Icke avelsgodkänt sto och hingst..?

Sv: Icke avelsgodkänt sto och hingst..?

Gör det! Och lycka till - hoppas det löser sig för dig! :)
Återkom gärna och berätta vad de sa. :)

/Nixehen

Jag hade gett syrran en så redig spark i arslet så näsan hade börjat blöda, kan jag lova dig! Och sen hade jag lastat in min häst och sagt "det är min egendom, jag åker hem med henne nu" och inte 17 hade hon fått några pengar för en icke önskvärd betäckning med en korsningshingst heller. Jisses... Sicket folk! :eek:

Hoppas att du får henne dräktighetsundersökt snart och att det inte finns något foster. Den systern hade inte varit välkommen på mina släktmiddagar i framtiden i alla fall... (Och nu låter jag sådär snorkigt rättfärdig, men jag hade seriöst blivit råförbannad!)

Det finns ju ett gammalt utryckt, som är "släkten är värtst". Och det kan man ju förstå, när man läser din berättelse.

Det är klart, att man inte får betäcka ett sto utan ägarens tillåtelse. Än värre ett ungsto på två år.
Men, vad ville man uppnå med detta egentligen? Tråkigt för dig, för jag kan tänka mig att situationen inte har varit lätt.

För det första ring och prata med veterinären. Han/Hon kan ge dig råd om hur du skall göra. Kan man spruta bort det så vore ju det, det bästa både för sto och för dig.
Om man inte kan det, så informera din avelsförening, och fråga dom hur du skall gå till väga.
Om inte hingsten är renrasig har jag svårt att tro att man acceptera detta föl, men jag vet inte. Det hänger på hur sluten stamboken är i er förening.

När du har fått info, och funnit ut en väg att gå för dig och ditt sto, så hade jag berättat detta för era föräldrar.
För du måste ju i allafall få stöd någonstan, och då självklart ifrån din egna familj. Visst man kan polis anmäla detta, men frågan är om det ger någonting, men din avelsförening, kan ta upp detta och det kan ju vara pinsamt för din syster att bli tillrätta visad av människor man kanske inte känner så väl.

Hade det varit min syster så vet i katten, om hon hade kunnat cyckla/sitta på ett bra tag. Sedan hade den kontakten varit uppsagd.

Kämpa för din rätt, du vinner med tiden.

Senast ändrad av en moderator:

När fölet föds, OM det blir något föl, så går det - om inte annat - att registrera den som korsningsponny hos t.ex ASRP eller hos Svenska Hästaveälsförbundet.
SÅ något problem att fixa pass till den är det inte.
Däremot lär det nog inte vara något renrasigt curlyföl, som du kan regga hos rasföreningen - men kolla upp hur de ställer sig!

håller med. den systern hade inte fått ingå i "familjen" mer.

till TS
tycker riktigt synd om dej. vilken jvla ....... till s k syster :devil:. hoppas att det inte blir nått föl för din skull. och hade jag vart du så hade jag nog polisanmält i allafall. hon har helt klar förbrukat rätten till å vara din syster

Jag har också varit vansinnig och arg mm. men nu är man mest likgiltig och försöker göra vad som är bäst för hästen.
Jag har ringt avelsföreningen och det kommer inte att kunna få papper på fölet eftersom hingsten inte har några papper fick jag reda på.. De vet där vilken hingst det handlar om. Men pass kommer jag att kunna skaffa från SH.

Tack till alla som har svarat.

Vad var deras förklaring till att de valde att betäcka din tva-aring?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 629
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit
  • Ridskoleryttare
Tillbaka