I går vaknade jag av att någon ropade mitt namn

vallhund

Trådstartare
Utanför huset, kl 15, jag hade kl ställd på 16 istället för vanliga 17, eftersom jag hade ett ärende att göra före arbetet.
Utanför står 2 trevliga poliser med Leon i koppel, han har tydligen haft sig en heldag på bygden, varit runt lite var stans, turligt nog hittades chippet som sitter i vä bog (dom gör så i Österrike), som tur var fick dom tag på kennelinnehavaren/importören, o fick min adress, annars hade det varit Hundstallet nästa.

Iväg o lämna jycken på nattis o låna en stor Merzabuss för att hämta lite möbler. Jag har haft Merzabuss förut, när vi hade bonderi, men denna var större, o diesel. Jycken gillade inte att åka i bur bak, han skällde ordentligt innan jag satte igång motorn.
Nu skall jag ut o tömma den på möblerna o ikväll får de tbx bussen när jag lämnar Leon på nattis, o jag får köra min egen bil igen.

O ja, rymmarhålet är blockerat. I den här värmen måste jag ha dörren öppen för att kunna sova. Hoppas han inte gräver ett nytt hål. Efter inatt är jag ledig i två veckor o då får jag gå över säkerheten ordentligt för min Houdini.

Sv: I går vaknade jag av att någon ropade mitt namn

Påminnner mig om när min Loppe flyttade hem till mig.. Efter ett missförstånd mellan mig och min sambo angående om källardörren var låst så lyckades han ta sig ut på vift. Sambon var iväg till stan och jag var ute en snabbis i trädgården. Hade varit ute i max 10-15 min när polisen ringer och frågar om jag saknade ngt.. :o

Eftersom Loppe är känd här i stan efter sitt år i missbrukarkretsen (han har tillbringat en del timmar på polisstation när husse "glömt" bort han.) och att jag jobbar med frun till en av poliserna som tog hand om honom kunde de snart få fatt i mig. Jag hade inte hunnit komma iväg för chippmärkning ens en gång så det var tur att det var just denna polisman som tog emot Loppe. Men usch vad jag skämdes.. Här ska jag ta hand om en vovve som sprungit vind för våg nere i centrum ett flertal ggr och så blir det samma sak för mig.. :o
Jag tvingade min sambo att hämta honom eftersom jag tyckte det var så pinsamt.;)

Tydligen hade han inte kommit så långt utan ngn hade plockat upp han i vägkorsningen 50 meter bort från huset och sen kört ner han till polisstation.

Läxan av det hela är att alltid kolla alla så att alla dörrar alltid är låsta. Flera ggr om. Oavsett om vi är hemma eller inte. :laugh:

Leon har tydligen blivit kändis på bygden. Nyss hojtade någon hallå! o frågade om jag saknade en hund, javisst var det Leon, alias Houdini som var nere vid bystugan/dagiset 2 km bort.
Nu har jag hällt en skottkärra stenbumlingar i hålet (han grävde ett nytt bredvid), jag får ta mig till Byggmax eller liknande o införskaffa cement, gräva ut de få platser där hundgårdsnätet inte sitter förankrat i berg o hindra vidare eskapader.
:devil:

En granne ringde en gång och berättade att min hund hade öppnat dörren till lägenheten och busade i trappuppgången. Sen fick de inte fast henne:D Hon hade skitroligt. Till sist lyckades grannen lura in henne i lägenheten genom att själv gå in och skramla med matkopparna...

Fick dubbelkolla dörren, den öppnades genom att trycka ner handtaget... Lite för lätt för en Boxer. Fick ställa om låset så att man fick vrida om för att öppna.

Jag hade en hund en gång som klarade att öppna fönster. Inte ett modernt vridhandtag, utan den där gammaldags typen med en "hyska" som man viker ner och trycker till.

Det var också en boxer, en väldigt smart hund. Han hoppade upp på fönsterkarmen, öppnade båda hyskorna, upptill och nertill, tryckte sedan upp fönstret, hoppade ner på garagetaket 1½ m nedanför, och därifrån 2½ m ner på marken. Sedan gav han sig ut på jakt efter matte, som åkt iväg i bilen. Motorvägen låg 300 m fågelvägen från huset, så det var ett under att han överlevde.

Jag försökte naja fast hyskorna med ståltråd, men den lyckades han bita loss på något sätt. Det slutade med att jag fick spika fast alla fönster utifrån.

Sen bytte jag hus...

Jag hade en dvärgpinscher en gång som lärde sig att öppna ytterdörren, så när han ville gå ut öppnade han själv. En gång öppnade han när det ringde på dörren. Det var jehovas vittne som stod utanför och han sprang i zickzack mellan dem. Han kom bara ut på tomten eftersom vi har staket runtom.

Den äldste av de jag har nu är en riktig höjdhoppare. Han har några gånger hoppat över staketet 110 cm, så han har varit på vift på egen hand några gånger. En gång bar 2 pojkar i 7-8 årsåldern hem honom till sin mamma, som ringde polisen och dit hade jag redan anmält att han smitit. En annan gång kom han hem själv med en avslagen framtand och diverse sår, bla ett L-format sår på 3x3 cm. Jag har aldrig fått veta vad som hände, men sedan den dagen har han aldrig varit utan koppel på tomten.

Några timmar senare så hojtade närmaste grannen till utanför, nyinflyttad sommarstugeägare som satt på verandan o drack ett glas vin. Vovven ville tydligen in o hälsa på hennes kanin o Main Coon :angel:
Tur i oturen är Leon både vacker o trevlig, en sån där som charmar alla. :love:

Rymmare o tjuv visste jag att han var innan han kom hit (finns några trådar om hans mattjuveri) men han har lugnat ner sig med åldern.
Nåja, två skottkärror stenbumlingar senare o slut på mitt förråd av kompostgaller så har han inte tagit sig ut igen.

Min hund tror att hon charmar alla. Hon är 30kg knähund. Folk blir livrädda för henne, hon ser tydligen farlig ut. Själv tycker jag hon ser sådär härligt fulsöt ut:love: Folk förstår sig bara inte på vad som är sött :D

Oj, han har verkligen fått smak på det där!
Man kan ju få hjärtsnörp för mindre!

Liknande trådar

Övr. Hund Igår kväll när jag skulle lämna hunden i hans natthage hos hundvakten så går vi in i hagen, jag går in i stugan för att hämta...
Svar
3
· Visningar
948
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025