Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Jag vet att Boj precis nu i dagarna har vägt upp en Bravo 220 SEH från 1450 kg till 1990 kg. Det var en -06:a.

Begriper själv inte varför vissa kan och vissa inte, verkar utbota knäppt i alla fall.
Som jag har lärt mig får släp nytillverkade 2005 och senare (tror jag det var) inte vägas ner. Men jag vet ju att tillverkarna själva kan väga in ett nytillverkat släp i vilken vikt som helst och tydligen sedan även väga tillbaka det till ursprunglig max totalvikt.
Förvirrande, minst sagt!
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Nja, de besked jag har fått från flera håll har enstämmigt sagt att de släp du väger in under maxvikt redan vid inköp inte alltid går att väga UPP igen. Jag har för mig att det har något med EU-klassning att göra.

Vi har ju ett sådant släp också (Westfalia) och har därför diskuterat detta på olika håll.

Att Boj går är däremot otvetydigt, däremot förstår jag inte hur vi kunde få ett släp som har beteckning 220 (dvs maxvikt 1990 kg) invägt i totalvikt 2100 kg. Men jag tackar och tar emot :D
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Vi får tacka Boj för att de går mot strömmen m a o! :bow:

Kan det vara så att de bryter mot reglerna på något sätt? Men då borde ju Bilprovningen satt stopp tycker man. Är det inte så att de bryter mot reglerna tycker man ju att det inte bör skilja mellan vem som är tillverkare.

Vi kan nog alla vara överens om att reglerna är minst sagt förvirrande i alla fall! :smirk:

Jag ska maila Boj och se om jag kan få ett vettigt svar på detta!
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Nej inte alls (bryter mot reglerna).

Det har säkert med import att göra, jag vet själv hur det var när vi skulle försöka väga upp Brenderupsläpet. Att få alla intyg från Danmark (trots att agent i Sverige sålt det) var helt omöjligt, och rätt kostsamt. Den såldes i den låga vikt den var invägd.
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Skulle skillnaden som Vägverket införde för ett par år sedan egentligen "bara" bestå i ordentliga konstruktionsintyg från tillverkaren?
Kan ju faktiskt vara så, det gör ju saken lite besvärlig om det är importer (språket ska ju vara begripligt också).
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Nu har jag fått svar från Boj angående viktändringar:

Alltså det skiljer inte från tillverkare till tillverkare. Reglerna har blivit hårdare av någon konstig byråkratisk anledning. Jag är lite för dålig för att veta exakt men det som ska till är en konstruktiv förändring på släpet, exempelvis påskjutsanordning. Jag tror att importsläpen inte direkt har påskjutsanordningar hemma och jag vet att det är svårt att få ett intyg från tillverkaren, så det är nog därför som det är svårare på importsläpen. Sen får man se till vilken påskjutare/kulhandske som sitter på från början. Sitter det ”fel” sort så går det inte.

Jag passade på att fråga om det går att väga upp en Clasic 220 från 1990 till 2100 och fick följande svar:

Har du en 220 och sätter på en högre påskjutare så går det att typa in den i 2100kg, så då går det alltså. Problemet är att försäkringen blir betydligt högre ca 2500kr istället för 300kr.

Har du så dyr försäkring...?:crazy:
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Det ska inte vara några problem att väga upp det här släpet (mycket därför jag köper det!) eftersom det är ett 2-tonssläp.
Det kostar nog lite, om man behöver byta ut lite delar o så tar väl alltid bilprovningen en avgift för det.
Vet inte hur takhöjden är i andra släpmärken, på min Star Safir som jag hade innan var takhöjden 226 cm. Boj kan kanske upplevas lite lägre eftersom taket är så "rundat". Men jag hoppas det ska räcka!
På star:en var iaf höjden fullt tillräcklig för mina hästar som åkte i det.
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Nej, Boj är inga problem att väga upp (som sagt)! :)

Ta reda på när du får släpet hur de har begränsat det konstruktionsmässigt så att du har koll på det i framtiden.

Tror att registreringsbesiktningen på Bilprovningen ligger runt 1800 kr om jag minns rätt. Det var billigare förr...
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

KL
Så här står det när jag slog på min bil på vv.se:
Max släpvagnsvikt: 800
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1130
Max lastvikt: 390
Betyder det alltså att jag får dra ett släp med totalvikt 1130?
Varför är Max släpvagnsvikt lägre än max släpvagnsvikt B-behörighet? Vad betyder det?
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Nej, det betyder att du bara får dra 800 kg.

MEN du får koppla ett släp som väger 1130 kg, om du inte lastar det mer än att hela vagnen (släpet och lasten) väger 800 kg.

Det är en slamkrypare som den automatiska beräkningen ger, när bilen har någon begränsning som går utanför den "vanliga" beräkningen.

Helt värdelös dragbil alltså. Av ren nyfikenhet; vad är det för bil?
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Det är en VW Polo utan drag, så den kommer inte bli dragbil heller ;) Eftersom det är så dyrt att både sätta på kula och omregistrera eller vad det heter, och som sagt så går det inte att dra med den.

Men om släpet väger 1130kg, HUR tusn ska man kunna lasta så att det inte väger mer än 800? :crazy: Vilka knepiga regler.

Där det står 800 nu, om det hade stått, vi säger 1200 där, hur mycket hade jag då fått dra?
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

På mammas bil står det såhär:
Max släpvagnsvikt: 1300
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1290

Då får hon alltså dra ett släp med totalvikt 1290 på B-körkort? Eller är jag ute och cyklar nu?
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Jag har en vanlig Boj med den normala böjden och bredden. Har en pålle på 165 och hon har gott om plats när hon står där. Älskar min Boj, så gott om plats och ligger som en padda bakom bilen,, hästen åker super!!!
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

TOTALVIKT är släpets vikt tillsammans med max lastvikt för släpet. Ett släp med totalvikt 1130 kg kan alltså ha en tjänstevikt på 630 kg, vilket ger 500 kg last = 1130 kg. Men i Polons fall hade du bara fått lasta 170 kg, sedan väger det 800 kg.
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Och hade du haft BE-kort hade du fått dra släp som vägt 1300 kg (bruttovikt, dvs släpets tjänstevikt + aktuell last) med din mammas bil.
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

TOTALVIKT är släpets vikt tillsammans med max lastvikt för släpet. Ett släp med totalvikt 1130 kg kan alltså ha en tjänstevikt på 630 kg, vilket ger 500 kg last = 1130 kg. Men i Polons fall hade du bara fått lasta 170 kg, sedan väger det 800 kg.
Aha! Nu tror jag att jag förstår. Så om siffrorna på "max släpvagnsvikt" är högre än "max släpvagnsvikt på b-behörighet" Så är det det man får dra på BE-kort?

Och att jag FÅR alltså dra ett släp med totalvikt 1130 med polon, men släpets vikt + last får inte bli mer än totalt 800 ?
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Tack tack för att ni orkat förklara för mig! :bow:
inte längesen jag tog körkortet men de gick då inte igenom sånthär vidare utförligt tycker jag!!
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Kontentan är att man hittar allt som man behöver veta i respektive fordons registreringsbevis, gissningar är både onödiga och potentiellt farliga . :)
 

Liknande trådar

P
Utrustning ....ja det är frågan :crazy: Jag vet verkligen inte vilket släp jag ska välja! Har väl i nuläget 2 alternativ. Det verkar ganska...
Svar
3
· Visningar
1 690
Senast: piggis_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp