B

bladaker

fick jag höra på att det finns grannar som klagar på att jag har mina 2 hanhundar lösa när jag passerar deras mark.
Själv ska de ha sin 3 tikar lösa springandes lite hur som helst utan någon uppsikt över huvudtaget. De kan med största sannolikhet bli parade med vad tusan som helst.
Bara för att jag har mina hundar lösa så är det inget som säger att jag inte har koll på dem.
Så ska jag ha min hundar kopplade så kan de ha det också. Sedan skiter jag i att jag passerar över deras mark och hänvisar till allemansrätten.
:devil:

Sv: Idag

Varför inte prata med grannarna som har åsikter? Bättre att komma fram till lösning i samförstånd än att starta krig...

Bara för grannen är oansvarig hundägare så behöver ju inte du sjunka till deras nivå. Varför ta ned detta till sandlådenivå ? Gör inte dom så ska minsan inte jag ?!! Sen tycker jag nog att folk faktiskt får bestämma över sin egen mark....

bladaker-så otrevliga grannar skulle jag undvika för jämnan.
:smirk: Det finns säkert andra vägar du kan gå för att rasta hundarna.

Har man bara koll på sin hund så ger jag :devil: i vad andra tycker när jag passerar.

MEN om hunden rymmer för jämnt och inte går att kalla in så är det en annan sak då får man ha den kopplad.

Enligt gällande lag (§ 6 i jaktlagen) SKALL du ha dina hundar kopplade under tiden 1 mars- 20 aug.

Allemansrätten ger dig inte tillstånd att ha hund lös.
Allemansrätten är ingen lag, däremot är förbudet att ha hund lös en lag.

Allemansrätten ger dig tillstånd att ta väg över annans mark
UNDER FÖRUTSÄTTNING att du inte stör eller på annat sätt ger markägaren problem.

Har du dina hundar lösa och stör så bryter du både mot allemansrätten och förbudet att ha hundar lösa.

Läs tidigare trådar om att ha hundar lösa.

Pangare skrev:
Enligt gällande lag (§ 6 i jaktlagen) SKALL du ha dina hundar kopplade under tiden 1 mars- 20 aug.

Mer ordagrant:

Jaktlag (1987:259) skrev:
6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Fins inget som säger att hundar "SKALL vara kopplade"

Jag har skrivit om detta i en tidigare tråd och jag kopierar en del av vad jag skrev då.

Citat från tidigare tråd:

Uppfattningen att man inte alls behöver ha hund kopplad under förbudstid är en sanning med modifikation.

Statens Naturvårdsverk säger i sin skrivelse (Dnr 264-5409-76)

Citat ur skrivelsen: " Best. i 12§ JS har under åren varit föremål för åtskilliga tolkningar, såväl från enskilda som myndigheter och olika organisationer. Härvid har främst lydelsen i 1 mom första stycket varit av intresse, nämligen "Under förbudstid skall såväl jakthund som annan hund hållas under sådan vård att den hindras löpa lös i mark där förbudet råder". Frågan har därvid gällt om den citerade lydelsen innebär att en hund måste vara kopplad eller ej, samt vad som anses som vara kopplad

Genom rättspraxis har lydelsen numera innebörden, vad beträffar marker där det finns vilt, att hunden skall vara kopplad eller, om det är fråga om en synnerligen genomdresserad hund, gå fot. Med genomdresserad skall här förstås - trots den uppenbara risken för att många hundägare okritiskt skall anse sin hund som "genomdresserad" - en hund som i alla upptänkliga situationer står under förarens direkta kontroll.
Beträffande vad som skall anses kopplad, får verket erinra om lagstiftarens intentioner med den aktuella bestämmelsen.

Såväl den citerade delen av 12§ JS, som av övriga delar framgår klart att lagstiftaren velat förhindra att skada skall uppstå på viltet under deras yngel- och yngelvårdsperiod, nämligen under tiden 1 mars -den 21 aug.
Detta innebär att alla sätt på vilket en hund hålls i marker där det finns vilt (vilket innebär alla ytor med någon form av mer utbredd vegetation) som medför att hunden kan skada det vilt den träffar på, är olagliga.
Enligt verkets mening kan således koppel av sådan längd, att föraren inte omedelbart kan ingripa för att förhindra att hunden kommer i kontakt med viltet , inte accepteras.
I detta sammanhang får verket även hänvisa till främst 22§ andra stycket i jaktlagen och Lag den 30juni 1943 om tillsyn av hundar(SFS 1943 nr 449) som - utöver bestämmelserna i 12§ JS - även berör hundhållningen. Gör hund skada på t.ex vilt kan brott även mot dessa lagrum åberopas, om skadan inträffat då hunden varit kopplad."
Slut citat:

Ganska klart eller hur?

Eftersom De absolut flesta i forumet anser att de har världens mest genomtränade hund i hela världen ena dagen, och sedan nästa dag kommer med jämmer om hur olydig hunden är så kan jag inte inse annat än att alla ska ha hunden i koppel.
Till och med i KORT koppel enl. texten ovan.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 376
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama