I valet och kvalet

EmmaW

Trådstartare
Jag har för närvarande mina hästar uppstallade ca 1,5 mil från mig vilket inte är optimalt för den ena då hon pga av sina ben mår bäst av att gå på lösdrift. Tyvärr är hon mycket ranglåg och åker på stryk hela tiden och får sparkskador. Vi har testat olika lösdrifter men hon kan heller inte gå på fri tillgång på grovfoder då hon är mycket lättfödd viket minskar antalet platser stort häromkring.
Stallet vi står i idag har ridbana, platt mindre hage mina två delar på. Den ena har en fast box och den andra har jag inte fått en fast box till ännu för det finns inga lediga igentligen, vi kom ju dit för att ha dom på lösdrift vilket inte funkade. Så nu byter vi box beroende på var dom andra vill ha sina hästar på lösdriften eller inte. Folk är väl rätt schyssta men ifrågasätter tex varför jag hanterar min unghäst dagligen på 1,5 år (borstar osv). Då man inte hanterar isisar förrän långt senare. Dom kan byta täcken vid behov på övriga hästar men bara linda av min ena lindor bak för en kortare period. Det ändras ofta på saker och ting i stallet. rutiner och mina hästar får inte alltid vattnet påfyllt för att slangen inte räcker dit, inga direkta ridvägar osv....ja det är helt enkelt en jobbig sits mentalt:crazy:. Det är ändå relativt billigt stall.....men...nu har jag av en händelse blivit erbjuden att få nyttja en väns tomma lösdrift till mina två :) hagen är lite större det är tydligen en gammal fruktträdgård så det är ganska mycket buskar och träd så klart. Vindskyddet är hyfsat ok, kanske inte det stiligaste men fyller sin funktion och det finns el indraget och lyse :idea: Men....det ligger ca 9 km från mig och det finns ingen förvaring eller vatten....vatten kan jag få hämta hos min vän som ca 75 meter därifrån, lunch osv kan jag lösa med tex lunchgrind osv och sen åka ut morgon och kväll och fodra....funderar på att spärra av ett hörn eller så inne i vinskyddet och ha en garderob med grejor och sen förvaring av hö och halm.....det finns ingen ridbana men jättefina ridvägar....Är jag helknasig som tänker tanken? Eller betyder det att jag äntligen skulle kunna sluta oroa mig hela tiden....uppstallningen landar på ca 3700kr i månaden inkl resorna, lösdriften skulle landa på 2200kr och jag skulle få lite mer jobb men mindre oro?!:confused: Släng in era tips och synpunkter tack:idea:behöver lite hjälp att reda i det hela och undrar ni så fråga så ska jag försöka svara :D
 
Sv: I valet och kvalet

Jag hade testat. Du vet ju inte förrän du testat det. En vän till mig har sina travare på lösdrift. De trivs superbra, är så gott som aldrig sjuka heller. Hon har löst det så att hon skaffat en lite friggebod som står precis utanför hagen där hon har alla sina grejjer. Lite sådär compact living men de fungerar ypperligt!! Så inget är omöjligt. Lycka till! :laugh:
 
Sv: I valet och kvalet

Jag skulle absolut ha satsat på lösdriften!
Tror att du säkerligen kommer få spunk på vattenhanteringen under vintern - men att det ändå är värt det i slutändan med hästar som mår bättre och att även du själv mår bättre.
Tips där är ju förstås att skaffa en eller ett par rejäla värmebaljor och sedan hämta vatten i 25L dunkar som du kör i bilen/skottkärran den biten.
Om hon har bra tryck på sitt vatten kan även slang funka - koppla samman flera och förvara dem varmt!

Hur funkar det om du vill rida tex - kan den andra hästen vara kvar ensam i hagen?

Förvaring hade jag löst genom en friggebod, byggbarack eller en husvagn som man bygger om lite. Sådant löser sig alltid!
 
Sv: I valet och kvalet

Jag hade lätt satsat på det! Stod förra året i ett stall där jag vantrivdes, det låter faktiskt lite som din situation. Min häst har spatt och mår också bäst på lösdrift men i min närhet fanns inga lösdrifter för valacker, endast ston. Det märktes speciellt i vintras att han blev stelare och jag funderade på att försöka arrendera en bit mark nånstans, slå upp en ligghall och helt enkelt sköta mig själv och slippa annat folk ;) Största problemen som jag såg det då var el och vatten. Elen har du ju och vattnet finns ändå hyfsat nära, och som nån annan sa, uppvärmt kar vintertid så löser det sig ju ganska bra :)

Hoppas det går bra för dig :)
 
Sv: I valet och kvalet

Å vad ni låter positiva! :laugh: Känns ju bra :) Min häst trivs inte alls i nya boxen utan har sparkat och attackerat hästen bravid så väggen hade flyttat sig i natt:eek: Det har aldrig hänt förr:crazy: Så nu har hon fått byta box igen, denna gången utan grannar och nu jobbar jag på att lösa allt...men som någon nämnde...tror inte min ena kan vara själv?! Hon brukar ty sig fruktansvärt till min andra om det bara är dom två i hagen...kanske att jag kan stänga in henne i lösdriften med mat när jag är ute...kanske en liten radio oxå som sällskap?. Hon funkar i box ensam men finns en risk för rymning ur hagen kan jag tro i värsta fall om hon blir ensam....mitt lilla troll :angel:
Det känns lite läskigt kan jag tycka att det ligger en mil hemmifrån, å andra sidan finns det hus runt nästan hela lösdriften så någon borde ju se om det händer något...ååå...så kom mitt hopplösa lilla kontrollbehov fram som växt en aning sista tiden pga av all oro hit och dit:angel::D
Ang att bygga måste det nog göras på liten plats inne i vindskyddet då marken är K-märkt och man inte får bygga på den så där rök tanken om ett skjul brevid....:cool:
 
Sv: I valet och kvalet

Om du inte får bygga men kanske ställa dit ett hästsläp eller annat släp att ha grejor i, inte optimalt under vintern men borde kunna funka.
Hur hade du tänkt vid hovslagar besök, eller om någon häst skulle behöva stå på boxvila var saker jag tänkte på.
Tycker annars att du skall prova om du inte måste lägga ut allt för mycket pengar på att tex. stängsla hagar.
Stanna i ett stall där man inte trivs, varken häst eller människa är inte bra!

Lycka Till
 
Sv: I valet och kvalet

Smart! ska kolla upp om det är möjligt, det är kommunens mark men nån form av släp borde ju fungera i alla fall :)

Vid hosvslagbesök får jag låna min kompis stall som finns några knappt en km bort, jag kan dock inte stå där då det är fullt med hennes hästar men får låna det om jag måste. Dock finns inga direkta förvaringsmöjligheter där heller vad jag förstått.

Om någon häst måste stå på box så kan det ordnas i vinskyddet. Finns gott om plats till det där.

Ang stängslet så måste jag bara sätta dit en till tråd för min ena som är en shettis. Annars är allt ok, Visst blir det jobb, och funkar det inte får jag väl lösa det då, men jag är ju inte född med tummen mitt i handen som tur är :D Men visst känns det ändå lite läskigt, tänk om det blir fel på nåt vis igen?

Det som gör att jag tvekar lite är ...

gammal fruktträdgård med en del rör som iofs är utmarkerade med pinnar så hästarna inte ska missa dom....

Träden är låga fruktträd , en del....en gren i ögat och så vips var hela drömmen borta om lugn och ro...

Jag bor ju inte där....tänk om dom som bor runt omkring klagar pga av mina hästar gnäggar mycket efter varandra när jag särar på dom? Fast grannarna är iofs hästvana:angel:

tror allt som varit sista tiden gjort mig ganska övernojjig inser jag nu när jag läser vad jag skrivit :rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 828
Senast: Fiorano
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 555
Senast: skogaliten
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 826
Senast: super
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 504
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp