Icke avelsgodkänt sto och hingst..?

N

nudel

Har haft mitt 2 åriga sto på sommarbete och fick reda på att de hade betäckt henne där.
Hur gör jag nu??:confused:
Jag måste ju ha pass på fölet, går det när varken sto eller hingst är avelsgodkända och när stoet dessutom är så ungt?
Dessutom är hingsten ju inte min! Är inte det tjuvbetäckning??

Sv: Icke avelsgodkänt sto och hingst..?

Sto - American Curly
Hingst - American Curly, men inte renrasig

En fråga lite OT: Varför har de betäckt henne utan ditt medgivande?!

Har haft mitt 2 åriga sto på sommarbete och fick reda på att de hade betäckt henne där.
Hur gör jag nu??:confused:
Jag måste ju ha pass på fölet, går det när varken sto eller hingst är avelsgodkända och när stoet dessutom är så ungt?
Dessutom är hingsten ju inte min! Är inte det tjuvbetäckning??

Vilka är "de" som betäckt DIN häst?????
Tog du inte reda på vad din häst ska gå med för andra hästar på bete?
Högst oansvarigt :crazy:

Lång historia men antar att de tyckte de hade rätt till det. Tror inte de vet vilka regler som gäller. De ville ha pengar för betäckningen, vilket de också fick för annars fick jag inte hämta hästen sa de... Jag pratar inte längre med dem så jag kommer definitivt inte att få vare sig språngrulle eller något annat. Fick reda på senare när jag hämtat hästen att de inte testat den ens om den blev dräktig...

Hästen skulle gå med en vallack.
Det är en släkting som ville ha sällskap till sin vallack då dennes sto skulle gå med hingsten.

Var tvungen till det eftersom jag inte fått hämta hästen annars.

Detta låter HELT SJUKT!!! Hur kan du ens överväga att betala för någonting som du inte har beställt eller begärt? (Om det nu är så?)

Hade själv krävt hingsthållaren på skadestånd om det hade varit mitt eget 2-åriga sto som dom betäckt utan mitt medgivande/tillstånd eller min vetskap....

Det du skulle göra nu är att åka till veterinär och göra ett ultraljud, och kolla ifall hon är dräktig. Kolla upp så allt annat är ok också.

Det du skulle göra nu är att åka till veterinär och göra ett ultraljud, och kolla ifall hon är dräktig. Kolla upp så allt annat är ok också.

Det tycker jag att du skall göra! Samt att du kan be veterinären att spruta bort fostret om det är en oönskad dräktighet.

LÅT BLI att tjata om troll så fort det kommer ett inlägg som inte riktigt följer normerna!
jag lovar, det blir inte bättre av det - ÄR det ett troll så är det bättre att tiga ihjäl det, ÄR det en desperat stackare som gått på en nit så är det SKITDUMT att jaga bort denne med trolltjafs!

*har grovrensat i tråden*

Senast ändrad:

Hade jag varit du och kommit dit och varit i din situation hade jag anmält dem till polisen omgående.

Jag har absolut INTE sagt att hon ska betäckas.
Jag hade ringt polisen om det inte hade varit så att det är min syster som har betett sig på detta viset.
Jag har redan ringt veterinären om jag skulle kunna spruta bort det men de sa att det var för sent.

Ring avelsföreningen för den ras hästen tillhör och förrklara situationen, fråga dem vad fölet ska registreras som - om det går in som renrasigt eller ej. (vilket jag betvivlar då hingsten väl var en korsning? Men å andra sidan så är ju "blandavel godkänt i andra raser så vad vet jag.. Å andra sidan var ingen av dem godkända - men samma där, jag vet inte vad just den föreningen har för krav..)
I annat fall går det väl att regga som typ Svensk ridponny/ridhäst? Eller?

/Nixehen - som inte är alls hemma i avel

Tack för svaret, ska göra detta nu

Usch vad hemskt!! Stackars dig och hästen! Jag skulle blivit vansinnig, men vad hjälper det om det redan är gjort. Lycka till, vad som än händer...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 629
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit
  • Ridskoleryttare
Tillbaka