Icelandic Power (Dodson& Horell)

Sv: Icelandic Power (Dodson& Horell)

Råvaruinnehållet är som följer:
havrekli, korn, rörmelass, soja, sockerbete, vegetabilisk olja, majs, vetekli, salt, linfrö, mineraler vitaminer

Näringsinnehåll:
protein 91g/kg
fett 65g/kg
växttråd 160g/kg
aska 90gkg
ca 15g
p 7g
na 4g
lysin 7g
Vit A 38000iu/kg
D3 3500iu/kg
Cu 107mg
Se 1,5mg

Är det denna som du menar, så säger man att smrp skall vara 91 och Mj 6,5. Är den förklaring jag fick vid mailförfrågan.

Det där har jag också kikat lite på. *trådstöld* Jag ger hösilage med mycket goda värden. Men vill ge någon form av kraftfoder också då jag rider ganska mycket och jobbar på att bygga muskler på hästen.

Han äter just nu havre, och har fri tillgång på basiblock men jag hör så mycket olika rön om vad som skall vara bra.

Det är mycket kalcium i hösilage och likaså i Basiblocket. men han verkar äta myket lite av det. Jag är hos honom varje dag och han luktar inte så mycket vitlök längre. (vilket han verkligen gjorde i början) Jag förstår att det är enklare att mäta mineralerna och kanske bättre, men nu är det så att jag delar hage med andra som trivs med Basiblocken och då är det som det är. :)

Antagligen så blir det en för hög kvot Ca/p. Men man kan ju överstiga dagsbehovet med minst 5ggr utan negativa effekter enligt SLUS foderhäfte så jag tror att det är ganska ok ändå. Hästarna verkar må bra, och min häst har ÄNTLIGEN börjat muskla på sig som han skall.

Han är mycket framåt och jag skulle vilja testa något annat foder än havre för att se hur han påverkas (inte för att jag vill göra honom trög, men han behöver ju inte bli onödigt het heller) Bara för att exprimentera och bilda mig egna uppfattningar. Havre innehåller ju också mycket stärkelse och ger snabb energi, kanske kan vara bra att ge något mindre stärkelserikt.

Ingen större risk att han får för lite protein i sig då han med nuvarande hösilagegiva får omkring 6-700g smb rp/ dag! Och mycket energi från hösilaget också naturligtvis. Men jag vill ge honom kraftfoder också då jag tränar honom ganska hårt och han är inte helt lättfödd då han leker mycket i hagen dessutom, och går på lösdrift.

Sedan tycker jag själv att müsli verkar så gott. :o

moli skrev:
Men man kan ju överstiga dagsbehovet med minst 5ggr utan negativa effekter enligt SLUS foderhäfte så jag tror att det är ganska ok ändå.
Jag har sett hästar må dåligt av det.
Kissat och druckit som bara den och fått dålig hovkvalitet.
Hovarna växte som ogräs, men var kexiga.

moli skrev:
Ingen större risk att han får för lite protein i sig då han med nuvarande hösilagegiva får omkring 6-700g smb rp/ dag!

Men jag vill ge honom kraftfoder också då jag tränar honom ganska hårt och han är inte helt lättfödd då han leker mycket i hagen dessutom, och går på lösdrift.
Olja i kornkross.
Billigt och energrikt.
Fyll inte på med mera protein, det tar på hästen att processa allt detta.

Jag kan inte se någon mening med detta foder.
Det är ungefär som de flesta andra.
Fast antagligen dyrare.....
Det var dock en ruggig mängd selen i det.
Och så ingen B-vitamin.
Jag vet bättre foder.

Dyrt är det, ca 10 kr kg i runda slängar. Har jämfört det med Hestekraft som jag kör nu, och skillnaden var inte så vådlig mer än på priset.:eek:

Hejsan,

Problemet med kornkross för min del är hållbarheten. Det kommer att ta mig minst en månad att göra slut på en säck. Annars låter det som en god idé, men är det inte en massa stärkelse även i korn? Hur är hållbarheten om det förvaras i kallstall, det blir ju som kylskåps temperatur ungefär till maj, och det borde inte härskna då? För visst är det det som kan vara problemet med kornkross?

Jag funderade på om det egentligen är nödvändigt att ge honom annat än hösilaget, och bestämde att det nog är det. Även om det är så fina värden och han äter så mycket av det så vill jag ge honom mer för säkerhetsskull, han verkar ju göra av med allt, och har precis börjat lägga på sig så att det märks. Flankerna buktar nästan inte alls in längre, och han känns starkare att rida.

Boj skrev:
Dyrt är det, ca 10 kr kg i runda slängar. Har jämfört det med Hestekraft som jag kör nu, och skillnaden var inte så vådlig mer än på priset.:eek:

Innehållet av protein verkar ju onödigt lågt för det priset!

Funderade också på det där med nödvändigheten av att ge kraftfoder när man har bra grovfoder. Man vill ju alltid pållens bästa, men det är inte lätt att veta vad som är "bäst."

Boj skrev:

Om man ska vara petig så tror jag siffran 92 i ”Icelandic Power” deklarationen hänför sig till gram råprotein. Gissningsvis ligger smältbara råproteinet i storleksordningen 60+. MJ anger de till 9,4 på danska vilket på vårt sätt att räkna med omsättbar energi blir ca 8,5.

Hestekraft däremot har 126-134 gram smältbart råprotein ioch 12,5 MJ smältbar energi vilket blir drygt 11 MJ i vårt energisystem. Alltså betydligt kraftfullare foder. HH

moli skrev:
Problemet med kornkross för min del är hållbarheten.
Det är korn i det där fodret.
Så det blir ju samma lika.

Du kan ge 500g kornkross och 1dl rapsolja för summan 3:-.
Det ger dig 40g smbpr och 9MJ.
Billigare och bättre.

HelenaHandberg skrev:
Om man ska vara petig så tror jag siffran 92 i ”Icelandic Power” deklarationen hänför sig till gram råprotein. Gissningsvis ligger smältbara råproteinet i storleksordningen 60+. MJ anger de till 9,4 på danska vilket på vårt sätt att räkna med omsättbar energi blir ca 8,5.

Hestekraft däremot har 126-134 gram smältbart råprotein ioch 12,5 MJ smältbar energi vilket blir drygt 11 MJ i vårt energisystem. Alltså betydligt kraftfullare foder. HH

Jag antar också att siffrorna kan skilja sig åt, än vad som anges i innehållsdeklartion. Dock var det dessa siffror man mailade mig när jag efterfrågade dem, men förmodligen kommer antagligen dessa att korrigeras.

Ja Hestekraft är ett kraftfullt foder, nu har vi iosf väldigt bra siffror på vårat grovfoder, vilket gör att mängden mina islänningar får är allt annan än stor. Men något måste man få mineraler och annat att halka ner, så blev det H-kraft som tidigare

Undrar om min häst skulle bli så flashig som skimmlen om jag gav hon det fodret:angel:

Hej,

Det låter ju som en klart mer tilltalande lösning. :) Men hur är det där med kornkrossens hållbarhet? Här på forumet påstås på vissa håll att kornkross inte håller mer än någon vecka efter krossandet?? Men det låter lite galet. vad är det som kan tänkas hända?

Moa: Ha ha ha!! Det undrar jag med, men det är klart, det är vad jag förväntar mig när det heter så flashigt.. Icelandic power.

Antar att det kan mögla om det förvaras för fuktigt. Men om man köper färdigkrossat och förvarar det i trälår någonstans där det är svalt borde det hålla sig längre. Man kan nog smaka och lukta sig till om det börjar bli dåligt.

Det enda som jag hittar om det handlar om havre.
Och det som händer är tydligen att fodret förlorar i effektivitet.
Så du får väl ge mera vart efter då.

moli skrev:
Moa: Ha ha ha!! Det undrar jag med, men det är klart, det är vad jag förväntar mig när det heter så flashigt.. Icelandic power.

Just det ja! Får nog köpa en säck till Kjarni och visa honom bilden!
"så HÄR ska du se ut Kjarni när du går i hagen"

:rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat