Icke godkända hingstars stamtavlor - alla raser

Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Jag är nästan helt säker på att han är efter Suspicious Mischief (paint) u nordsvenskt sto född 93-94, jag ska kolla upp med en kompis som säkert vet mer, återkommer.

Åh, du anar inte vad glad jag blir. skriv direkt när du kollat upp det:laugh:

Nej jag har inte sett honom trava. Uppfödaren till min häst har sett honom och enligt henne hade han en markbunden gång, vilket han inte borde haft om han varit tinker tycker jag. De brukar ju ha rätt mycket frambenslyft. Min häst har också en markbunden trav.

Ja, det var precis det jag tänkte på, är det en tinker borde det synas på knälyften, medan en nordsvensk/paint borde vara betydligt mer markbunden.

Jag såg att det efterfrågades information om hingsten JARVID tidigare i tråden. Då jag tillbringat många lov och somrar hos hans uppfödare och tidigare ägare A Sjöblom, vet jag att han var varmblodstravare, född 1982 och bl.a. morfar till ponnystoet Etoile (u Lanzos Tella). Såväl Jarvid, Tella, Etoile och även Etoiles son Elliot har samma uppf.
Mer info om Jarvid finns här: https://www.travsport.se/hast/visa/76243

Jag såg att det efterfrågades information om hingsten JARVID tidigare i tråden. Då jag tillbringat många lov och somrar hos hans uppfödare och tidigare ägare A Sjöblom, vet jag att han var varmblodstravare, född 1982 och bl.a. morfar till ponnystoet Etoile (u Lanzos Tella). Såväl Jarvid, Tella, Etoile och även Etoiles son Elliot har samma uppf.
Mer info om Jarvid finns här: https://www.travsport.se/hast/visa/76243

Åh så kul! TACK så mycket! :bow:
Då blir denna stamtavla mycket mer komplett! Har du någon aning om modern?

Lite trevlig info för dig, fader Suspicous Mischief
93 föddes 2 stoföl (båda enfärgade ) med nordsvensk moder
94 föddes 1 stoföl (skäck) 1 hingstföl (skäck) med nordsvensk moder, båda stona var efter Dovid (David??) hingstfölets mormor var ett norskt sto ej reg .
Tydligen har Cherokee (Big Cherokee) fler avkommor, min kompis hade ett som hon kallar halvskäck sto för betäckning 2010 till sin hingst, och det stoet sas vara efter Cherokee u halvblod e Furidant.

Någon som känner till Alert? Hoppstammad holsteiner (?) som 1990 betäckte connemarastoet Grytåsa Katitzi.

Hej....har inte varit inne här på väldigt länge...Hittade denna tråd...Och läser om Skäck hingsten Vulcan..Som blivit valack...!! Det är jag som äger honom.Och har gjort det i 5 år...Kul att läsa om sin gentleman...♡♡♡

KL
På min ridskola fanns det tidigare en häst, antagligen SWB, ca. 170 cm i mkh, som hette Matisse le Artiste, f. runt -94 och med uppgiven stam E: Napoleon U: Lady Apache xx UE: Radetzky xx (stavning?) om jag inte missminner mig.
Jag vet inte hur länge han stod på aktuell ridskola och när han kom dit, men han fanns i alla fall där när jag började (sommaren 2008), och pensionerades runt -10/-11 om jag inte är helt ute och cyklar.
I alla fall, någon gång hörde jag ett rykte om att han skulle ha en avkomma. Dock låter det konstigt i mina öron, för jag känner honom som en valack och han kan väl knappast varit godkänd hingst tidigare?
Är det någon som kan bekräfta det här ryktet? Och som t.om. Kanske vet någonting om hans liv före ridskolan?

Tack för hjälpen Görel! :D
Då var det visst trotts allt sant! Men med tanke på när fölet föddes i förhållande till hans egen ålder vid den tidpunkten, borde det inte varit en tjuvbetäckning då?

Det behöver det inte, många som vill ta ett föl på sin unghingst låter honom betäcka som tvååring och sen kastreras han.

Intressant, trodde nämligen att det nästan uteslutande tjuvbetäckningar i den åldern, men varje dag lär man sig något nytt! :D
Tack, återigen!

Sorry om jag väcker en gammal tråd!

Kom att tänka på några hingstar som jag inte tror var godkända, och som jag skulle vilja veta mer om.

Topfair Milou - f. sent 90-tal?? och E: Smedhults Torped. Har även hört att han skulle komma ifrån trakterna kring Tjörn?
Har ridit en avkomma efter honom, vars mamma var xx har jag för mig. Avkomman var flugskimmel, grov och ca. 158 cm i mkh.

Texas King Cowboy - vet ingenting om. Bör ha varit skäck och liten, då hans avkommor (de jag sett), varit skäckar och mindre än 120 cm i mkh hela bunten.

Sen såg jag även att Vedbände nämndes här. En av mina första älsklingar på min barndoms ridskola ser i alla fall i princip identisk ut med en Vedbände Myntha (möjligen något mer konvex nosrygg). Vill helst inte outa namnet tydligt, men hon hette som ett bananmärke + VI (6) och var om jag inte missminner mig född i slutet av 80-talet/början av 90-talet, 147 cm i mkh och mycket grov. Jag tror inte heller att det är någon slump att hon ser i princip identisk ut med ovan nämnda häst, då hon enligt uppgift också skulle varit svensk korsningsponny...
Om man inte vill/orkar googla kan jag nämna att båda dessa häst är typ "creme-vita" flugskimlar, där prickarna är "kolabruna". De är även mycket grova i typ, och i alla fall den jag ridit ser ut att ha fjording i sig.
Någon som vet vad det var för raskorsning som låg bakom dessa cremevita Vedbände-hästarna? Och ev. vilka hingstar som användes?

Notera att jag inte sett Myntha annat än på bild-Google, så vet inte exakt, exakt hur hon ser ut, men jag utgår från bilderna.

Topfair Milou är en new forest f 1994. Har enbart en registrerad avkomma.
http://www.blåbasen.se/sh/klassisk/SokHast?a=visa_hast&id=105357

Texas King Cowboy var en ej godkänd shetlandshingst, f 1988
www.haststam.se/horse/view/189233

Ang. Myntha är hon registrerad utan stam:
http://www.blåbasen.se/sh/klassisk/SokHast?a=visa_hast&id=198745

Men här anges hon som korsning mellan arab och fjording:
http://www7.idrottonline.se/VaxjoRK-Ridsport/Ridskolan/Varahastar/Hastarviminns/Myntha/

Har även kikat på Vedbändes gamla hemsida (via www.waybackmachine.org) men även där står hon som okänd. Annars hade jag nästan trott att det fanns någon slags släktskap till denna hästen som också kommer från Vedbände:
http://www7.idrottonline.se/VaxjoRK-Ridsport/Ridskolan/Varahastar/Hastarviminns/Metro/

Vill du veta säkert så kan det vara en bra idé att kontakta Vedbände.

Det finns en häst registrerad i Blå Basen under det namnet som du inte vill skriva ut. Den finns i tävlingsdatabasen och har ägts och tävlats av någon helt annan än Vedbände under den senaste tiden, så jag satsar nog ganska mycket på att det inte är samma häst. ;)

Senast ändrad:
@Pazuzu Tack! :D
Jo, det är den avkomman som står reggad på TM som jag har ridit.
Intressant om TKC, trodde han var typ "okänd korsningsponny" :o

Jo, det vet jag ;)
Enligt den historik jag har på henne så kan hon inte stått på Vedbände någonsin under 00-talet ens, utan vi pratar då om de kanske första 5 åren av hennes liv eller så! :)
Men väldigt intressant! Och de där hästarna du länkade var onekligen lika henne :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka