I bilen på vintern?

Lycanthrope

Trådstartare
Hur varmt blir det i bilen på vintern om solen är framme?

Har aldrig tagit tempen på det :o
Skiljer det mycket beroende på yttre temperatur?
Tex -5?
-15?

Funderar på att ha med ena hunden imorgon en sväng men är rädd att solen ska vara framme och det inte finns skugga att parkera i, även om det bara är en kort stund. Han har tjock päls och är totalt ofrusen av sig, ligger gärna ute och vill inte komma in när det är -25, bilen kallnar ju fort men vet inte om solen värmer mycket.

Min oro är mest om det blir sådär äckligt varmt även på vintern när solen skiner.

Sv: I bilen på vintern?

En snabb temperaturcheck i min bil när jag skulle till stallet tidigare idag, visade ca 4 plus i bilen och -13 ute :)

Sken solen på bilen då?

Undrar om det blir mycket varmare om bilen står ungefär en halvtimma.

Det blir inte varmt alls. Har du aldrig satt dig i en bil som stått i solen en vinterdag?
På sin höjd blir det behaglig temperatur i bilen.

Har inte tänkt på det och blir så nojjig :o

Men då är det ju nog helt okej att ha med hunden en stund!

Kom ihåg att öppna upp lite fast det är kallt ute. Ibland sitter jag kvar i bilen och det blir snabbt syrefattigt. Jag är kanske känslig, men jag får nästan panik efter en stund.

Kylan brukar jag aldrig tycka är problem eftersom hunden inte ligger direkt på marken!

Ingen bil är varm på vintern. När jag kommer ut till bilen oavsät väder är den alltif kall. Jah syällde den häromdan medvetet i solen för att hundarna skulle få värme men icke. Så jag hade inte varit orolig. Vi har vår hund med oss i bilen jämt o det har aldrig blivit varmt vintertid.

Det finns inte en chans i världen att du kommer upp i farliga temperaturer på vintern... Utan det är egentligen bara på sommaren när solen står på. Men så fort solen börjar värma lite brukar jag öppna luckan så de får lite frisk luft.

jag säger öppna ett fönster lite eller helst två fönster då... solen värmer rätt bra på dagarna nu..och reflekteras mot snön dessutom..
jag hade 15-20 grader varmt i bilen efter 45 min i solen för två veckor sedan..då var det sju minus ute....

Om det bara är nån minus ute och solen skiner, så brukar jag ha bakluckan öppen, och man ser hur han tycker det är skönt, antingen så ligger han helt utsträckt, eller så ligger han på rygg.

Och jag skulle nog göra så även om det var riktigt kallt, på med ett täcke och upp med luckan, för då blir det frisk luft, men är bilen helt stängd, och det är kallt ute, så blir luften i bilen lite småfuktig av hundflås, och fuktigt är värre än kyla.

Och min har ganska mycket päls.

Sätt en termometer i buren.
Jag har en sån som man ska ha i fönstret med en "snabel" som hänger på utsidan och visar utetemp. Snabeln har jag satt fast i taket på buren och själva visaren sitter vid öppningen så att man lätt kan läsa utifrån. På så sätt behöver jag aldrig undra hur varmt det är och ingen annan behöver förfasas över att hunden har det för varmt heller, dom kan själva läsa på termometern. Det kostar inte ens en hundring och är verkligen praktiskt.

jag säger öppna ett fönster lite eller helst två fönster då... solen värmer rätt bra på dagarna nu..och reflekteras mot snön dessutom..
jag hade 15-20 grader varmt i bilen efter 45 min i solen för två veckor sedan..då var det sju minus ute....

ska tillägga att jag hade ett fönster på glänt då.

KL

Jag skulle inte vara så säker som ni alla verkar vara... Häromdagen när solen var framme hade jag absolut inte satt hunden i bilen, det blev varmt! :crazy:

Det beror nog en hel del på vad man har för bil.
Jag som har en gammal otät 945 blir det ingen värme i trots sol om det är kallt ute. Dessutom har jag tonade rutor förutom i fram.
Solen lös tre timmar på bilen under min instruktörsutbildning i söndags och det var väl -7 eller ngt ute och det var nog inte ens på + sidan i bilen ändå.
Mina hundar tillbringat en hel del tid i bilen oavsett årstid. Dock inte väldigt varma sommardagar.
Men man får ju anpassa det till vädret. Är det väldigt kallt så är det kupefläkt i bilen alt. Värmedyna. Täcken på hundarna givetvis. När det är risk för att der blir för varmt så är alla dörrar vidöppna och bilen i skuggan. Har aldrig haft ngn skadlig temperatur i bilen, man får göra på rätt sätt helt enkelt.

kl

Förra veckan hade jag hunden i bilen på dagarna, när den stod i solen. Ute var de var mellan -2 och -15 minus och bilden var iskall hela tiden. Hade framrutorna nere ca 5 cm, bilen är en V50:laugh:

Det blir inte varmt alls. Har du aldrig satt dig i en bil som stått i solen en vinterdag?
På sin höjd blir det behaglig temperatur i bilen.

Förra veckan sken solen så härligt över tillfälliga isande vindar och minusgrader. Hunden satt i bilen med täcke på när jag skulle in och göra en mellanhandling av mat. Tog drygt tjugo minuter/halvtimme i affären och döm min förvåning när jag öppnar bilen och det är riktigt varmt därinne. Så där "kosigt".

Inte så hunden flåsade eller visade tecken på missnöje pga värmen, men trodde aldrig det kunde bli så varmt som det blev. Har ingen termometer som visar innetempen, så vet inte graderna.
Hade öppnat fönstren för lite för jag ville inte att det skulle dra för kallt på henne.

Även en plusgrader känns varmt om man varit ute i femton minus. Jag tvivlar på att det blir över 15-20 grader i någon bil en vinterdag. Men om det finns, tipsa mig genast för då köper jag den.

Hade varit 15-20 grader plus hade högst troligen hunden med täcke på, visat tecken på att det varit varmt som fan. Säger en känsla iaf.

Men det inser säkert du oxå.

Märkligt, i min bil (o inte den förra heller) så tinade fryst mat när bilen stått i solen en hel dag. Dessutom behöver jag ha fleecevantar på mig för att inte förfrysa händerna när jag skall köra iväg.

Blir en ganska så behaglig värme när solen är på bilen, min hund är ofta i bilen när det är sol under vintern och har täcke på sig. Det blir inte särskilt varmt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag undrar var ni tycker gränsen går för ingripande när man lämnar en hund i en bil i värmen. Hur lång tid skall ha förflutit, spelar...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 354
Senast: Mrs LunaTanten
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 489
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka