Masqueradee

Trådstartare
Just nu sitter jag och letar efter hur man egentligen bör använda ibid. vid hänvisningar i fotnot..
Jag vill minnas att när jag läste teologi fick vi inte använda ibid. + sidnummer (alltså hänvisa till samma litteratur men en annan plats/sida) utan ibid. innebar att man hänvisade till samma sida. Vi fick heller inte lov att skriva ibid. om hänvisningen hamnade på en ny sida utan då skulle en ny hänvisning göras.

Under min tid som kulturvårdsstudent har jag stött på kommentaren om att jag inte fick använda ibid. om jag hänvisade till svenska texter utan då skulle a.a användas (vilket jag tycker låter helt snurrigt!).

Nu har jag efter lite sökande på internettet (;)) hittat både det ena och det andra..

1. En text skriver att ibid. är att man hänvisar till exakt samma ställe, men att det går att lägga till sidnummer om så inte är fallet O_o
2. Att ibid. används vid samma ställe, men att a.a används i stil med a.a + nytt sidnummer.

Vad är det egentligen man ska förhålla sig till? Slänger ut frågan här på Buke medan jag läser igenom våra mallar/instruktioner för att se om det nämns något (i år är första gången studenterna har tillgång till detta :up:).

*uppdatering*
Enligt Uppsala universitets hemsida (mitt universitet) så kan tydligen ibid. användas med nytt sidnummer..

Men min följdfråga blir väll följande.. Kan man avvika från dessa regler? Hur ser det ut på era lärosäten/hur har ni lärt er? Jag kanske helt enkelt drömt ihop det här med ibid-hänvisningarna från min tid på teologen :angel::D

Hur det ÄR vet jag inte men vi är drillade i att undvika ibid och använda a.a. istället. Hur ett användande av ibid trots det skulle tas emot vet jag dock inte då jag gillar att göra det lätt för mig och struntar i allt som är en gråzon eller risk det blir fel.

Vi = juriststudenter på UU. Jag vet dock det skiljer sig mellan fakulteterna på "småsaker". Dvs vi kan ha vissa regler att hålla oss till och ekonomerna andra.

Hur det ÄR vet jag inte men vi är drillade i att undvika ibid och använda a.a. istället. Hur ett användande av ibid trots det skulle tas emot vet jag dock inte då jag gillar att göra det lätt för mig och struntar i allt som är en gråzon eller risk det blir fel.

Vi = juriststudenter på UU. Jag vet dock det skiljer sig mellan fakulteterna på "småsaker". Dvs vi kan ha vissa regler att hålla oss till och ekonomerna andra.
Alltså detta är så förvirrande ^^ Läste teologi vid UU också :) Varför göra det lätt för sig..

*uppdatering*
Enligt Uppsala universitets hemsida (mitt universitet) så kan tydligen ibid. användas med nytt sidnummer..

Men min följdfråga blir väll följande.. Kan man avvika från dessa regler? Hur ser det ut på era lärosäten/hur har ni lärt er? Jag kanske helt enkelt drömt ihop det här med ibid-hänvisningarna från min tid på teologen :angel::D
Jag går på teologen på UU. Har följt universitetets hemsidas anvisningar och aldrig fått en enda kommentar om att jag använt ibid med nytt sidnummer :)

Börjar mer och mer tro att jag drömt ihop detta :D

Jag klistrar in vad som står i en text om vetenskapligt skrivande vid mitt universitet (ämnet är litteraturvetenskap). Jag hatar förresten fenomenet, jag vill hellre se författarnamnet och årtalet.

"Förkortningen ”ibid.” (på samma sida) används ofta om man refererar till samma sida i två direkt på varandra följande noter. Den på svenska ofta använda förkortningen ”a.a.” (anfört arbete) används om man refererar i en direkt följande not till samma verk, men till en annan sida, och skrives ”A.a., s. 10”. I nordiska sammanhang är det dock bättre att använda t.ex. den latinska termen ”Op.cit., s. 10”, som betyder ”citerat verk”."

Jag har fått lära mig att ibid och/eller ibid+sidnummer är okej så länge du fortfarande är kvar på samma sida som den ursprungliga referensen, och du inte blivit "avbruten" av en annan källa, sas. Så fort det är en ny sida ska fullständig referens skrivas igen, och även varje gång det byts mellan olika källor.

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 490
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd... 2
Svar
25
· Visningar
3 768
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars... 21 22 23
Svar
456
· Visningar
21 845
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter... 40 41 42
Svar
836
· Visningar
33 825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka