igångsättning av fetknopp

Lillsillen

Trådstartare
hur skulle ni lägga upp träningen/ridningen av följande 17-åriga häst som varit sällskapshäst de senaste 5 åren och nu bär på 100 (?) kg övervikt??

Till saken hör att hon är och kommer vara oskodd åtminstone tills i vår. Hon tror dock att grusväg kommer göra jätteont i fötterna, så där törs hon knappt gå (har varit oskodd i 5 år, men det har inte blivit bättre än det var direkt efter att vi tagit av skorna, dessutom är hon plattfot.). Och på asfalt tror hon att hon ska halka eller nåt, så då går hon hellre i diket. På gräs däremot går hon bra.

Å alla vet ju hur mysigt det blir på gräset denna slaskiga årstid...

Sadel går ej att använda då gjorden är alldeles för kort, å då är den ändå 140cm...

Så, var när hur skulle DU börja arbetet med denna häst??

Sv: igångsättning av fetknopp

Om du nu inte vill/kan ha henne skodd så finns det ju skydd att knäppa fast på hoven vid ridning. Är hon hyggligt snäll får du väl rida barbacka :bump: tills du hittat en sadel som fungerar. Efter 5 års vila är det nog lämpligt med en omväxlande promenad ut. Börja med en kort promenad o förläng tidsmässigt allteftersom konditionen blir bättre. Ta hjälp av instruktör på tidigt stadium som kan hjälpa till med råd för arbetet med att stärka o lösgöra. O helt klart skynda långsamt

Jag skulle nog inte börja med att rida. Promenera med häst vid hand. Longera eller helst tömkör. Kan ju också vara läge att få ner övervikten innan man adderar ytterligare tyngd på ryggen

Senast ändrad:

Hästmassören skrev:
Jag skulle nog inte börja med att rida. Promenera med häst vid hand. Longera eller helst tömkör. Kan ju också vara läge att få ner övervikten innan man adderar ytterligare tyngd på ryggen

Detta hade jag åxå gjort.
Men som ett litet annorlunda förslag, vågar du cykla med en häst?
Fin fin träning i början...
Kräver dock en stabil o orädd häst. Samt balans av dig.

Hade nog också först motionerat hästen utan ryttare, medan man jobbar med att få ned övervikten. Låt det ta tid att få ned så mycket vikt, det är skadligt att banta hästar för fort! Vid väldigt kraftig, hastig nedbantning av överviktiga hästar kan vissa giftiga ämnen frigöras i kroppen och det finns fall där sådana hästar har blivit förgiftade och dött väldigt snabbt (inom 24 h)! Så låt det därför hellre ta några månader, minst, och "svältföd" inte hästen under tiden.. Banta henne med förnuft och mycket motion.

Hästen går på väl uträknad foderstat så bantningen är i kontrollerad form.
När det gäller motionen så var förslaget om cykling perfekt!!
Kanske lite knöligt att hoja runt på åkern där hon helst vill gå :(
Men jag får försöka hitta lämplig mjuk väg.

De där hovskydden brukar ju vara hemskans dyra, så det får jag nog avstå ifrån.
Eftersom hon som "ung" var väldigt svårriden o het, och jag nu tänkt prova om hon "mognat" nåt så att granntjejen ska kunna tordas rida henne, vill jag i dagsläget inte lägga ut så mycket pengar på henne ifall det spricker.

Tömkörning är kört, för hon är så linrädd. ((inkörd på pleg som 2-åring och vaknade till liv innan de kommit tillbaka till stallet, så hon slängde ur förra ägaren och drog hem i panik, livrädd för vagn mm som hängde o slängde bakom, fastnade halvvägs in i boxen där hon drog på skalle o fastnade)) Plötsligen tror hon att det hänger krokodiler i svansen och blir helt paniskt bakrädd...

Å några korta barbackaturer ska man väl kunna få till...

Kan du cykla med henne, så kanske du kan ha henne som handhäst när du rider. Rätt trevligt om det funkar!
Om du har någon annan häst som går att köra, kan du ju ta gammelhästen "på släp".

Handhäst känns jätteskoj,,,,men tror att expolsionsrisken är STOR när de båda kommer ut tillsammans...isynnerhet som halvblodet ej har gått på länge på mugg, tappskor mm,,,så jag vet inte om jag törs chansa,,,men tanken har slagit mig!!

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 062
Senast: muslidag
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 286
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka