Idag kom tanken att dö.

kompassen

Trådstartare
Skriver under anonymt nick.

Jag har under några år haft det jobbigt med mycket motgångar och förluster. Var förut en glad och social människa som var i farten och nådde mina mål som jag satte upp. Har haft tidigare problem med deppressioner i tonåren.

Nu har jag gått vilse. Har i mina förluster byggt upp ett system för att förhindra nya förluster. Fick ångestattacker och har då hittat sätt att inte utsättas för ångest men detta har gjort min värd liten och väldigt kontrollerad.

I mitt arbetsliv kan jag inte kontrollera allt runt mig och detta eldade på min ångest som tillslut blev konstant. Fick bra hjälp från arbetsplatsen och äter nu ångestdämpande och har gått hos läkare samt beteendevetare. Har hittat en bra balans i arbetet men har tappat bort mig totalt privat.

Jag är likgiltig till det mesta, har inga drömmar eller mål utan svävar bara runt i det absoluta nuet vilket vore bra. Dock är min grundstämning likgiltig eller sorgsen. Har någon sorgsenhet inom mig som påminner om den som jag fick som liten om jag drömt att min mamma dog. Jag kan inte förhindra den och den gör ont. Vem orkar leva så här dag in och dag ut. Har en "röst" som mobbar mig då jag inte längre orkar sätta upp system för att hindra mig från att känna så här eller ens försöka hitta en utväg. Har också mitt i allt detta gått upp mycket i vikt och känner inte igen min utsida heller och känner mig absolut inte bekväm med den.

Mina föräldrar är ledsna att de inte kan hjälpa mig och förut har jag aldrig haft tanken på att vara död då jag aldrig kunnat gjort det mot min mamma. Men mu är jag så likgiltig att jag inte orkar bry mig. Det hade nog kanske varit skönare för henne att kunna gå vidare och veta att jag inte är olycklig längre.

Så ikväll kom tanken på att dö och jag kände mig otroligt likgiltig inför det. Och det skrämmer mig.

Jag vill få hjälp men är rädd att jag då inte orkar hålla fasaden uppe på jobbet och om jag blir sjukskriven så rasar allt samman ekonomiskt. Försöker sälja en unghäst för att ha "råd" att sjukskriva mig då det blir mindre utgifter varje månad och budgeten skulle gå ihop. Dock är ju markanden som den är.

Hur orkar man att leva när man inte ens orkar hitta en utväg? Jag vet inte vad jag vill med det här, vill nog bara "prata" av mig. Vill inte tynga mina nära med detta, de skulle bli så ledsna.
 
Sv: Idag kom tanken att dö.

Du vill inte dö, jag lovar dig det.

Att du känner dig likgiltig inför att dö kan betyda att du mår enormt dåligt att du kan inte uppmana enormt starka känslor, du sas slagit av strömbrytaren och bara klarar det vardagliga. Det är en skyddsmekanism som jag iaf har känt och det är skrämmande, ja, men det betyder fortfarande inte att man verkligen vill dö.

MEN om du känner det så starkt behöver du nog mer hjälp än vad du får nu. Hjälplinjen finns på 020-22 00 60 eller Jourhavande medmänniska 08-702 16 80.

Ta den hjälp som finns att få, livet är jävligt ibland men att avsluta det är inte en lösning.

*kram*
 
Sv: Idag kom tanken att dö.

Jag vet inte exakt hur du känner men ändå, jag har känt att jag vill dö många gånger särskilt sista tiden. Jag känner ingen glädje för nåt längre. Jag har älskat att läsa, baka, åka en sväng men inget är vad det varit längre.

Ring hjälplinjen!
 
Sv: Idag kom tanken att dö.

Känner så igen mig i det du skriver! Har suttit i liknande situation, bara velat ge upp och slippa allt för alltid.
Det låter som världens klyscha, men det känns bättre att prata med någon. Vem som helst.
För mig blev räddningen en läkarkandidat på vårdcentralen, som egentligen bara skulle skriva en remiss och förnya recept åt mig. Helt plötsligt bara slank det ur mig, att jag funderat på att hoppa framför tåget. Jag vet inte vad han gjorde, jag minns inte vad han sa, men efteråt kändes det bättre. Jag blev inte frisk, men önskan att dö försvann. Prata med någon, precis vem som helst.
För mig är det enklare att prata med någon jag inte känner och inte har någon relation till (annat än professionellt).

Jag har precis fått diagnos bipolär sjukdom. Kommer börja gå hos psykolog och hoppas det kommer bli lättare att hantera livet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 074
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 091
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
836
Senast: Monimaker
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 650
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp