Sorry om jag väcker en gammal tråd!
Kom att tänka på några hingstar som jag inte tror var godkända, och som jag skulle vilja veta mer om.
Topfair Milou - f. sent 90-tal?? och E: Smedhults Torped. Har även hört att han skulle komma ifrån trakterna kring Tjörn?
Har ridit en avkomma efter honom, vars mamma var xx har jag för mig. Avkomman var flugskimmel, grov och ca. 158 cm i mkh.
Texas King Cowboy - vet ingenting om. Bör ha varit skäck och liten, då hans avkommor (de jag sett), varit skäckar och mindre än 120 cm i mkh hela bunten.
Sen såg jag även att Vedbände nämndes här. En av mina första älsklingar på min barndoms ridskola ser i alla fall i princip identisk ut med en Vedbände Myntha (möjligen något mer konvex nosrygg). Vill helst inte outa namnet tydligt, men hon hette som ett bananmärke + VI (6) och var om jag inte missminner mig född i slutet av 80-talet/början av 90-talet, 147 cm i mkh och mycket grov. Jag tror inte heller att det är någon slump att hon ser i princip identisk ut med ovan nämnda häst, då hon enligt uppgift också skulle varit svensk korsningsponny...
Om man inte vill/orkar googla kan jag nämna att båda dessa häst är typ "creme-vita" flugskimlar, där prickarna är "kolabruna". De är även mycket grova i typ, och i alla fall den jag ridit ser ut att ha fjording i sig.
Någon som vet vad det var för raskorsning som låg bakom dessa cremevita Vedbände-hästarna? Och ev. vilka hingstar som användes?
Notera att jag inte sett Myntha annat än på bild-Google, så vet inte exakt, exakt hur hon ser ut, men jag utgår från bilderna.