Igångsättningsproblem, ofokuserad häst

Asa_S

Trådstartare
Ibland blir man bara så less. Samma gamla problem som alltid, men den här gången är det svårare eftersom hästen är konvalescent och alltså inte får jobbas som det skulle behövas.

Problemet: hästen är ett stort sto som jag haft sedan hon var 6 mån, nu är hon 12. Jag har en liten ridbana som fungerar att arbeta från marken på och är för övrigt här hemma hänvisad till skogsvägar. Jag har tidigare gjort följande under en vanlig vecka: ridit ut några gånger i alla gångarter runt 1 mil skulle jag tro, tömkört/longerat någon gång, skrittat någon gång samt ridit dressyrpass i ridhus 1 g. När vi varit igång och hoppat har det även blivit hoppning 1 g/v. Ute i skogen är hästen som regel mer fokuserad på omgivningarna än mig, halsen högt och öronen stenhårt spetsade framåt. När jag ändrat tempo etc får jag en tusendels sekunds pisk bakåt med ett öra, därefter är det stenhårt framåt igen. Stort steg och mycket driv men oelastiskt. Att rida i ridhus 1 g/v har när hästen är i kondition varit en nödvändighet för att inte hästen successivt ska sortera bort mig helt ur sitt medvetande.

Nu är dock hästen konvalescent och vi är uppe i trav ca 2 min varje ridpass. Enbart skritt har funkat bra och traven har också fungerat utmärkt hittills eftersom jag haft dottern med mig på den andra hästen. Nu när vi ska trava mer måste jag rida ensam då den andra hästen är för stor och stark för dottern när vi inte längre kan turas om att trava och genast är problemen tillbaka. Försöker tempoväxla men hästen gör lite som hon tror att jag vill med stenfokus framåt. Försöker flytta sidledes men hästen kan plötsligt inte sidförande skänkel längre (det har hon liksom inte utrymme till i sitt fokuserande framåt). Försöker rida sluta/förvänd sluta efter vägen men hästen kan liksom inte sluta fokusera framåt och det blir bara någon sorts fuskböjning som verkligen inte känns som att det är något att befästa. Som bonus får jag en häst som slänger rumpan från sida till sida när jag försöker rakrikta sedan, hela tiden med stenfokus framåt. Jag lovar att skulle man filma med en kamera så skulle hästens huvud vara i oförändrat läge under hela ridturen oavsett vad resten av kroppen gör.

Vad ska jag GÖRA? Jag håller på att bli vansinnig, sprang med och tömkörde på ridbanan i måndags bara för att jobba henne på något sätt, men naturligtvis ska hon inte gå speciellt mycket på annat än rakt spår. Då fokuserade hon bra för det mesta och jobbade på riktigt bra - nöjd matte. Men idag igen ute :crazy:. Hon gör ju inga dumheter men jag är heeelt bortsorterad och det är liksom inte kul. Hon går där framme med sin lilla vänsterböj på nacken och det är den jag vill åt men se det går inte. Det är hon och hennes huvud och nacke där framme och sedan skvalpar jag och resten av kroppen runt där bak.

Hjälp mig innan jag ger uuupppp :( Hur i heljotta ska jag kunna rida en häst som inte har utrymme för mig i sin mikroskopiska hjärna :hoppar på min hjälm i förtvivlan:
 
Sv: Igångsättningsproblem, ofokuserad häst

jag hänger med i tråden, vill också gärna veta hur man ska få en häst att fokusera på mig än nån jäää*la fågel som flyger förbi elr nåt "intressant" träd som vi rider förbi.. håller med om att det är jobbigt, vet hur det är, men ge inte upp, då går det bara sämre =/ lycka till! :)
 
Sv: Igångsättningsproblem, ofokuserad häst

Vi får bilda en "pepp-klubb för folk som är bortsorterade ur sina hästars medvetande" :idea:
 
Sv: Igångsättningsproblem, ofokuserad häst

Ett ganska vanligt problem skulle jag tro, Det bästa sättet är nog att avdramatisera uteritten. Välj en bit väg på kanske 100 m och rid fram och tillbaka, ställ upp koner och rid slalom, lägg ut bommar och liknande, gör helt enkelt ridbanan ute. Efter varje gång du vänder kommer hästen att koncentrera lite mer. Bommar tvingar hästen lite att se vart den sätter fötterna, och de kräver därav lite koncentration(behöver inte ridas över, går att rida i mellan. Genom att vända, göra fram-bak dels vändningar och rygga kan man oxå minska framåtandan en aning. Att variera vägbit kan vara bra, ofta blir hästarna väldigt taggade om man har en rutin, tex. att man brukar galoppera på ett ställe och då brukar det vara omöjligt att skritta just där vid ett senare tillfälle. Lycka Till! MVH Sara
 
Sv: Igångsättningsproblem, ofokuserad häst

Tack för tipset! Lite svårt att genomföra just nu, tyvärr, eftersom de hämtar timmer överallt här. Synd på en bra idé, det skulle liksom lösa bristen på ridning på bana.

Attans också, har funderat en lång stund och kommer inte på någon vägstump där det skulle gå att genomföra! Så retligt, för ju mer jag funderar, desto bättre låter tanken!
 
Sv: Igångsättningsproblem, ofokuserad häst

För mig funkade det att åka till veterinären. :rofl: Pållen hade ont, det var därför han inte koncentrerade sig på mig. Hans sätt att avleda smärtan. Ignorera den.
Nu lyssnar han hela tiden.
Kanske inte den sortens problem ni har riktigt, men endå. :p
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 288
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 265
Senast: Roxy
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 630
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp