Igångsatta förlossningar

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blixtra

Ska till läkaren imorgon (har BF då). Ska utredas om jag ska bli igångsatt pga mina fingrar som jag nu då inte har någon kännsel i alls på vänster handen.

Bebis är defenitivt inte redo för att komma ut ännu, inga tecken på att något som helst är på G.

Jag fasar för att bli igångsatt. Har några i min närhet som blivit det. Har slutat med lååånga smärtsamma förlossningar bland en massa personal på stooort sjukhus. Jag vill ju till ett mindre sjukhus lite längre bort som är väldigt familjeinriktat med lugn och ro.

Har ni blivit ingångsatta? Kan ni lugna mig något, eller blev det jobbigt för dig och bebis också?
 
Sv: Igångsatta förlossningar

Är du öppen ngt? En färdknapp kan ev mjuka upp där nere lite. Jag var öppen 3 cm så de tog vattnet med första sonen, pga havandeskapsförgiftning. Hade eda o lustgas och allt tog 2 tim o 5 min från första värken!
 
Sv: Igångsatta förlossningar

paradiset skrev:
Är du öppen ngt? En färdknapp kan ev mjuka upp där nere lite. Jag var öppen 3 cm så de tog vattnet med första sonen, pga havandeskapsförgiftning. Hade eda o lustgas och allt tog 2 tim o 5 min från första värken!
Å gud så skönt det låter att det KAN gå så snabbt! Jag har varit inne på nätet och läst om igångsatta förlossningar nu och jag känner bara NEJ, jag VILL INTE!!

Funderar på varför de vill sätta igång mig? Visst det är jobbigt med karpaltunnelsyndromet och att jag nu tappat kännseln på ena handens fingrar. Men efter födseln när svullnaden börjar minska borde väll handen komma igång igen? Jag kan leva med att det känns så här en kortare period till, det är okej.

Vet inte om jag är öppen något? Har inga känningar av att det är på G iallafall. Antar att de kommer att göra en gyn.undersökning i morgon.
 
Sv: Igångsatta förlossningar

min kompis blev igångsatt nyss, ja för två veckor sedan... men henne ska man kanske inte jämföra med :smirk: , för hennes första förlossning gick på 3 timmar från vattenavgång, den andra gick på 2½ och den här.. ja hon blev igångsatt, det hände inget och i o m att de andra har börjat med vattenavgång så sprängde de hinnorna på henne, och så fes hon ut två pojkar :D ;) . Hon fick tvillingar och de var ute på mindre än två timmar från att de spräckte hinnorna!
Så visst kan det gå fort!

Har en kompis till som faktsikt blev igångsatt pga havandeskapsförgiftning, och för henne tog det länge innan något hände alls, men när det väl hände så tog det inte speciellt lång tid! 8hon låg inte flera dygn i alla fall... :smirk: )

Å andra sidan så har jag en bekant vars förlossning drog igång själv, och hon hade väl en sådan där 70-timmars förlossning... som höll på att kosta hennes barn livet tom!
Så en igångsättning behöver ju inte alls bli värre än en "vanlig" det enda är väl att du är på sjukhuset hela tiden, när det drar igång av sig själv är du ju ofta hemma de första timmarna och kan "sysselsätta" dig med annat så att man glömmer bort sig lite!

Lycka till oavsett hur det blir, det är inte kul att gå med en bortdomnad arm heller! Och sätter de igång, fokusera på barnet :love: !
 
Sv: Igångsatta förlossningar

Är det första barnet? Enligt vad jag hörde på BB-info så vill de helst inte sätta igång förstföderskor för att förlossningn KAN bli mer utdragen MEN den behöver inte bli det. Tänk positivt, det gör jag!
 
Sv: Igångsatta förlossningar

oz_joj skrev:
Är det första barnet? Enligt vad jag hörde på BB-info så vill de helst inte sätta igång förstföderskor för att förlossningn KAN bli mer utdragen MEN den behöver inte bli det. Tänk positivt, det gör jag!
Japp, det är första barnet. Hade jag bara känt att den är redo, att förlossningen kommer igång själv inom kort så kan de väll få trycka på det lite så att det kommer igång. Men jag känner ingenting ingen mensvärks liknande smärta INGET!

Har två väninnor som blivit igångsatta med första barnet och då hade de ändå gått över tiden med två veckor, de fick jobbiga förlossningar bägge två. Utmattade barn etc. Jag har ju inte ens gått över tiden ännu, bebis är säkert inte redo ännu. Min mamma gick över två veckor med mig och min sambos mor samma med honom. Så det sitter nog inprogrammerat i vår bebis att man kan ska ligga där inne tom v42.

Ingen som vet något om karpaltunnelsyndrom, är det så att om man går med det för länge, att man inte får tillbaka kännseln igen? För det är ju ingen fara för bebis at jag har detta. Förösker komma på varför de vill sätta igång en pga kännsel bortfall i fingrarna...
 
Sv: Igångsatta förlossningar

Jag håller med!!

Tänk positivt, du fixar det här, slappna av och längta efter din unge:love:

Läs nu inte mer om vad som KAN hända utan fokusera på att du fixar det här!!

Lycka till!
 
Sv: Igångsatta förlossningar

Jag har blivit igångsatt två ggr.
Den absolut jobbigaste förlossningen var då jag inte blev igångsatt. Då var jag helt utmattad efteråt.

När jag blivit igångsatt har det varit snabba förlossningar. Jag har sluppit värkstimulerade, inte sytt ett stygn. Dessutom har jag varit superpigg efteråt. Från första värk tog det drygt 4 resp nästan 2 1/2 timme.
Ställ bara in dig på att det kan dröja flera dagar innan det sätter igång. Första gången gelades jag två ggr. Måndag em (bf dagen) och tisdag morgon. Första Värken (med stort V) strax efter 12.00, hon är född 16.17.
Andra gången gick jag omkring på BB i nästan tre dagar innan det kom igång. Det var ca 1 v före bf. Då provade de med kateter första dagen. Gel två ggr andra dagen. Tredje dagen stack de hål på hinnorna - kl 13.00 hon föddes 15.25.
 
Sv: Igångsatta förlossningar

De SÄTTER INTE IGÅNG UTAN ANLEDNING! Vill jag bara säga... de undviker det vill varje pris så det är nog allvarligt med din hand. Och ditt barn är ju klart, kommer bara bli fetare framöver.
 
Sv: Igångsatta förlossningar

Blev du igångsatt på barn nr1? Varför är du igångsatt? Vilken skillnad i tid du hade under dina förlossningar!

Skönt ändå att höra att det går bra.


Som sagt då så har jag vänninor som blivit igångsatta, och där har bebis varit så utmatttade att de nästan inte orkade andas själva :cry: , samt att mammorna var helt borta efteråt.
 
Sv: Igångsatta förlossningar

Blixtra skrev:
Hade jag bara känt att den är redo, att förlossningen kommer igång själv inom kort så kan de väll få trycka på det lite så att det kommer igång. Men jag känner ingenting ingen mensvärks liknande smärta INGET!
.

:D Jag kände absolut INGET förrän första var halvvägs ute :p Missade i princip hela öppningsskedet. (värkarna drunkade väl i foglossningssmärtorna) Dagen innan hade jag varit på MVC och då låg bebin högt och ofixerat och det såg ut att vara låångt kvar...

Andra började med en blödning (öppningsblödning från livmoderhalsen) och det kände jag heller inget av förrän det blev en pöl i (den som tur var bruna) soffan.

Så, det kan sätta igång när som helst utan föraningar :idea:

Och apropå "färdknäppar" - min tvåa kom så fort vi SLUTADE med dem (för att försöka hålla honom inne tills efter nyår) :smirk:
 
Sv: Igångsatta förlossningar

Ettan kom igång själv 12 dagar efter bf. Det tog 16 timmar och var skitjobbigt.
Jag tror att en av anledningarna till att det är många som har extra jobbigt med igångsättning med första barnet är för att man blir "chockad" och då kanske spänner sig. Egen spekulation, ingen sanning.
Men det är SKITJOBBIGT med en igångsatt förlossning! Vänta dig inget annat. Inte för att skrämma dig på något vis. Värkarna kommer igång pangbom så man hinner inte succesivt "vänja sig" och kroppen är inte förberedd.
Det enda jag hade i huvudet var att slappna av och andas. Det blir ofta annorlunda värkar än vid naturlig start. Långa värkar och ofta två toppar på varje värk.

MEN de kanske ska sätta igång med kateter och då blir det annorlunda tydligen. (jag kom ju inte igång då men det var ju en vecka före bf) Då öppnas det inifrån och liknar väldigt mycket en normal start. Det blir inte forcerat som med gel och superforcerat som när de tog hål på hinnorna :crazy:
Så förhoppningsvis sätter de kateter och då tror jag att det blir väldigt likt det normala.
Men jag tror att det som är jobbigast är hur intensivt det startar och det är kanske det jobbigaste för en förstföderska. Man vet ju inte hur det är att föda.
Jag tycker inte du ska oroa dig för mycket. Vad jag tycker du ska tänka igenom och ha klart för dig innan är vad du vill ha för smärtlindring, (jag behövde den väldigt fort, ja allt gick ju fort :D )
så det är en sak mindre att tänka på. Pappan ska väl vara med? Då ger du honom ansvaret över larmknapp och prat med bm. Du ska koncentrera dig på att slappna av när du har möjlighet. Och sedan så ska du tänka på att när det gör som ondast så har du snart bebisen i famnen.
Mina barn har varit pigga och hungriga direkt efter födseln, så det har gått som på räls.
Den som inte var pigg och mådde bra var första som kom efter 16 timmar.
Det jag tycker var jobbigast var att ligga på BB flera dagar innan jag kom igång, förstå hur bebissugen jag blev då ;)
Ta reda på hur du ska sättas igång. Är det kateter så tror jag att det går jättebra. Här har de gått över till kateter nästan helt då det ska vara skonsammast för mamma och bebis.
 
Sv: Igångsatta förlossningar

Tror inte att de sätter igång dig om du inte vill så länge det inte är barnet som mår dåligt. Jag miste känslen i bägge mina händer och har nu tre veckor efter förlossningen inte fått tillbaka den och jag har dessutom svår värk i själva handen som strålar upp i armen.

vet inte hur länge jag kan gå så här för om det blir operation så kommer jag ju inte att kunna hålla min dotter och nunär amningen funkar så bra som den gör så vill jag inte riskera den. Ska dock prata med doktorn om det.
 
Sv: Igångsatta förlossningar

"Värkarna kommer igång pangbom så man hinner inte succesivt "vänja sig" och kroppen är inte förberedd.
Det enda jag hade i huvudet var att slappna av och andas. Det blir ofta annorlunda värkar än vid naturlig start. Långa värkar och ofta två toppar på varje värk."

japp!! Superintensivt när vattnet går! Hade jag inte hunnit med eda hade jag väl typ dött....nej men ja värkarna var hemska på slutet med 2 toppar!! Denna förlossning var en barnlek i jämförelse! Visst des sista 5 värkarna låg jag nästan o vred mig som en mask för ingen ställning var bekväm och jag vill bara FLY!! MEN de kom var 3:e till 4:e min och höll ju bara i sig 90 s, krysta var värre denna gång eftersom jag inte var bedövad av eda! Men edan fördröjde förloppet på förlossnng nr 1 annars hade han väl kommit ännu snabbare:crazy:
Nej tacka vet jag lite långsammare o uthärdligare värkar.

MEN trots den intensiva smärtan på nr 1 så gick det ju FORT så jag hann aldrig bli trött alls! Och barnet mådde prima, bara hade fått lite fostervatten i lungorna så han andades lite grumligt första halvtimmen.
 
Sv: Igångsatta förlossningar

Jag var inte öppen något alls, livmodertappen hade väll börjat att mogna, men inga hinnor hade gått att spränga. Läkaren var inte nöjd med kännselbortfallet i fingrarna alls, han stack mig med spetsar, och jag skulle svara hur många, kände bara en hela tiden.

Har dock fått en vecka till på mig, hoppas att det hänt något innan måndag!! Har ju BF idag (29/11), men som sagt inte börjat att öppna mig ännu.

Håll tummarna på att bebis vill ut själv inom kort!!
 
Sv: Igångsatta förlossningar

Jag ville bara säga LYCKA TILL!!!
Det kommer säkert gå jättebra, oavsett om bäbis kommer frivilligt eller inte.
Jag blev ju som du kanske läst igångsatt 8 dagar före BF pga dåliga värden. Var öppen 1,5 cm med helt utplånad livmodertapp.
Har inget att jämföra med, men jag lever ju fortfarande i alla fall :D ...
Bäbis mådde jättebra när han kom ut och hela förlossningen tog 7 timmar och 7 min från att de spräckte hinnorna. Ganska snabbt för att vara en förstföderska, tror jag. Du behöver nog inte vara rädd för att det blir utdraget, med mig justerade de hela tiden med droppet och ökade på när det gick långsamt. Kändes snarare som att det gick FÖR snabbt för att kroppen skulle hinna med.

Försök så gott du kan att slappna av, ut kommer bäbis förr eller senare ändå. När förlossningen väl drar igång kommer du vara så koncentrerad och inne i det du gör att det inte spelar nån roll hur det hela började.


KRAM!!!



/Jossan
 
Sv: Igångsatta förlossningar

Jag håller tummarna för att det kommer igång inom en vecka! Eller - jag håller tummarna för att det kommer igång nu!
Lycka till! Tänk att du snart har din bebis i famnen :)
 
Sv: Igångsatta förlossningar

Som sagt, det kan komma snabbt utan förvarning!

Dagen innan min första förlossning såg jag ut som om det var en månad kvar, typ. Inget öppen alls, bebin inte fixerad, inga värkar etc.

Men förmiddagen efter (på väg till en stor hästtävling med häst och allt förstås) blev jag lös i magen och fick en liten brunaktig flytning (slempropp?) Så blev det en bebis också samma dag efter ett "missat" öppningsskede och kanske en halvtimmes aktiv förlossning.

Så mitt råd är att inte planera för långa resor bort från BB :D

Eller, kanske låtsas planera dem så det sätter igång på pin kiv :idea:
 
Sv: Igångsatta förlossningar

Jag vet inte om min erfarenhet egentligen är till så stor hjälp?

Mig satte de igång efter stor tveksamhet, eftersom jag var i dåligt skick pga foglossning och inte kunde gå. De började då med cytotec, som de gav mig i fyra dagar utan att det blev något som var knappt märkbart på ett CTG. På femte dagen fick jag värkstimulerande dropp vilket de inte heller verkade tro på att det skulle funka själva nästan. Men efter ca 1,5 timme med droppet blev det tvärtom istället och jag hade hypertona värkar. Lite förvånade undrade de då om jag ville ha lustgas, provade och fick väl ingen kanoneffekt, men blev stenhög. De försökte då ge mig EDA men den tog inte heller så bra. Dock blev hela förloppet rätt snabbt, från droppsättning kl. 10.30 till barn ute kl 17.10.

Problemen som jag kände var ju att jag inte kunde göra något annat än att ligga i sängen, jag hade velat få upp och "hjälpa till" men med alla grejer som blev så blev jag liggande på rygg, vilket inte är det bästa riktigt.

Oavsett hur det nu går för dig så behöver ju inte min erfarenhet vara något du råkar ut för. Under tiden jag låg och fick Cytotec så var det minst 6 andra kvinnor som fick effekt på sina cytotec och då startar förlossningen och blir relativt normal. (de är dock lite snåla med de där pillren ;) själv hade jag gladeligen tagit halva burken andra dagen men allt jag fick var ett halvt piller *s* )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Lite bakgrund: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=957339 Jag var på Aurora-samtal och blev lovad lustgas under alla...
2
Svar
28
· Visningar
3 287
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 416
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp