I går natt var det -8 här.....

anhe

Trådstartare
....och då får en två hästägare hos en bekant en skruv lös och släpper ut två hästar för utegång dygnet runt, i en lerig hage (blöt och kall - ej liggvänlig, självklart inget bete) utan fri tillgång på foder, ingen tillgång till ligghall eller annat skydd, med bara ett tunt regntäcke (då pratar vi om hästar som varit täckade hela vintern, och inte satt full vinterpäls ens).

Hur dum får man bli :devil: :devil: ?

Sv: I går natt var det -8 här.....

Anmäl!!!! För sjutton! Stackars hästar!!!

Stallägaren fick syn på hästarna på kvällen och släppte in dom, en rejäl utskällning är att vänta för de två dårarna, med en tydlig förklaring att det här är olagligt. Får väl se vad som händer..... Troligtvis kommer det här inte att upprepas, gör det det, då kommer anmälan komma på tal.

... om det inte regnar/snöar, eller blåser halv storm, om de har fri tillgång på mat samt täcke är det inte fel att släppa ut hästarna vid denna tid på året om de bara har skog att ta skydd av...
Min uppfattning är att hästar som inte rids mycket mår bäst ute och att deras ägare ofta släpper ut dem för sent...

Men i detta fallet var det ju vansinnigt... förklara vänligt för ägaren och släpp ut så fort det blir torrare och med foder såklart...

Att ha hästarna ute är väl i sig inget fel, funkar ju fint med annan lösdrift och så, men då måste de ju ha tillgång till skydd, med bra liggunderlag. Skogen tror jag inte räknas som riktigt "laglig" än, det är nog under betessäsong.

Det är inte ens lagligt under betessäsong om jag har fattat lagen rätt, vindskydd/regnskydd om hästarna är ute mer än åtta timmar tror jag. Blir det nu också lag på att de ska vara ute minst tolvtimmar per dygn så måste det finnas vindskyd/regnskydd i alla hagar! Kanske jag är helt ute och cyklar men rätta mig om jag har fel.

MVH Ann

Under den tid då betestillväxt sker behövs ingen ligghall dvs du behöver inte ligghall på ett sommarbete.

Nja, du har nog snurrat ihop det. Under icke betestillväxt får hästar vara ute max 12 h utan tillgång till vindskydd/ligghall vilket innebär att om det skulle bli en lag på utegång minst 12 h så behövs ingen ligghall.

Under betestillväxten (precis som pigan skriver) så behövs ingen ligghall heller (dock tillgång till stall tror jag, inte helt säker på den punkten).

Mvh//LG

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar