IDP --> Sverak

snurpe

Trådstartare
Nu när pengarna ramlat in på kontot, har jag tagit itu med detta. Min lilla maine coon-kisse är ju registrerad i IDP och jag vill överföra henne till Sverak.

Det jag har gjort nu är jag själv anmält mig som medlem i Mellansvenska kattklubben (Sverakansluten).

Visst måste jag nu anmäla kisse till Sverak också och betala 100 kr? Jag har funnit en blankett jag antar att jag ska använda, men där står det att jag ska bifoga "original av förbundsutfärdad stamtavla". Det känns lite läskigt - det är ju de enda papper jag har på henne! Där står ju även hennes vaccinationer. Hur fungerar allt sådant? För de över det till den nya Sverakstamtavlan eller hur gör de? Hur har ni gjort? Tagit en egen kopia för säkerhetsskull eller bara skickat iväg?

/snurpe

Sv: IDP --> Sverak

Tror inte dom för över vaccinationsdatum mm. Så ta en kopia på baksidan först, tycker jag. Står kattens namn på baksidan på en IDP-tavla? Har aldrig sett en sån. Att skicka iväg orginalet är väl inte så farligt, fråga om du kan skicka rek.brev. Det är ju ändå en typ av värdehandling.

SVERAK vill ha in en trasfer, 100:- och originalstamtavlan. Stamtavlan vill de ha in för att de ska få originaluppgifter och för att de ska kunna makulera stamtavlan sedan.

De skickar tillbaks stamtavlan så du kommer inte förlora några uppgifter, men du kan ju kopiera vaccinationssidan om du är osäker.

Du måste ha en transfer som IDP-klubben utfärdar (det bevisar att de "avregistrerar" katten). Den skickar du tillsammans orginalstamtavlan och ansökan om överföring (blanketten på sveraks hemsida) och kvitto på inbetalning till sverak (duger bra att skriva ut betalningssidan från internetbanken). Ta en kopia om du är orolig, jag har alltid fått mina nya stamtavlor inom en vecka.

Puh, det var onekligen mycket pappersarbete med detta :cool:

Idag har jag postat och betalat:

- medlemskap i mellansvenska kattklubben
- transfer från Bohuskatten

Så nu väntar jag på att få en påskriven transfer åter för att kunna skicka papper vidare till Sverak. Aja, någon gång ska det väl bli klart iaf!

/snurpe

Lite meck är det om man inte begär med trafser när man köper katten. Mina är ju importer så de har haft den med sig (fast det tog över en månad innan jag fick transfer från norge, så jag missade en utställning :mad: )

Brukar det ta lång tid att få hem denna transfer påskriven? Skickade in min och betalade den 27/12 och har ännu inte hört av dem. De ska väl bara avregistrera henne, skriva under och skicka åter. Brukar det ta så lång tid?

/snurpe

Det kan ta lite tid, det beror ju på hur mycket stambokföraren har att göra. När det skulle utfärdas transfer till min hane var stambokföraren på semester så det tog runt 3 veckor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka