Hur använder du cykeln? Min cykel är alltid inlåst om jag inte ser den. Det funkar, den blir inte stulen. (Jag har haft den i fem år, och det är en stöldbegärlig modell)Har verkligen saknat en egen cykel sen den förra blev stulen. Har testat hyrcyklarna här i stan men är inte riktigt överens med dem cyklarna då de saknar fotbroms så trivs inte riktigt med dem. Problemet med att köpa en cykel är att det stjäls så himla mycket som jag ser det. Vet en kompis som hade tre lås på sin cykel varav ett med larm och den blev ändå stulen. På min förra cykel hade jag kraftiga lås men det hjälpte inte heller. Lyssnade på ett program på SR play, uppklarande av cykelstölder är 0,4 promille. Polisen har mer eller mindre gett upp när det gäller att klara upp cykelstölder enligt det som framkom i programmet, de ser det i första hand som en försäkringsfråga. De har inte resurser att prioritera det. De sa väl mer eller mindre att man inte kan räkna med att få behålla en cykel och det känns ju lite deppigt.
Att köpa en begagnad cykel känns sådär då det är så otroligt många begagnade cyklar som är stulna och säljs på marketplace eller blocket. Jag har svarat på några annonser och efterfrågat kvitto då har jag inte fått något svar tillbaka överhuvudtaget. Så frågan är om det är värt att köpa en ny cykel eller inte?` Även om jag köper en gpstracker och sätter den i ramen så räknar jag väl inte direkt med att polisen har några resurser att lägga.