Igångsättning

tinna

Trådstartare
Ni som har erfarenhet av båda.
Hur skiljer en "igångsatt" förlossning mot en som kommer igång naturligt? Jag vet ju att den ena förlossningen inte är den andra lik, men generellt, menar jag.
 
Sv: Igångsättning

Elins förlossning som var en igångsättning var långdragen och smärtsam, men det vet jag inte om det hänger ihop med själva igångsättningen eller det faktum att hon låg fel och inte kom ner i bäckenet, det slutade i akutsnitt, och det är tydligen ganska så vanligt att igångsättningar slutar i snitt. Antagligen för att kroppen inte är inställd på att föda barn riktigt än.. Men jag har även hört igångsättningar som har varit som vilken annan förlossning som helst.

Den som kom igång av sig själv tog oxå lång tid men var ändå mer hanterbar för det gick framåt hel tiden.
 
Sv: Igångsättning

Jag har blivit igångsatt. Iofs bara fått ett barn, så jag har inget att jämföra med, men kan ändå berätta om min erfarenhet.

Sattes igång med piller som stoppades upp i livmoderhalsen. Fick först 2 st som där inte hände ett dugg med och sedan 2 st till efter 6 h efter ytterligare ca 6-7 h började det mola. Fick sk pinvärkar, värkar utan uppehåll. Dessa känns som kraftig mensvärk och det gjorde :devil: -ont. Pinvärkar är tydligen vanligare vid igångsättning än annars. Fick en citodon plus en alvedon som lindring, men de hjälpte inte fick då efter ytterligare några timmar en morfinspruta som hjälpte lite. Efter morfinsprutan får jag också värkstimulerande dropp. Ett tag gav de mig lite för mycket dropp och fick kraftiga värkar i ett. Efter att ha haft pinvärkar i ca 6 h får jag vanliga värkar plus att jag börja öppna mig efter att Bm tagit på något som hon kallade "likt ett gummiband". Efter ytterligare någon timme pratar läkare om snitt eftersom bebis bajsat i fostervattnet, men det blev avbokat då bebis mådde bra och jag hade öppnat mig 4 cm. Totalt tog förlossningen från att jag öppnat mig till han var ute 2,5 h. Med pinvärkar tog det ca 9 h, men Bm sa att det gått fortare om Bm på natten tagit "gummibandet". Min son bajsade troligen i fostervattnet pga i gångsättningen då detta stressat honom. Ett tips är att vet du att du ska bli igångsatt se till att ha sovit ordentligt innan. Jag sov inget under tiden pillerna verkade, vilket var dumt. Jag var helt slut när krystvärkarna kom, då hade jag inte sovit på över ett dygn.
 
Sv: Igångsättning

Jag blev igångsatt när jag gått 16 dagar över tiden hade även för lite fostervatten. Fick ett piller och det räckte för mig, sen var det igång. Allt som allt tog det cirka 7 timmar från det att jag började få värkar. Men det är nog väääldigt olika, vi låg brevid ett par som också blivit igångsatta, fast dagen före oss. När hon nog började känna att det nog gjorde lite ont hade jag såna värkar att jag flyttades till förlossningen. Dom trodde inte på mig när jag berättade att nu vill bebis UT en stund senare... gick nog väldigt fort för mig verkar det som. :)

Innan jag fick pillret så sa dom att det kan ibland ta flera dagar när man blir igångsatt. :eek:
 
Sv: Igångsättning

Jag blev igångsatt med första barnet, då kom värkarna snabbt igång och blev jätteintensiva. Ingen rolig förlossning så när barn nummer två skulle komma sa jag till att i allra värsta nödfall fick de sätta igång förlossningen. Det behövdes inte och denna förlossning startade mycket bättre. Värkarna blev sakta kraftigare och kraftigare och jag kunde hantera det på ett mycket bättre sätt.

Vid den första förlossningen fick jag känslan av att de satte igång mig bara för att bli av med mig:(. Barnet går naturligtvis först men innan jag skulle bli igångsatt igen så skulle jag veta att det verkligen behövdes och inte var någon bekvämlighetsgrej.
 
Sv: Igångsättning

När jag fick dottern för 5 år sedan gick förlossningen igång av sig själv. Jag tyckte det var väldigt jobbigt och hade jätteont med kraftiga värkar i flera timmar.

När sonen föddes för en månad sedan blev jag igångsatt eftersom värkarbetet inte kom igång. Vattnet gick på söndagskvällen och på tisdag förmiddag sattes en gel på livmodertappen för att den skulle mjukas upp. Efter 6 timmar var livmodertappen något mjukare, men jag hade fortfarande inga värkar. Efter läkarkonsultation sattes dropp och efter ungefär en timme började värkarna komma. Från det att droppet sattes till det att sonen föddes tog det ganska exakt tre timmar :cool:

Trots att det blev en segdragen förlossning pga allt väntande var ändå den senaste förlossningen den lättaste. Det gick så snabbt så den enda smärtlindring jag hann få var lustgasen.

Även sett till hur jag mådde efter förlossningen så var nr 2 lättare. Efter första förlossningen blödde jag jättemycket, svimmade och blev uppkörd till avdelningen (istället för patienthotellet) där jag två dagar efter fick två påsar blod. Den här gången gick jag själv till patienthotellet och åkte hem ca 15 timmar efter förlossningen.
 
Sv: Igångsättning

Jag har bara fått ett barn, men förlossningen startades genom att en barnmorska spräckte hinnorna så att vattnet gick. Förlossningen gick snabbt, värkarna kom med minst två toppar (pga värkstimulerande dropp), men det var en fantastisk upplevelse och jag fick inga bristningar eller klipp.
 
Sv: Igångsättning

För mig var det milsvid skillnad. Den första och den största gav mig en trevlig upplevelse. En lätt, relativt snabb förlossning. Den andra sattes igång pga tidig vattenavgång. Den förlossningen var seg och konstig och barnet kom visserligen ut men inte moderkakan förrän efter olika aktiviteter. Och det barnet var bara hälften så stort som det första men jag sprack minst lika mycket.
 

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
664
Senast: Marvin
·
Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
1 306
Senast: enough
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Tora
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 772
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp