Igångsättning av äldre man.

Shettisar

Trådstartare
Hej.
Jag är lite :confused: ang igångsättningen av min gammel vallack. Shettis är rasen och han är 20år.Gått i hagen i ca 1år utan större ansträngningar.Gått promenad imellanåt men inget mer.Nu ska jag sätta igång honom vad det gäller körningen och undrar nu om någon vänlig själ kan ge förslag på hur jag ska lägga upp det med tanke på åldern och usel kondis. Kan jag köra honom direkt eller jag ska börja med tömkörningen?Hur länge åt gången är lämpligast att hålla på? Hur långt är lämpligt att låta honom dra? Nu gäller det endast rockard och "promenadkörning".

Sv: Igångsättning av äldre man.

skritta en vecka och se hur han mår av det, de brukar bli piggare ju mer kondis de får ju.
tömkörning är ju alltid bra! Då får du ju ett hum om han orkar lyfta bakbenen :)

Sv: Igångsättning av äldre man.

låter väl vettigt att börja att tömköra honom o bygga upp kondisen så. Så att han sedan känner att han orkar med körningen. Så tömkör ett tag tills han börjar bli piggare och mindre "trind" om magen :) sedan får du väl spänna för och ta ett par korta turer i veckan (max 30 min). sedan succesivt öka turerna och lägga in lite trav, ett tips till tömkörningen är att ut i skog o mark -över stubbar o stenar så han får jobba lite under tiden, plus klättra backar som är kanon mot shettismagar :)
men se till att ta det i hans takt, iom hans ålder o så .. o glöm för den delen inte heller att kolla över foderstaten så han får nog med mat för att orka med den nya motionen.
lycka till!!

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 878
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 568
Senast: Mia_R
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 667
Senast: Jate Volim
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 694
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna