Idomin eller Helosan?

Sv: Idomin eller Helosan?

Vad kan man köpa Decubal? Min häst har mugg. :bow:

mmm...jag har haft otroliga muggproblem på min häst och det som funkar bäst är att först göra rent med klrohexidin eller Virkon, och sen smörja med Salicylsyravselin 2% som är väldigt fet.
Många glömmer vikten av att först göra rent med bakteriedödande och har bara på salva, det ger itne ens hälften så bra resultat då man måste få bort alla bakterier.

fy, använder själv aldrig något vaselin baserat på min kropp. det är så otroligt utorkande.

Jaså? Vad konstigt, jag tycker fettet är väldigt återfettande :idea: Vintertid finns inget bättre än Idomin på mina torra händer. Andra vattenbaserade salvor svider bara som tusan och gör ingen skillnad. Och helosan likaså är otroligt uppmjukande. Satsa på fettbaserat, tycker jag :)

Jag använder absolut mest idomin.. Varför, det vet jag inte riktigt.. Kanske är för att jag är "uppfödd" på idomin här hemma ;) En till salva jag använder heter "4 ess hästsalva" tror jag.. Innehåller tjära och har många användnigsområden.. Fast man luktar ju inte för gott efter att ha använt den men... :p

2 salvor med lite olika användningsområden tycker jag. Idomin är bäst om jag vill ha en mjukgörande salva. Helosan är bäst till små sår då den är bakteriedödande och lätt att lägga på tunt av. Den kladdar heller inte.

Idomin är rekomenderat av nästan alla vetrenärer som ja frågat och hört. för ja har hört att alla salvor som luktar sjukvård är uttorkande och detta är Helosan.
Men dom på Strömsholm säger idomin men ja vet ej om de e rätt men man får väll lita på dem

På apoteket har dom decubal! tror en stor tub ligger runt 80 kr ungefär. jag tvättade först med grön såpa (den på burk) och torkade med en handuk lite försiktigt och sen smorde jag med decubal!

Senast ändrad av en moderator:

De har ju olika användningsområden, men jag använder oftast Helosan på hästarna. Jag tror inte ens vi har Idomin i stallet. Däremot smörjer jag in mina torra händer med Idomin.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 125
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
402
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
423
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?