Sv: Icke avelsgodkänt sto och hingst..?
Det finns ju ett gammalt utryckt, som är "släkten är värtst". Och det kan man ju förstå, när man läser din berättelse.
Det är klart, att man inte får betäcka ett sto utan ägarens tillåtelse. Än värre ett ungsto på två år.
Men, vad ville man uppnå med detta egentligen? Tråkigt för dig, för jag kan tänka mig att situationen inte har varit lätt.
För det första ring och prata med veterinären. Han/Hon kan ge dig råd om hur du skall göra. Kan man spruta bort det så vore ju det, det bästa både för sto och för dig.
Om man inte kan det, så informera din avelsförening, och fråga dom hur du skall gå till väga.
Om inte hingsten är renrasig har jag svårt att tro att man acceptera detta föl, men jag vet inte. Det hänger på hur sluten stamboken är i er förening.
När du har fått info, och funnit ut en väg att gå för dig och ditt sto, så hade jag berättat detta för era föräldrar.
För du måste ju i allafall få stöd någonstan, och då självklart ifrån din egna familj. Visst man kan polis anmäla detta, men frågan är om det ger någonting, men din avelsförening, kan ta upp detta och det kan ju vara pinsamt för din syster att bli tillrätta visad av människor man kanske inte känner så väl.
Hade det varit min syster så vet i katten, om hon hade kunnat cyckla/sitta på ett bra tag. Sedan hade den kontakten varit uppsagd.
Kämpa för din rätt, du vinner med tiden.