Icke lättfödda hästraser?

Rimfaxe

Trådstartare
Det är ju ganska vanligt med lättfödda hästraser idag, men nu undrar jag om det finns några raser som generellt sett anses som icke lättfödda? :)
 
Sv: Icke lättfödda hästraser?

Araber av "galopptyp" tycker jag i regel kan vara knepiga.. Ialla fall de jag träffat på. De som däremot är mer krumma i typen kan vara mer lättfödda.

Varmblodstravare brukar i regel behöva en hel del mat.

Mvh Domino_s
 
Sv: Icke lättfödda hästraser?

Jag säger varmblodstravaren och fullblod.

Av de jag mött/sett krävs en hel del mat för att dessa ska se vettiga ut i kroppen..Vissa går inte ens att stoppa "för mycket mat" i heller utan äter väldigt lite trots fri servering och man får trixa en hel del för att de ska få i sig vettig mängd näring och inte se ut som spjälstaket..
 
Senast ändrad:
Sv: Icke lättfödda hästraser?

Beror helt på hur man ser det hela tycker jag. Man måste kunna se skillnad på en vältränad och till naturen slimmad hästras (ex vinthundar).

Har aldrig upplevt varmblodstravare svårfödda om de nu inte är stressat lagd beroende på miljö, träning och foder.
 
Sv: Icke lättfödda hästraser?

Det handlar väl egentligen om rätt mat till rätt häst.

Har hästen rätt foder så är nog ingen svårfödd. Sen finns det säkert undantag.

Jag har haft både ponnyer, varmblodiga travare och halvblod och har dom fått rätt foder så har alla varit lagom i hull.
Sedan finns det dom hästar som naturligt är ädlare i modellen oavsett ras.
 
Sv: Icke lättfödda hästraser?

Delvis KL
Jag har haft flera hästar med samma foder, uträknade foderstater osv och de med hög % fullblod har varit mer svårgödda.
 
Sv: Icke lättfödda hästraser?

Nu har jag inte mycket att jämföra med, men av den erfarenhet jag har så är varmblodiga travare inte så lättfödda. Men, så klart spelar andra faktorer än ras in också :)
 
Sv: Icke lättfödda hästraser?

Hej!

Min lilla erfarenhet med "ridtravare" är att de är lättfödda, men det kan säkert ha att göra med att de fått alldeles för mycket mat och ännu mindre motion.

Engelska fullblod är ju kända för att vara svårfödda (även om jag träffat ett som blev tokigt fet bara av att titta på gräs på andra sidan vägen). Sen finns det en hel bunt med halvblodshästar som är svårfödda.

Egentligen är det nog mer individ än ras.

/Lavinia
 
Sv: Icke lättfödda hästraser?

Fullblod, men jag har en nu som jag tycker är lättfödd men hon får fri tillgång på grovfoder med väldigt bra värden. Min förra spelade det inte så stor roll vad jag stoppa i för han var smal ändå.
Det beror ju lite på vad man har för syn på icke lättfödd och lättfödd.;-) ps. har bara haft fullblod dom senaste 15 åren också. Innan dess var jag barn och hade ponny tänkte inte så mycket på sånt då...
Jag ska nog inte ha en lättfödd för då vet jag väl inte hur man gör haha:-)
 
Sv: Icke lättfödda hästraser?

Samma här och inte bara egna hästar.

Faktum kvarstår ju att det inte finns någon tabellhäst och hur mycket du än räknar och har dig, testar olika fodersorter, fri tillgång på bra grovfoder etc så finns det ju individer som är ruskigt dålig på att äta. Du kan servera hur mycket mat som helst men de äter bara en bråkdel, resten rynkar de näsan åt..
 
Sv: Icke lättfödda hästraser?

Fast det är ju en helt annan sak. En kräsen häst är inte automatiskt en svårfödd häst.
En svårfödd häst är en häst man kan ge hur mycket mat som helst utan att det syns.
En kräsen häst är bara kräsen. Sen att den då blir svårfödd pga det, det är en annan femma.
 
Sv: Icke lättfödda hästraser?

En kräsen häst för mig är typ som min nv: Äter bara vissa saker

En svårfödd häst: Är antingen en som du ger hur mycket mat som helst och även äter all mat utan att det syns något på hullet typ..Eller att du serverar mat och den bara äter en viss mängd/inte optimal mängd och därför inte går att hålla ett bra hull på - besvärlig att utfodra/"svårfödd"
 
Sv: Icke lättfödda hästraser?

Precis det jag skrev, så vi tycker samma. Orkar hästen inte äta upp allt så är den ju inte svårfödd. Då borde den få annat foder där det inte krävs en större mängd mat för att tillfredsställa behovet ändå. Tex ett grovfoder med bra värden, så behöver hästen inte pula i sig mer än den orkar äta.

Jag har själv en kräsen häst men han är lättfödd. Äter grovfoder men knappt inget annat, ej heller morötter m.m.
 
Senast ändrad:
Sv: Icke lättfödda hästraser?

Har ju mycket att göra med hur hästen är i psyket också och inte bara själva rasen, hästar som är mera vakna och allerta har lättare till stress som generellt leder till mera svårföddhet. Min häst var enormt svårfödd innan jag köpte honom, det ändrades dock när han kom till mig. Antagligen så var han helt enkelt för stressad för att stå på större ställen med mycket hästar som kom och gick osv vilket gjorde honom svårfödd. Nu går han med munkorg istället och jag gör allt för att han inte ska upp i vikt.
 
Sv: Icke lättfödda hästraser?

Krumma?? Vad betyder det?

Min arab är svårfödd (vilket kanske till viss del beror på ålder).

Fullblod sägs vara svårfödda, men vet flera som inte varit det. Min är fullblod/halvblod med en del fullblod på halvblodssidan också, mkt blod med andra ord. Han är väldigt lättfödd numera, men det var han inte när han stod inackorderad och var rädd och nervös det mesta av tiden eftersom miljön var orolig. Här är det lugnt och fridfullt och han mår så mkt bättre.

Tror ofta fullbloden och en hel del halvblod blir svårfödda pga att de är så sönderstressade i själen av sin miljö och träning.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 417
Senast: L(i)FE
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
789
Senast: Shaggy
·
Avel Jag ska rapportera in resultat av betäckning och funderar över vad som räknas som resorption vs kastning? Tekniskt sett innebär ju båda...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp