Idomin eller Helosan?

Sv: Idomin eller Helosan?

Båda är ungefär lika men använder mest av helosan :D

"cavalor lurax" salva är helt klart överlägen över helsoan och idomin

Oj, det beror ju alldeles på vad man ska ha det till.
Idomin innehåller ju zink och E-vitamin som är läkande + vaselin som inte är vattenlösligt. Bra att använda tex på sår som behöver mjukgöras och hjälp att läka och ska skyddas från ngt (ex fukt).

Helosan är svagt desificerande och vattenlösligt. Bra på sådant som behöver ngt bakteriedödande, fukt och mjukgörande.

Helt olika salvor med olika användningsområden i mina ögon.

Det beror vad jag ska använda det till. T.ex. till min pålle har jag idomin under svansen, där hon kliat så hon fått som brännmärken. Helosan med solskyddsfaktor använder jag på mulen för att slippa soleksem.

det beror på vart jag ska använda de.. men jag använder nog ändå mest idomin tror jag..

Helosan är tycker jag helt outstanding.

Men Börjes har en egen salva som är likvärdig och håller karlederna mjuka och goa flera dar. En mkt bra salva. Den är också mkt användbar till annat.

Den heter Börjes Universalsalva om jag inte mins fel.:D

helt olika salvo med helt olika användningsområden....

använder helosan sol på vita mular sommar tid
idomin.... inte någonsinn alls.....

är nog ingen salv människa!

Beror ju lite på vad man vill uppnå, helosan gärna på fläckar som behöver komma i läknings process medan idomin på märken som behöver mjukas upp samt att idomin är mer gynnsam för hår tillväxten i området enligt mitt tycke.
Jag använder annars inte slava mer än i undantagsfall, behövs vissa skrap märken skyddas mot insekter, föredrar jag zinkpasta men det förutsätter att märket är helt och rent.

Helosan är tycker jag helt outstanding.

Men Börjes har en egen salva som är likvärdig och håller karlederna mjuka och goa flera dar. En mkt bra salva. Den är också mkt användbar till annat.

Den heter Börjes Universalsalva om jag inte mins fel.:D

Börjes universalcream är ju jättebra! :banana:

Oj, det beror ju alldeles på vad man ska ha det till.
Idomin innehåller ju zink och E-vitamin som är läkande + vaselin som inte är vattenlösligt. Bra att använda tex på sår som behöver mjukgöras och hjälp att läka och ska skyddas från ngt (ex fukt).

Helosan är svagt desificerande och vattenlösligt. Bra på sådant som behöver ngt bakteriedödande, fukt och mjukgörande.

Helt olika salvor med olika användningsområden i mina ögon.

Ja det tycker jag med. Fast jag har hört att B-vitaminen i idominsalvan är uttorkande :eek:

Det beror på vad jag vill upp nå för resultat.

Helsoan är anticeptisk och perfekt vid småsår etc

Idomin som innehåller jordnötsolja är mjukgörande

För mig själv använder jag Idomin på torra läppar och Helsonan på händer och fötter. Suveränt nu under skörde perioden på hö, ensilage. Tänk på alla små sår som det ger när man lägger in hö på skullen.

Lycka till

Som sagt beror det lite på vad man ska använda salvan till,
jag hade en ponny förra sommaren som fick ett jätte stort sår i mungipan, han gick alltså inte att rida.
(Vi tror det berodde på hans stigbett.)
Jag smörjde in med Idomin salva morgon och kväll och efter tre veckor var det helt läkt och jag kunde börja rida honom igen.

Jagtycker att Idomin salvan är lite fetare än helosan och torkar inte in lika lätt.

Fick rådet av min vet att använda decubal ist för helosan när min hade mugg.. fungerade jättebra. Använder det till det mesta som behöver mjukas upp och smörjas.:)

Idomin. Absorberas mkt bättre tycker jag.

Dessutom så innehåller väl Helosan ingen zink?

Fick rådet av min vet att använda decubal ist för helosan när min hade mugg.. fungerade jättebra. Använder det till det mesta som behöver mjukas upp och smörjas.:)

Vad kan man köpa Decubal? Min häst har mugg. :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 125
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
402
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
423
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?