Ibs och Metformin

eldkyss

Trådstartare
Fick av en slump reda på att man inte bör äta Metformin i samband med diarré. Men jag vet fall där det intags i samband med Ibs. Någon som vet om det räknas som undantagsfall? Får lite olika svar från läkare.
 
Om det är så mycket diarré att du riskerar att bli uttorkad ska du absolut göra uppehåll med Metformin. Dvs magsjuka/matförgiftning med flera diarréer dagligen. I andra fall svårt att svara på, svaret beror även på andra saker så som din njurfunktion, eventuella andra mediciner m m. Prata med den läkare som skrivit ditt recept hur just du ska tänka.

Anledningen är att uttorkning riskerar leda till njursvikt och om njurarna inte fungerar kan Metformin ansamlas i kroppen och det kan leda till ett livshotande tillstånd som är svårt att häva.

Mvh
/diabetesläkaren
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 992
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 535
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 845
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 400
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp