Ibland har man tur (eller vad man skall kalla det...)

gylle

Trådstartare
Mycket skall man vara med om, iofs är jag väldigt tacksam att det inte hände under färd med hästar i lastbilen, hästlastbilens ena framdäck har stått rakt fram på gården i solen och EXPLODERAT !!! Inte det minsta dåliga däck utan fräscha fina sommardäck av lastbils typ vad sjutton de nu heter med rejält mönster odyl. Helt rätt däcktryck i det innan det hände, dessutom inte i närheten av det däcktrycket däcket skall klara (den går bäst med det lägsta rekommenderade trycket 3,5), den är dessutom inte körd (eller pumpad heller för den delen) de sista veckorna. Hur sjutton kan sådant hända. Helt sönderslitet med stora hål runt om ventilen var vad jag kunde se när jag försökte se hur sjutton det var sönder. Nu blir man ju supernojjig över de tre andra däcken som är exakt samma, hur sjutton kan man testa dem vågar man ge sig på och pumpa dem rejält för att se om de palar (och sen naturligtvis släppa ut till rätt igen), däckexplosion är ju mardrömmen när man kör med hästar i lasten.
Än roligare blir att den står parkerad typ 30 cm från vår andra lastbil och går alltså inte att flytta en meter eftersom den står helt på sock och luften strömmar fritt ur vid försök att se om det går att fylla den för att flytta fram den, blir kul att komma åt att byta till det kan vi lägga att vi aldrig byter dem själv för det krävs rejäl tryckluft för att få loss de bultarna. Jippi eller inte.................
 
Jag körde två hästar (min och en stallkompis) i transport i vintras när plötsligt ena hjulet kommer farande och över på andra sidan vägbanan. Kom en mötande bil bara sekunder efter, lite tidigare och hjulet hade med full fart träffat rätt i deras framruta.
Stannade transporten, hämtade hjulet och rullade i snigelfart till tappen som jag visste låg bara runt svängen. Väl där så var verkstaden stängd men en gubbe var i lokalen som lånade ut sin domkraft. Fick hissat upp transporten så lite som möjligt med hästarna i (hade ingen med som kunde hjälpa mig hålla eller lasta på igen). På med däcket, "lånade" bult från de andra hjulen och sen rullade jag igen.
Hade jordens tur! Och jag har lärt mig läxan att alltid (!!) dra hjulen innan jag kör häst. Även om hjulen är nybytta och kollade enligt utsago.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp