igångsättning efter fölning

hilmapetersson

Trådstartare
Hejsan. Jag har ett tävling sto som nu har varit dräktig i 11månader och fick här om dagen ett jätte fint brunt sto efter Top Nordpol. Min fråga är hur länge tar det innan jag får börja skritta och sätta igång henne igen? Kommer det gå att börja tävla henne redan till vintern? Går det ens att rida henne utan fölet vid hennes sida? Tacksam för svar
 
Sv: igångsättning efter fölning

Beror helt på stoet. Jag har själv två ston som fått föl som är 16 resp 3 dagar och inget av mina ston hade gillat att lämna fölet för att bli ridet ännu. Jag brukar låta mina få lov att gå och vara mammor och vänta med ridning tills fölen är mer självständiga eller avvanda.
 
Sv: igångsättning efter fölning

Du ska nog inte försöka dig på att rida utan fölet än på ett ganska bra tag, men lite längre fram kanske det går att rida på en ridbana eller liknande i skritt kortare stunder med fölet löst brevid.
 
Sv: igångsättning efter fölning

Jag personligen hade nog väntat helt med ridning tills fölet är i alla fall tre månader gammalt. Sen kan man börja så smått korta stunder med att ha fölet ensam i boxen när du rider.

Så har jag gjort, har mycket trafik bredvid mitt stall och hade inte kunnat ha fölet löst bredvid ändå. Börjar du rida så smått om tre månader kan du nog börja tävla framåt vintern.
 
Sv: igångsättning efter fölning

Låt stoet vara mammaledigt tills fölet kan vara själv kvar i hagen bland sina kompisar medan du rider. När tiden är mogen kommer du märka det... Vissa ston släpper taget ganska fort, så att man kan börja rida dem efter några månader. Andra ston vill ha järnkoll på fölet i bortåt ett halvår eller så. Och alla varianter däremellan.

Jag har aldrig förstått vitsen med att rida och ha fölet med sig - HUR ska stoet kunna koncentrera sig på ryttaren när fölet leker bredvid?
 
Sv: igångsättning efter fölning

Låt stoet vara mammaledigt tills fölet kan vara själv kvar i hagen bland sina kompisar medan du rider. När tiden är mogen kommer du märka det... Vissa ston släpper taget ganska fort, så att man kan börja rida dem efter några månader. Andra ston vill ha järnkoll på fölet i bortåt ett halvår eller så. Och alla varianter däremellan.

Jag har aldrig förstått vitsen med att rida och ha fölet med sig - HUR ska stoet kunna koncentrera sig på ryttaren när fölet leker bredvid?

Tja, förr arbetade hästarna ofta framför plog och vagn trots föl vid sidan - man hade helt enkelt inte möjlighet att låta den vara mammalediga så länge. Dessutom var det ju ingen direkt ridning jag föreslog utan skritt-turer för att börja bygga upp så smått igen :)
 
Sv: igångsättning efter fölning

jag tror att stoet bygger upp sig själv lika bra i en stor hage tillsammans med sitt föl.
Förr var man tvungen att använda hästarna för att fixa jordbruket. Att man gjorde det då betyder inte på något sätt att det är idealiskt.
VARFÖR kan man inte låta stoet vara mammaledigt? OM man nu har betäckt henne så får man väl också räkna med att hon ska vara ledig ett tag, det ingår liksom i konceptet.
Jag kan inte se någon som helst nytta med att skritta stoet på ridbana med fölet skuttande bredvid. Hon kan lika gärna gå i hagen.
 
Sv: igångsättning efter fölning

Ja, och förr fick folk bära ut kreaturen på våren, eftersom de var så undernärda att de inte kunde gå.
 
Sv: igångsättning efter fölning

Håller helt med Ameo. Betäcker man sitt sto så låt dem vara mamma lediga... Har man inte lusten att låta stoet vila medan de har föl vid sidan (dvs minst 6 månader) så tycker jag man lika bra kan strunta i att betäcka. Tar du sto från föl kan detta leda till traumatiska upplevelser både för sto och föl.
 
Sv: igångsättning efter fölning

Har man inte lusten att låta stoet vila medan de har föl vid sidan (dvs minst 6 månader) så tycker jag man lika bra kan strunta i att betäcka. Tar du sto från föl kan detta leda till traumatiska upplevelser både för sto och föl.
Och jag upplever tvärtom, att vissa ston, när fölen börjar närma sig avvänjningsdags, tycker att det är skönt att få gå undan från fölet en kort stund varje dag. Ser heller inte något egentligt fel med att hantera och rida stoet i närvaro av fölet, även om det bara blir lite bus på ridbanan.

Hästar lär genom att imitera andra, dvs att du normaliserar vissa situationer och saker genom att låta fölet bekanta sig med det tidigt i livet när de har med sig mamma som trygghet.

Heller ser jag inte heller någon svårighet att ta med fölet på ridtur ute i skogen, om man har ett föl som följer mamman strikt och som kan gå i grimma som handhäst.

De första tre månaderna håller jag dock med om att både föl och mor gör bäst i att skrota i hagen, men därefter skulle jag nog testa på en individuell basis om det går att börja promenadrida stoet med/utan föl. Att satsa på igångsättning för att få upp tävlingskondisen igen hade jag dock nog väntat med till fölet är 6 månader eller avvant, beroende på stoets hull, och hur pass tryggt sto/föl är med att vara ifrån varandra.
 
Sv: igångsättning efter fölning

Jag skulle vänta 6 månader.Det tar ofta hårt på stona att gå dräktiga och sen att passa/dia föl är ansträngande för stona. Finns som sagt väldigt många ston som rasar i vikt efter fölningen. Är hästen frisk så hinner man ändå sätta igång hästen och tävla i början på nästa år. Vill man ut och tävla fort så skulle man inte betäckt från första början. =)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 366
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 263
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 200
Senast: Masse
·
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 921
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp