Iflamationer Kiropraktik och Massage-min ponny blir inte frisk?!

Emeliiu

Trådstartare
Jag har en hollänsk Ridponny -2003, ett superämne och den bästa häst jag suttit på -dom få dagar han varit friskt.
Hösten-08 upptäcktes kotledsinflamation + knäledsinflamation på båda frambenen vid ett böjprov, böjde aldrig bak då han var riktigt halt fram så ville inte ha honom att springa mer. Han behandlades på alla ställen dagen efter, veterinären kom ut efter 2 veckor igen, vid detta tillfälle var han endast lite halt höger, men bra i vänster, han behandlade höger knä igen.

Ponnyn fick vila extra länge vilade nog över en månad och börjades jättelångsamt skrittas igång, otroligt sakta!! I mars -09 startar jag en pay and jump, detta går ganska bra, 60cm stanna lite i första klassen men var jättehoppglad och nolla i andra!
Några veckor efter det tycker inte jag han känns bra, min massör kollar igenom honom, hittar ingenting! Åker till strömsholm och dom hittar ingen "tydlig" hälta utan bara han markerar, han röntgas på benen och dom hittar inget specifikt, någon liten förendring på höger kota (ponnyn har lite veka kotor men veterinärer har sagt att detta inte ska påverka) och veterinärern på strömsholm sa även att vi inte skuulle bry oss om det där. dom skickar hem mig med smärtstillande. Jag rider hemma på det några veckor men känner att han inte är ren helt än.

Åker in igen, denna gång visar han lite hälta på alla ben men dom behandlar höger knäled. Mer smärtstillande (Fenylbuazon) hem.
han går ganska bra hemma.
Åker in igen på en tredje gång, nu visar han ingen direkt hälta, mer smärtstillande och sen ridas igång, fick ett 4 veckors program att rida efter sen var de bara ut och tävla. Dock drog jag ut på det extra länge även här.
Nu för några veckor sen startar jag en Pay and jump (efter att han varit frisk över 2månader och tagit de lungt hela sommaren) och han går jättebra, känns super! Veckan efter börjar han gå emot, tävlar en pay and jump men nu stannar han bara, han har ogillat den banan förut, vet inte om de var banan eller att han hade ont, han gick varken höger vänster bakåt eller framåt, dog helt.

Nästa dag åker jag till kiropraktorn med honom han hittar en liten låsning i korset typ och lite i nacken men tyckte han kändes fin. Fick ta det lungt en vecka, vi har jobbat med att även få upp hans kotor lite så dom inte ska vara så veka. Nu en vecka efter kiropraktorn har min massör gått igenom honom, hitta lite spänningar och dl men hon löste upp dom flesta.

Saken är den att blir ponnyn skadad igen, vad gör man? Hittar inget fel och kan inte komma på vad det kan tänkas vara...

Sv: Iflamationer Kiropraktik och Massage-min ponny blir inte frisk?!

Jag är absolut inte bra på denna typ av skador, och har ingen direkt erfarenhet, men helt spontant så undrar jag hur pass fort man gått fram med ponnyn? Den är ju trots allt bara 6 år i år. Hur har den ridits och tävlats innan du köpte den, om du vet?

Du skriver också att han fick vila länge, men är en månad verkligen länge vid den här typen av problem:confused:?

Min ponny konstaterades ha knäledsinflammation båda fram i början an juni i år, och jag skulle inte komma tillbaka på återbesök förrän efter tre månaders vila (1 grads hälta vä fr, 2 hö fr, så han var inte blockhalt eller så), sjukhage en vecka och sedan fick han gå ned på betet. Din ponny kanske helt enkelt behöver stå en längre tid? Nu kanske jag läste lite slarvigt, men satte ni igång hästen en månad efter behandling, eller åkte ni in på ett återbesök och kollade att han var fräsch innan ni satte igång?

Om du har en duktig hovslagare så kan du fråga honom/henne om råd angående skoning, om det finns någon typ av beslag som skulle vara avlastande för leder och liknande (har inte jättekoll på detdär, typ ringskor är det enda vedertagna jag vet att man använder som avlastning).

Kan ju kanske vara så att han helt enkelt inte håller för hoppning heller, eller att man måste vänta kanske ett år innan man kan börja hoppa igen?

Lycka till!

Spontant, om hästen har en massa ledinflammationer på hösten, då kan jag inte se hur man kan låta den vila tillräckligt länge samt sedan träna upp den i form lagom snabbt för att hinna ha den i tävlingskondition i mars samma vinter? Det blir väl typ 6 månader från upptäckt att problem till tävling igen?

Den är dessutom inte gammal, kanske har den tagits för hårt sedan tidigare?

I förra stallet hade en häst ganska lindrig kotledsinfl båda fram, den skulle först behandlas och vila 2 månader, sedan åb, tror det blev ytterligare beh och vila innan den blev friskförklarad. Och sedan ska den ju sättas igång också.

Verkar som att veterinärerna är lite snåla när de ordinerar vila ibland..

Mitt tips är att ge ponnyn REJÄL vila, behandling och åb. Ingen ridning innan den är frisk.
(förresten, hur vanligt är det att man ger smärtlindrande och rider på det?? känns helknäppt.. smärta=trasigt, då ska man väl inte ta bort smärtan och slita vidare innan man vet vad felet är? Klagar inte på dig, du har förståss gjort som vet ordinerat, jag undrar bara om detta är vanligt? Och vettigt?)

jag tycker också att det låter väldigt konstigt med smärtstillande på en inflammation för att hästen ska kunna motioneras.. och det är nog somsagt inte speciellt bra att börja hoppa så snart, det är ändå en stor påfrestning på frambenen - specielllt om man konstaterat att hästen har "svaga" kotleder. av ren nyfikenhet; hur är det ni har "tränat" upp styrkan i dem? var sitter själva "svagheten"?

6 månader lång tid? De gånger jag varit med om att hästar haft ledinflammationer (dock ej framknän så det har jag ingen erfarenhet av) så ha hästarna behandlats, sats igång efter ca tre veckor, återbesök och sedan kunnat sätta igång ordentligt med diverse förädningar. De har aldrig haft återfall. Detta gäller lindriga inflammationer, 1-2 gradiga vid böjprov.
Så sex månader tycker jag låter helt vettigt. Det jag däremot reagerar på är den allmänna behandlingen med olika smärtstillande och antiinflammatoriska medel hästen får, det tycker jag låter knasigt.

Jag tänker Borrelia. Har man tagit test för det? Hur ser ryggen ut? Skoningen? Annars skulle jag låta hästen vila i två-tre månader och sedan göra en veterinärundersökning. Därefter sätta igång hästen sakta, mycket varierad träning på olika underlag och åka på regelbundna kontroller (en gång i månaden kanske?).

Jag tänker Borrelia. Har man tagit test för det? Hur ser ryggen ut? Skoningen? Annars skulle jag låta hästen vila i två-tre månader och sedan göra en veterinärundersökning. Därefter sätta igång hästen sakta, mycket varierad träning på olika underlag och åka på regelbundna kontroller (en gång i månaden kanske?).
Jag tänkte också på borrelia! Värt att kolla upp.
Jag tror också den inte fått tillräckligt med vila för att läka ut inflammationerna innan den satts igång igen, sen måste man fundrar på VAD som orsakar dessa, man måste ta bort orsaken annars kommer de oftast tillbaka.
KL Sen kan man ibland ge smärtstillande för att hästen ska röra sig på ett mer avspänt sätt och därmed minska uppkomsten av inflammationen om man misstänker att det kan bero på nåt sådant. Därav rekommendation smärtstillande och rörelse. Fast jag tror nog man ska ta det lungt iallafall.

En fråga. När köpte du denna häst och gjorde du det i sverige eller direkt från holland. Hur lång tid efter att du köpt denna häst började problemen??

En ytterligare fråga, tog du blodprov i samband med köpet som sedan frystes ner för senare ev kontroll av om hästen va dopad vid köpet??

Han fick vid första behandlingarna under hösten vila några veckor som han behövde, sedan fick han vila en månad UTÖVER veterinärens rekomedaion..vilket jag hoppades skulle gett resultat :/

Han kom från ett försäljnignsstall, jag köpte (dumt nog) honom osedd. gjorde inget dopingtest då det inte kändes aktuellt på en då så gott som oinrdien ponny.

Finns inga borelia tester, varken jag eller veterinären har tänkt i dessa banor, jag vet helt ärligt inte ens hur det utformar sig, utan det är bara massa hältutredningar.
Han har ju ganska veka kotor, jag vet inte om det är ett problem för första veterinären sa att vissa travhästar har så veka kotor att dom får linda dom för dom slår i backen.. detta låter ju lite skumt men jag vet inte.

han har lite svag rygg därav har jag fått övningar som ex dra med hovkrats på baken så han skjuter upp ryggen och "lyfta" magen och dl.

han fick vila en månad utöver veterinärens rekomedationer första behandlingarna, mellan strömsholmsbesöken (en månad mellan varje) gick han på smärtstillande och skrittade/joggades och tömkördes för få upp muskler i bakbenen och bära sig mer där, sen under hela sommaren klättrades han och gick över bommar o stockar i skogen för lyfta mycket, och aktivera bakknät.

Jag har haft honom sen han var 4.5år gammal och när jag fick honom var han inte helt inriden, sen hur pass dom har hanterat hästen i hollande det har jag ingen aning om..

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
890
Senast: igbest
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 205
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix