Sv: Idag
Jag har skrivit om detta i en tidigare tråd och jag kopierar en del av vad jag skrev då.
Citat från tidigare tråd:
Uppfattningen att man inte alls behöver ha hund kopplad under förbudstid är en sanning med modifikation.
Statens Naturvårdsverk säger i sin skrivelse (Dnr 264-5409-76)
Citat ur skrivelsen: " Best. i 12§ JS har under åren varit föremål för åtskilliga tolkningar, såväl från enskilda som myndigheter och olika organisationer. Härvid har främst lydelsen i 1 mom första stycket varit av intresse, nämligen "Under förbudstid skall såväl jakthund som annan hund hållas under sådan vård att den hindras löpa lös i mark där förbudet råder". Frågan har därvid gällt om den citerade lydelsen innebär att en hund måste vara kopplad eller ej, samt vad som anses som vara kopplad
Genom rättspraxis har lydelsen numera innebörden, vad beträffar marker där det finns vilt, att hunden skall vara kopplad eller, om det är fråga om en synnerligen genomdresserad hund, gå fot. Med genomdresserad skall här förstås - trots den uppenbara risken för att många hundägare okritiskt skall anse sin hund som "genomdresserad" - en hund som i alla upptänkliga situationer står under förarens direkta kontroll.
Beträffande vad som skall anses kopplad, får verket erinra om lagstiftarens intentioner med den aktuella bestämmelsen.
Såväl den citerade delen av 12§ JS, som av övriga delar framgår klart att lagstiftaren velat förhindra att skada skall uppstå på viltet under deras yngel- och yngelvårdsperiod, nämligen under tiden 1 mars -den 21 aug.
Detta innebär att alla sätt på vilket en hund hålls i marker där det finns vilt (vilket innebär alla ytor med någon form av mer utbredd vegetation) som medför att hunden kan skada det vilt den träffar på, är olagliga.
Enligt verkets mening kan således koppel av sådan längd, att föraren inte omedelbart kan ingripa för att förhindra att hunden kommer i kontakt med viltet , inte accepteras.
I detta sammanhang får verket även hänvisa till främst 22§ andra stycket i jaktlagen och Lag den 30juni 1943 om tillsyn av hundar(SFS 1943 nr 449) som - utöver bestämmelserna i 12§ JS - även berör hundhållningen. Gör hund skada på t.ex vilt kan brott även mot dessa lagrum åberopas, om skadan inträffat då hunden varit kopplad."
Slut citat:
Ganska klart eller hur?
Eftersom De absolut flesta i forumet anser att de har världens mest genomtränade hund i hela världen ena dagen, och sedan nästa dag kommer med jämmer om hur olydig hunden är så kan jag inte inse annat än att alla ska ha hunden i koppel.
Till och med i KORT koppel enl. texten ovan.