häst med en sån här diagnos?
Ni som haft hästar med samma problem, hur mycket har de hållit och hur har ni tränat dom?

Z

Sv: Igångsättning av häst med skada

Jag har träffat på ett par araber med cystor/pålagringar i bakknäna.

Inte för att jag vill skrämma upp dig, men ingen av dem kom tillbaka som ridhäst tyvärr. :( De fick förr eller senare alla för ont för att ens kunna gå i hagen och togs bort.

Min arab har systor i båda bakknäna. Detta är inget hon lider av och tränas och tävlas för fullt. Väldigt många araber har cystor, men de märker aldrig av dem.
Två av ridskolehästarna har det. Det är nu 20+år och det händer att man inbland kan se en liten rärelseströrning på dem, men inget de lider av.

Är du säker på att pålagringarna är orskade av cystorna?
Min häst har små pålagringar bak (vilket många hästar har) att hon var halt då hon röntagdes berodde på en inflammation i kotan och inte pga cystorna som vi först befarade.

Jag frågade vet. hur jag skulle rida för att kunna undvika problem med cystorna i framtiden, men han kunde inte säga mer än att jag kanske skulle undvika hårt underlag.

lycka till med din häst!!

Enligt veterinär är pålagringarna orsakade av cystor.

Det verkar vara väldigt individuellt hur mycket hästen kommer hålla, så det är väl bara till att hoppas att det går bra.

Jag antar att ju mer vältränad han blir desto mer kommer han hålla, men det är ju svårt att träna utan att han blir överansträngd och får ont. Än har han inte visat några tecken på att träningen varit för jobbig.

Någon annan som har tips?

Liknande trådar

Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 399
Senast: Hedinn
·
Ridning Hur hade ni gjort med igångsättning efter Ca en månads vila? Hästen i fråga har vurpat och är nu ohalt och friskförklarad. Ska nu sättas...
2
Svar
36
· Visningar
2 193
Senast: Diabetikern
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 033
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka