i stället för fårpellets?

ameo

Trådstartare
Moderator
En grov missberäkning :o gjorde att mina tackfor tog slut betydligt tidigare än jag förväntat mig, över påskhelgen. :o Och jag kommer ha svårt att hinna med att åka på Latmännen och köpa nya de närmaste dagarna. Däremot vet jag ju att nyöppnade stormarknaden i trakten säljer diverse hästfoder och dessutom har öppet p åännandag påsk, så jag tänkte komplettera därifrån med både det ena och det andra (även en av hästfodersorterna tog slut, av samma skäl)
Nu klurar jag på vad jag bäst kan ge till fåren - högdräktiga tackor?
Kan man tänka sig att havrekross+lusernpellets kan fungera? (det är den danska lusernen med mindre pellets än den som säljs på Latmännen) Ska jag blanda i något annat? Betfor? Soja? Eller nån helt annan variant - vad?

Detta får bli en tillfällig lösning ett tag, tills jag tar mig till Latmännen igen.

Sv: i stället för fårpellets?

Jag har gett mina tackor både soja och lusern. Sojan gillade de inget vidare, men lusern brukar vara en höjdare. Om du blandar lusern, lite soja och betfor så funkar nog det. Man får pröva sig fram till proportionerna. Annars kan du väll bara köpa något fullfoder till häst, som tillfällig lösning.

Vi fodrade alltid våra högdräktiga tackor m en blandning av havrekross, betfor o soja (o mineral)

Jag ger också havre (hel), soja, betfor och mineraler till mina. Börjar 2 månader innan lammning och ökar successivt, tills de är uppe o 5 hg havre, 1 hg soja och 1 hg betfor + mineraler ca 1 vecka före beräknad lammning. Efter lammning får de 3 hg havre, 1 hg soja, 1 hg betfor + mineraler/lamm. I mitt fall är det klart billigare än att köpa färdigfoder.

Nu har du kanske fått tag på fårfor igen men, kom och tänka på att det ska ta fåren ca två veckor att ställa om magarna från ett foderslag till ett annat. Så det nya kanske bara går rakt igenom? Kanske kan man ge det som fårfor innehåller? Det borde ju magarna vara vana vid? Jag ger mina korn, havre, fårpellets och liite soja. Har dåliga värden på hösilaget i år men, gillar inte soja riktigt och egentligen hade de nog behövt ännu mer. Önskar jag kunde hitta något bra alternativ till soja i närheten.

Jag har alltid lucern hemma i någon form. Fåren får det som extragodis/äthjälp till högdräktig.
Jag har nån gång gett mina lucern + krafft groov eller bara lucern när fårforn varit slut. Mina knaprar gärna pilkvistar och morötter, vilket betraktas som "helg godis", så det går alltid att tillfälligt stoppa i dem något om fodret tar slut. De tycker snarast att det är fest då:d

tack för era svar

Jag köpte krossad havre och lusernpellets och bestämde mig för att fortsätta ge det ett tag. Vet inte om det är bra eller dåligt, men de äter det glatt i alla fall... :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka