icke smittsamma sjukdomar

faanniih

Trådstartare
Skulle jag kunna få lite tips på olika infektionssjukdomar på hästar här i Sverige som INTE är smittsamma?

Sv: icke smittsamma sjukdomar

Hur menar du, inte smittsamma? Mellan hästar?
Fästingen smittar ju hästen med tex Granulocytär anaplasmos. Är det sådana sjukdomar du menar?
Vadrför undrar du *nyfiken*?

Finns ju också stelkramp och andra sårinfektioner... Där hästen blir smittad av icke-levande objekt... Är det sånt du menar?

Men "icke-smittsamma infektioner" är ju lite som att säga "icke-blött vatten". Alla infektioner kommer någonstans ifrån, hästen blir alltså "smittad" av något utanför hästen.

Jag menar infektionssjukdomar som inte smittar mellan andra hästar, har lite koll nu på de som smittar men är osäker på de som inte smittar, stelkramp är ju en av de jag känner till som inte smittar men har du tips på flera? Hat funderat en del på det här och tycker det är viktigt att kunna därför är jag tacksam för svar

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Just nu florerar smittsamma sjukdomar i landet. Det är allas ansvar att hålla våra hästar friska och det är viktigt att ha koll på vad...
Svar
0
· Visningar
86
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett unghästtest i södra Sverige och en tävling i norra Sverige flyttas nu på grund av konstaterande av smittsamma sjukdomar.
Svar
0
· Visningar
159
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Just nu florerar smittsamma sjukdomar på flera håll i landet. Det är allas vårt ansvar att hålla våra hästar friska och det är viktigt...
Svar
0
· Visningar
192
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Just nu florerar flera smittsamma sjukdomar på flera håll i landet. Det är allas vårt ansvar att hålla våra hästar friska. På Svenska...
Svar
0
· Visningar
316
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring