Idealburen?

majola

Trådstartare
Jag känner mig lite pysslig och har lust att skissa lite på smådjursburar.

Målet: En bur som ger en så bra miljö som möjligt för både djur och djurägare. Trevliga material och trevlig att titta på, lättskött och hygienisk och säker.

Hur skulle er idealbur se ut? (Kom ihåg att ange djurart!)

Mått?
Material?
Fiffiga lösningar?
Inredning (alltså den "fasta" inredningen)?

Vad är det dummaste ni har sett i burväg, förutom alldeles för små burar förstås? :devil:

Sätt gärna in bilder på burar som ni har byggt själva!

Sv: Idealburen?

(marsvin)

Åh, den skulle vara stooor :)

Skulle vilja ha en hel liten flock där.

Mått? Tja, ju större desto bättre eg.... men man har ju sina begränsningar. Och det ska ju inte ta ett halvår att städa...

Skulle absolut vilja ha glas/plexiglas på sidorna, så att de ser ut, det blir ljust och fint och man man ser dem helatiden (dock inte hela vägen, det måste ju komma in frisk luft och så).
Om den stod direkt på golvet skulle jag även gärna vilja ha öppningsbar "lucka" så att de skulle kunna gå ut på golvet.

Inredningen skulle bestå av div. hus att gömma sig i /hoppa upp på, i olika former och modeller. Det ska vara mycket att undersöka, hitta på och göra! Kanske även några små "hinder" så att de får tänka lite? Marsvin gillar ju inte öppna ytor något vidare, så mycket saker och skrymslen ska det vara, säger de ;)

Usch, jag var inne i en djuraffär idag och spanade lite och de hade kaniner och marsvin tillsammans i en liten bur där de nästan krälade på varandra. Och någon sorts hamster som sprang hysteriskt fram och tillbaka längs glaset i sin bur. :mad: :cry:

Man skulle ju kunna göra en lucka på framsidan av buren och när den öppnas blir det som en ramp för marsvinet att klättra ut på. Då är det fortfarande lite skydd mot spån och sånt så att man inte får hela golvet fullt. *klurar*

För råttor då...

Mått?
Typ rätt smått på bredd och djup, tex 60*60 cm, och så typ 2 meter hög. Eller både väldigt bred och hög, men det tar ju en jeivla massa plats då också.

Material?
Plastbotten, helt klart! Plåt blir bara tungt och trä suger bara åt sig pisset. Samma sak med hyllor och ramen till buren, och så vanligt nät (fyrkantsnät?)

Fiffiga lösningar?
Avtagbar burbotten (inte utdragbar, piss och sånt fastnar lätt mellan och börjar lukta) så det är lätt att göra rent.
Hopvikbar kanske? Så blir det lättare att ta med den. Kanske flera småbitar som man kan sätta ihop hur som helst så man kan göra mindre vid behov osv.
Gärna hjul som går att fälla upp så den inte plötsligt vandrar iväg... Och kanske något litet skåp undertill för förvaring av mat och annat.

Inredning (alltså den "fasta" inredningen)?
Hyllor, kanske något rör som en lååång grej fram och tillbaka med hål här och där så de kan hoppa in/ur där de vill?

Vad är det dummaste ni har sett i burväg, förutom alldeles för små burar förstås?
En av mina - fyra gallersidor som inte hör ihop, tak som hör till 3 av de, tung plåtbotten som är typ 1 dm för stor åt båda hållen, hål avklippta i taket och en till buröverdel ovanpå det. Är både osmidigt att göra rent, flytta och för att inte tala om fult... Dessutom är det typ 5 cm höga kanter på plåtbottnen så det sprätter ju lätt ut en massa.

gul_zebra skrev:
En av mina - fyra gallersidor som inte hör ihop, tak som hör till 3 av de, tung plåtbotten som är typ 1 dm för stor åt båda hållen, hål avklippta i taket och en till buröverdel ovanpå det. Är både osmidigt att göra rent, flytta och för att inte tala om fult... Dessutom är det typ 5 cm höga kanter på plåtbottnen så det sprätter ju lätt ut en massa.

:rofl: :rofl: Tillåt mig att le :D

Bra synpunkter!

Det finns ju hjul med stoppar på, det är nog smidigare än att hålla på och fälla hjulen med risk att buren vippar omkring.

Fast i en vanlig lägenhet kan man nog inte få både 2 meter hög och skåp undertill - så högt i tak är det sällan! Men typ en byrålåda finns det ju plats till.

Jag har en perfekt bur till mina chinchillor, den är i form av ett stort skåp (2m högt, 1 m brett) och har låsbara hjul, hjulen underlättar dammsugningen avsevärt.

Foderlådorna har jag ovanför buren, på det sättet tar de väldigt lite plats.

Även det estetiska är viktigt för mig, jag ville att buren skulle passa in i rummet där det nu står, därför ville jag in i det sista undvika klumpiga byggen eller plastdetaljer.

Millz skrev:
Även det estetiska är viktigt för mig, jag ville att buren skulle passa in i rummet där det nu står, därför ville jag in i det sista undvika klumpiga byggen eller plastdetaljer.

Ja, precis. Buren är ju inte bara djurets hem, utan även en del av inedningen i ens eget hem! :bow:

Ah finns det sånt också :)

Nej då menar jag mer att helt enkelt ha själva burdelen lägre, så typ 2 meter blir totalhöjd. Man ska ju kunna nå djuren när de är högst upp också liksom och är en högre än 2 meter och man har hyllor högst upp blir den nog väldans svårstädad skulle jag tro...

Jag har funderat lite på det där... Eftersom burarna är så små så skulle jag har två burar brevid varandra och klippa upp ett hål i gallret på högersidan av ena buren och i vänstersidan av andra och sätta dit en plastcylinder av något slag, helst genomskinlig så kan de springa mellan burarna som de vill... sen skulle jag ha ett ganska stort hus i ena buren där de kan gömma sig om de vill och maten och vattnet och allt sånt. I den andra buren skulle jag se till att det var kiss och bajs buren och där skulle jag även ha en låda med sand i som de kunde sträcka ut sig i och svalka sig. Sen skulle jag ha en lucka som man kan öppna med en ramp så de kan gå ut och in ur buren.

Verkligen mycket inspiration!

Fanns en del burar som inte var så jättefina kanske, men också en del riktiga läckerbitar!

Precis :)

Sånt där gult dräneringsrör har jag tänkt skaffa sen, så ska det finnas ett riktigt kringelkrangel med sånt i burarna :D Men det ska visst vara svindyrt :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka