Sv: Icelandic Power (Dodson& Horell)
Det där har jag också kikat lite på. *trådstöld* Jag ger hösilage med mycket goda värden. Men vill ge någon form av kraftfoder också då jag rider ganska mycket och jobbar på att bygga muskler på hästen.
Han äter just nu havre, och har fri tillgång på basiblock men jag hör så mycket olika rön om vad som skall vara bra.
Det är mycket kalcium i hösilage och likaså i Basiblocket. men han verkar äta myket lite av det. Jag är hos honom varje dag och han luktar inte så mycket vitlök längre. (vilket han verkligen gjorde i början) Jag förstår att det är enklare att mäta mineralerna och kanske bättre, men nu är det så att jag delar hage med andra som trivs med Basiblocken och då är det som det är.
Antagligen så blir det en för hög kvot Ca/p. Men man kan ju överstiga dagsbehovet med minst 5ggr utan negativa effekter enligt SLUS foderhäfte så jag tror att det är ganska ok ändå. Hästarna verkar må bra, och min häst har ÄNTLIGEN börjat muskla på sig som han skall.
Han är mycket framåt och jag skulle vilja testa något annat foder än havre för att se hur han påverkas (inte för att jag vill göra honom trög, men han behöver ju inte bli onödigt het heller) Bara för att exprimentera och bilda mig egna uppfattningar. Havre innehåller ju också mycket stärkelse och ger snabb energi, kanske kan vara bra att ge något mindre stärkelserikt.
Ingen större risk att han får för lite protein i sig då han med nuvarande hösilagegiva får omkring 6-700g smb rp/ dag! Och mycket energi från hösilaget också naturligtvis. Men jag vill ge honom kraftfoder också då jag tränar honom ganska hårt och han är inte helt lättfödd då han leker mycket i hagen dessutom, och går på lösdrift.
Sedan tycker jag själv att müsli verkar så gott.