Identifiering av (häst)rymling?

LindgrenV

Trådstartare
Vet inte om denna tråd ligger rätt nu, men i så fall får den väl flyttas på helt enkelt! :p

Läste i tråden om grimma i hagen (do/don't), där jag lade märke till några inlägg som var lite inne på identifiering av förrymda hästar. Hur det t.ex skulle vara lättare för någon som hittar en rymling att hitta ägaren om hästen hade grimma med t.ex. adressbricka.

Eftersom många inte vill ha grimma på sin häst började jag i stället fundera på hur man annars skulle kunna identifiera rymlingar. Jag menar, de flesta hästar är väl inte precis som hundar och katter med ett chip i nacken liksom :p

Har ni något smart identifieringssätt till era hästar? Utan att behöva förlita sig på att grannarna ska känna igen den typ. Jag funderade lite på om man kan ha någon tålig bricka inflätad i manen. När vi hade hästarna på active stable med foderautomat så hade de en avläsare inflätad. Den satt stadigt - så då borde ju en adressbricka sitta stadigt. Grimma kan väl vara bra att fånga hästen i - men risken finns ju också att hästen fastnar. Eller att den slits av och att man ändå står där med en okänd häst. En adressbricka skulle skynda på identifieringen - så det känns ju som att någon borde ha tänkt på detta tidigare? (Eller är det nu jag ska ta patent på detta? :cautious:)

Har ni något klurigt sätt till era hästar? Eller hoppas ni på att hästarna helt enkelt håller sig innanför staketen eller att grannarna ska känna igen dem om de smiter? :sneaky:
 
Sv: Identifiering av (häst)rymling?

De flesta hästarna är väl chippade??

Mina är det iaf, bara 8 åringen som inte är det.

Just hos mig är jag den enda med araber, så de flesta vet vem jag är. En gång när en häst rymde så fick jag 3 PM här på buke, från för mig helt okända personer som hade sett hästen :eek:
Jag bor precis brevid E4:an.

Och ärligt talat, det känns tryggt att folk faktiskt bryr sig så mkt att de hör av sig! En letade upp mitt telefonnummer tillomed!

Hästen stod i godan ro och åt gräs ca 2-3 meter från staketet dock, så det gick ingen nöd på den ;)
 
Sv: Identifiering av (häst)rymling?

Så många förrymda hästar finns det heller inte, min medryttarhäst lyckades rymma, vilket upptäcktes under rymningen. Jag kontaktade polisen vilket upphittaren också gjorde och det blev en snabb matchning. Har folk bara koll på sina hästar och att de försvunnit så lär identifieringen gå hyfsat snabbt även utan chip.
 
Sv: Identifiering av (häst)rymling?

Sant i och för sig, har väl läst för många annonser där hästar är upphittade men det tagit ett tag tills ägaren blivit hittad :p

Kimmis: Det kanske dem är? Inser att jag inte har koll på det. :o

Edit: Med lite googling inser jag att jag kanske ska sluta starta puckade trådar kl 2 på natten :p I och för sig är det kanske inte jättekonstigt att jag inte har så stor koll på chip, med tanke på att min ponny är född -97 och redan hade pass när jag köpte henne för 9 år sedan.

Jag som tyckte jag var skitsmart som kom på det där med adressbricka :p I och för sig skulle det kanske gå rätt snabbt att hitta ägaren till en häst med adressbricka, med tanke på att alla kanske inte precis har en chipläsare i bakfickan. Men men :angel:

(Jag intalar mig att jag var smart de två minuter som tog mig att skapa tråden i alla fall :D)
 
Senast ändrad:
Sv: Identifiering av (häst)rymling?

Upptäcker man inte att hästen rymt eller inte bryr sig om det så kan det onekligen ta ett tag att få tag i ägaren. De ägarna lär knappast vara så värst flitiga med att märka hästen med kontaktuppgifter direkt. Nu tycker jag att det är en bra idé att märka hästen sin och synnerhet om den har för vana att rymma.
 
Sv: Identifiering av (häst)rymling?

Eftersom många inte vill ha grimma på sin häst började jag i stället fundera på hur man annars skulle kunna identifiera rymlingar. Jag menar, de flesta hästar är väl inte precis som hundar och katter med ett chip i nacken liksom :p

Det hittades en förrymd häst utanför en av mina hagar för några veckor sedan. Grannarna antog - rimligt - att den var min och kom hit för att berätta.
Jag kände inte igen hästen, och ringde därför polisen.

Kreativt, inte sant?

Hästens ägare hittades utan svårigheter och hästen blev hemkörd.
 
Sv: Identifiering av (häst)rymling?

Kom den hästen långt ifrån?

Jag inbillar mig att hästar inte springer så himla långt och att grannarna förhoppningsvis känner igen ev rymmare.
 
Sv: Identifiering av (häst)rymling?

Min arab (6 år) är ochippad. Tror det blev krav på det året efter hon föddes. I vissa rasföreningar tror jag dock att de ställt krav på chip för vi hade en liten ponny född 2000 som vi fick chippa i samband med att vi skaffade pass. Däremot mammas ardennerhästar (f. 2000 och 2007) är inte chippade och min ridponny f. 1990 är det inte heller.

Nä, chip är inte så vanligt än men förhoppningsvis kommer det att bli.

Ts: har hästen täcke kan man ha adressbricka där. Smart att fläta in den i manen men syns den väl då?
 
Sv: Identifiering av (häst)rymling?

Att fläta in i manen är en god idé, men funkar inte om ens häst delar hage med någon som äter upp dess man. Två av mina tre hästar har fått manen söndergnagd nu i sommar. En av dem är 23 år och inte chipmärkt. Å andra sidan har hon inte rymt på de tio år jag haft henne så jag är inte så orolig för det.
 
Sv: Identifiering av (häst)rymling?

Min är frysmärkt och märkningen går att läsa så skulle han springa iväg nån längre sträcka är det rätt lätt att få tag på mig :) Dock har han aldrig sprungit längre än till närmsta grässtrå...
Ponnyn däremot är chippad så det går ju inte att läsa för vem som helst så att säga, men hon är ingen rymmare normalt sett. En id-bricka i manen hade aldrig funkat på henne, för hennes man är alltid tunn och kort och har alltid varit. Det går precis att knoppa den :)
 
Sv: Identifiering av (häst)rymling?

KL

Ni som har täcke på mycket kan ju skriva med vattenfast tuschpenna med tydliga siffror som syns på håll också. Mörka täcken kan man sy på en ljus lapp med namn och nummer.
Jag som aldrig har täcke på vintern får lita på att han inte lämnar gården. Sommartid har han eksemtäcke och jag ska banne mig skriva på dom nu.
Min är chippad fast han är 24, ;)
 
Sv: Identifiering av (häst)rymling?

Mina fyra är chippade och i princip alla förbund kräver det vid registrering idag.

I övrigt så här grannen koll på våra djur, så han lär säga till om de sticker.

När vår avbytare tappade ponnyerna för en massa år sedan så ringde vi polis och lokalradio på en gång och fick på så vis tillbaka ponnyerna inom ett dygn.
 
Sv: Identifiering av (häst)rymling?

Mina fyra är chippade och i princip alla förbund kräver det vid registrering idag.
Det är inte rasföreningarna som ställer det kravet utan det är en EU-förordning som kräver att ALLA nyregistrerade hästar ska vara ID-märkta.
 
Sv: Identifiering av (häst)rymling?

Jag lät chip märka min dotters arab strax efter köpet just med tanken om han skulle komma på villovägar. Han var inte chippad och han var född -94.

De hästarna jag har idag är chip märkta båda två men där är istället problemet att den danska avelsföreningen som den ena är reggad i är så sega med att få igenom ägarbytet. De fick papprena om ägarbytet i slutet av maj men det är inte klart än. Iallafall har jag inte fått några papper än.
 
Sv: Identifiering av (häst)rymling?

Min arab (6 år) är ochippad. Tror det blev krav på det året efter hon föddes. I vissa rasföreningar tror jag dock att de ställt krav på chip för vi hade en liten ponny född 2000 som vi fick chippa i samband med att vi skaffade pass. Däremot mammas ardennerhästar (f. 2000 och 2007) är inte chippade och min ridponny f. 1990 är det inte heller.

Nä, chip är inte så vanligt än men förhoppningsvis kommer det att bli.


Det är lag på att alla nyregistrerade hästar ska chipmärkas,
Så vi kan väl räkna med att det kommer att bli vanligare :)
Personligen har jag inte haft en häst som inte varit det under hela 2000 talet iaf.
 
Sv: Identifiering av (häst)rymling?

Båda mina hästar är chippade. Båda har rymt tillsammans några gånger och alltid ställt sig och betat nära hagen. Jag tänker att i värsta fall så går dom så långt som till grannens hästar, men det har dom aldrig gjort. Är många pensionärer här runt omkring som har koll på hästarna, så när dom rymmer får jag inte bara ett samtal :angel:
 
Sv: Identifiering av (häst)rymling?

Ingen direkt rymningsrisk på mina hästar skulle jag tro, en går till och med lös in från hagen.

Den gång ett par andra hästar hade gått ut genom en grind någon glömt så stod de utanför, en granne släppte in dem i hagen och ringde till oss eftersom våra nummer står i stallet.
 
Sv: Identifiering av (häst)rymling?

Kom den hästen långt ifrån?

Jag inbillar mig att hästar inte springer så himla långt och att grannarna förhoppningsvis känner igen ev rymmare.

Beror på vad du menar med långt? En ponny hittade jag när jag var ute och red över 5 km från sitt stall.

En annan var borta i nästan 1 vecka i skogen 2 omgångar utan att någon sätt den men hittades nära sina hagar men ingen vet var den har varit.

Har även haft en bagge här som nästan har tagit sig en mil hemifrån och då över tågräls och under motorväg.

2 av mina egna traskar oxå gladeligen iväg på äventyr om dom kommer ut.
 
Sv: Identifiering av (häst)rymling?

En av mina kom lös under hoppträning och inte stannade han kvar med gruppen eller brevid det stallet utan tog vägen bort förbi 3 andra stall och stannade vid det fjärde för att gå in i ridhuset och titta över sargen på en ponny lektion.
 
Sv: Identifiering av (häst)rymling?

Min kompis häst rymde och stod utanför Radissonhotellet på Arlanda. Hur han tagit sig över E4an vet ingen :nailbiting: men nån visste att det fanns en gård med hästar längre bort så de ringde och frågade om nån saknades.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, det här blir väl mest bara en skriva-av-mig-tråd men jag vet inte riktigt var annars jag ska vända mig. Jag var medryttare åt en...
Svar
11
· Visningar
2 367
Övr. Barn Min tolvåriga dotter rider i samma grupp som en tjej som jag länge tyckt varit lite udda - hon pratar ofta (men inte alltid) väldigt...
2
Svar
30
· Visningar
6 072
Senast: Mirre
·
Träning Detta handlar mer om hästar än hundar så jag hoppas tråden kan få ligga kvar här. :) Jag har funderat lite granna när jag läser vissa...
2
Svar
22
· Visningar
2 326
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp