idell förening i inackorderingsstall

MaritH

Trådstartare
Går det att göra på detta sätt? Ett par äger en gård med ett stall och ridhus, men är inte själva intresserade av hästar. De vill hyra ut boxplatser, men vill inte vara engagerade i skötseln av hästarna. Jag vill inte hyra hela stallet och driva runt. Kan man då göra så att varje hästägare hyr själva boxplatsen av gårdens ägare, och att vi startar en ideell förening. Utöver stallhyran betalar hästägaren medlemsavgift. Medlemsavgiften är olika hög beroende på om hästägaren vill hjälpa till med in- och utsläpp i stallet eller inte. Alltså kan medlemsavgiften" eller vad det ska kallas vara tex 600 kr i månaden.

Min lösa tanke var då att varje in- eller utsläpp kan generera en viss återbetalning till den som har passet. Det blir då bara aktuellt om det finns någon som hyr in sig som betalar för att slippa pass.

Föreningen skulle ordna föreläsningar, ta dit tränare osv. Ingen ridskoleverksamhet.

Det här kanske är alldeles koko? Går det att göra på det här sättet, för att kunna få använda stallet och samtidigt kunna locka dit folk genom att erbjuda olika lösningar. Samtidigt vill jag inte att det ska skötas svart, för då blir det som upplagt för problem med betalningar.
 
Sv: idell förening i inackorderingsstall

Verkar som upplagt för konflikter, med ett väldigt komplicerat system. Dessutom är jag osäker på hur mycket man får variera i medlemsavgift i en förening. Medlemskapet i sig är en sak, insatsen i stallet en annan.

Bara att behöva beräkna månadsavgiften kommer ju att bli ett aber, och sedan ska ju dessutom denna justeras i efterhand om struligt folk flyttar etc.

Låter som en halvtidstjänst bara administrativt.

Som stallägare hade jag aldrig hyrt ut under så lösa premisser, vem ska borga för stallhyran?
 
Sv: idell förening i inackorderingsstall

Varför skulle avgiften justeras i efterhand om någon flyttar? Har man betalat en månad så är det betalat. Varje hästägare skulle betala stallhyran på faktura till gårdens ägare, så för dom skulle det inte bli något mer krångel eller ansvar än så.

Det handlar om att hitta ett system för att vissa ska kunna stå i stallet med lägre kostnad och mer arbete, och andra med högre kostnad och mindre arbete.
 
Sv: idell förening i inackorderingsstall

Vem ska stå för fakturerandet? Kort sagt: vem ska sköta administrationen? Föreningen eller stallägaren?

Jag menar att det i efterhand kan bli justeringar om man varit sjuk eller av annan anledning inte kunnat infria sina åtaganden. Någon har avflyttat tidigare än åtaganden upphör.

Sedan ska detta med återbetalning administreras, vilket ju kan vara rätt råddigt beroende på upp- och omfattning.

Upplägget innebär i princip att de med mer service betalar de som har mindre service för att sköta även deras pass.
 
Sv: idell förening i inackorderingsstall

Hej!

Jag har stått i ett kollektivstall som drevs som en förening. För min del är det tack, men nej tack!

Alla ville bestämma allt, det var ständigt tjaffs och bråk och alla ansåg självklart att deras häst var den som skulle ha det bäst.

Vi betalade kallhyra, köpte in foder och strö tillsammans (bara bråken om vilket strö vi skulle ha *suck*) och skötte hela anläggningen uppdelade i gruppen med olika ansvar. Hyran betalades till föreningen och kassören såg till att alla betalat. Pengar var nog det det var minst bråk om faktiskt.

Man kan absolut göra så, men risken är stor att det blir mycket bråk.

/Lavinia, som nu står på helinackordering med nästan inget bråk alls, så underbart skönt! (obs att jag inte säger att det är bråkfritt alla gånger, bara där vi bor nu).
 
Sv: idell förening i inackorderingsstall

Gårdens ägare skulle fakturera stallhyran, föreningen fakturera serviceavgiften. Den avgiften skulle alltså vara obefintlig för de som tar pass, och bara existera i ett enda belopp för de som inte vill ta pass. Så det skulle förstås bli dyrare för de som inte gjorde lika mycket arbete.

Men jag förstår naturligtvis din poäng, det blir mycket arbete i själva föreningen och svårt när folk flyttar. Jag har bara inte kommit på någon bättre lösning än.
 
Sv: idell förening i inackorderingsstall

Intressant att ni också hade en förening.

Frågan handlar inte om huruvida det ska drivas som ett kollektivstall eller inte, för det har jag bra erfarenheter av så länge det är tydligt från början vad som gäller vid olika situationer, tex inköp, avmaskning osv. Jag håller med dig om att det inte ska vara öppet för diskussion kring allt.

Men det jag egentligen vill bolla gäller den ekonomiska biten, och om det vore en idé att starta en förening och hur man i sådana fall kan lägga upp olika stora avgifter.
 
Sv: idell förening i inackorderingsstall

Jag förstår bara inte varför det måste drivas som förening??

Låter väldigt komplicerat med stadgar, styrelse, revisorer etc.
 
Sv: idell förening i inackorderingsstall

Att driva en förening tycker jag är ganska enkelt. Stadgar, styrelse mm är enligt mig ganska lätta bitar.

Men du har säkert ett alternativ? Aktiebolag? Göra upp det svart? Jag är som sagt inte intresserad av enskild firma.
 
Sv: idell förening i inackorderingsstall

Jag står i kollektiv och vi är en liten förening, vi har medlemsavgift som är samma för alla medlemmar. Det är obligatoriskt att vara medlem om man nyttjar något av föreningens resurser, stall och/eller volten.

Men vi betalar hyran till hyresvärden genom att vi har en kassör som sköter debitering av stallhyran och medlemsavgifter samt betalar våra räkningar som kommer till föreningen.

Föreningen har två stall, dessa sköter sedan driften själva efter egna rutiner även om vi har vissa gemensamma regler som alla måste rätta sig efter. Så köper varje stall in eget strö, grovfoder medan kraftfoder får man köpa in själv. Strö och hö debiteras sedan i efterskott efter förbrukning månadsvis, även detta sköts ideellt av en person i just det stallkollektivet.

Ditt upplägg tror jag blir svårt att genomföra.
 
Sv: idell förening i inackorderingsstall

Låt alla betala samma avgift, sen har som kutym att det går utmäkt att sälja sina pass. Att det är något uttalat från början. Då kan de som vill jobba mer helt enkelt "räcka upp handen" och säga jag kan ta fler pass.
Sen kan man ju ha en prislista som är generell för vad ett pass ska kosta, sen får folk göra upp sinsemellan.
 
Senast ändrad:
Sv: idell förening i inackorderingsstall

Ang den ekonomiska biten låter det riskabelt. Ska stallägaren debitera föreningen för tomma boxar också tex iom att föreningen hyr stallet? Kan bli riktigt dyrt om det vill sig illa..

Om de inte är intresserade av hästar, varför hyr de inte bara ut box/stall/hagar dvs byggnad och marken,sedan är resten upp till er att ansvara för övrig drift samt hålla allt i ett bra skick. Eller tex att varje hyresgäst själv ansvarar för sitt hyrda utrymme och har en viss standard som man måste hålla på box och hage. På så sätt skulle man kunna komma undan att ensam stå där med en massa kostnader. Jag tror på att ska man hyra någon annans stall ska man göra det ensam och inte för att hyra ut det i andra hand då det blir väldigt oekonomiskt när boxarna inte går att fylla och då får man ju lägga ut för tomma boxar tills dess att de fylls upp igen och ensam ansvara för att hålla standarden uppe..
Vad är vinsten med att göra det till en förening?

Att driva och sköta en förening är inte alltid en dans på rosor så ska man göra det ska det vara en så stor fördel annars är det klokt att låta bli för det är grymt mycket arbete där folk alltid har åsikter som går isär samt att det tenderar med tiden att bli fruktansvärt ojämna arbetsfördelningar som kan få hela projektet att stupa.

Jag hade försökt kommit överens med stallägaren att köra kollektivt från er sida av driften men att de helt sonika är uthyrare..Kostnadsmässigt där kan man ta en hyra som ska täcka det mesta vad gäller själva stallets utrymmen men även ta depositioner etc som återfås vid utflytt om allt är korrekt återställt, ev reparerat av de utrymmen man hyrt så kan man på så sätt hålla stallet i skick. Övriga kostnader så som strö och grovfoder hade fått vara gemensamt inköp och kraftfoder fick man ordna själv efter behov.

Stallägaren får man ju anta vill ha både hyra och att stall/mark hålls i bra skick och renoveras/sköts om efter behov. Ingen vill ju åtgärda slitage på något man själv inte använder om man lånat ut det och själv inte har intresset.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 928
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 645
Senast: Liten
·
Äldre Funderade på om jag kanske skulle ha lagt tråden under "Hem & hobby", men då det mer handlar om något slags livsval, så fick den hamna...
2
Svar
22
· Visningar
2 294
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp