I annonsen: ej nybörjarhäst...

Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Om vi vänder på det istället. En nybörjarhäst är en häst som står stilla i gången när man borstar och sadlar. Som inte rör sig ur fläcken när man försöker hoppa upp i sadeln oavsett hur många försök man än behöver innan man är uppe. Som är 110% trafiksäker och som vet vad ryttaren vill innan ryttaren begär det av hästen, som är tålmodig och har ett trevligt lynne.

Min är allt det där och lite till men fortfarande ingen nybörjarhäst. Hon kan däremot bli tokvillig när man rider ut, i synnerhet med sällskap och om man rider på lite. Något vana ryttare inte har några problem då hon samtidigt är snäll och inte hittar på hyss, men inget för en nybörjare direkt.

För mig markerar "inte nybörjarhäst" bara en häst som av någon anledning inte är lämplig för just nybörjare men som de felsta vana kan rida. Varför den är olämplig kan variera.
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Jag har en häst som i annons skulle kunna beskrivas som helt okomplicerad i hantering. Trafiksäker, trevlig att rida.
Lätt att rida i form.
Men ingen nybörjarhäst.

Hon är lätt att rida i form - om man har balans och koll på sin kropp och sin hjälpgivning.
Kan bli stressad i framför allt galoppen.
Kan säkert bli riktigt problematisk om hon inte har ramar.

Så det kan ju handla om en häst som har potential att "ta över" också.
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Utan att ha läst alla svaren så skulle jag ha skrivit det om både min förra ponny och min nuvarande. Min förra ponny var välriden OCH lättriden när hon såldes. Dock var hon benägen att skygga för både det ena och det andra när hon var på det humöret, samt inte 100% trafiksäker. Väldigt, väldigt snäll häst. Skulle aldrig bita, sparka eller annat dumt. Men, som sagt, lite rädd av sig.

Min nuvarande är en TUFFING. Hon är hyfsat lätthanterlig och lättriden, men jag känner att hon är så mest för att hon VILL vara det för det mesta... ;) Annars kan hon vara bufflig och lite "nafsig", och känner man henne inte kan det nog skrämmas om man inte är så van.
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Men jag skrev också längre ner i texten att det behöver inte vara en svår häst men det räcker med en egenskap som inte passar nybörjare för att inte vara en nybörjarhäst.
Så det innefattar ju då din häst.
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Jag skrev så när jag sålde min. Ingen dum häst alls överhuvud taget. Genomsnäll i hantering, står still på gången, när man satt upp/hoppade av, om man stog å pratade med stallägaren. Men det var väldigt mycke tempo i hästen, man fick konstant jobba med tempot och det är inget för en nybörjare i mina ögon.
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

En kunnig ryttare är en ryttare som kan hantera och vet hur den ska lösa olika situationer som kan uppstå vid ridning.
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Jag tänker att det är ett tok som jag absolut inte vill ha :meh:

En häst ska vara enkel att hantera och rida. Oavsett nivå på ridningen.
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Jag håller med! Jag har ridit i 17 år så nybörjare är jag inte, men jag vill ändå inte ha en krävande häst. Därför skulle jag nog inte svara på en annons där det inte står varför hästen inte är en nybörjarhäst. Jag vill ha en trygg häst ute, pigg även åt det hetare hållet är däremot inga som hest problem!
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Jag tycker uttrycket som sådant är lite vanskligt. Jag menar - som du säger - det är väl ändå ingen nybörjare som ger sig ut och köper häst? Och om det nu skulle vara någon aningslös människa som försöker göra det så är det väl ingen vettig hästförsäljare som säljer häst till en person som helt uppenbart inte kan rida och inte kan ett dugg om hästar.

För det är det en nybörjare är för mig. Någon som i princip bara har fått lära sig att sadla, tränsa, borsta, upp - och avsittning och gas och broms. Som kanske inte ens har galopperat ens en gång.

Då gillar jag uttrycket "kräver rutinerad ryttare" bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Dels finns det nybörjare eller nästan nybörjare som köper häst även om det inte är så vanligt och dels så köps en hel del hästar just till ovana ryttare. Det kan vara frågan om en häst till barnet, sambon eller till en ridverksamhet. Man får troligen också tolka nybörjare lite vidare än en som har ridit väldigt lite och utöka det till folk som inte hR någon vidare ridvana, som drösar om om hästen tar ett skull eller blir rädda för lite fart.

Ska man jämföra med min gamla ridskola ( stor i storstadsregion) så har de grupp 1-5 och diverse specialgrupper. 1 är nybörjare, man håller sig på marken eller med enkla bommar, det finns olika grader av den. När man avancerar till grupp 2 efter 1-2 år så kan man skritta trava och galoppera relativt obehindrat på snälla hästar och kan styra hästen någerlunda rätt. I grupp 2 så ser jag det som man börjar kunna rida, mer precission och mer ridvägar+ mer kontroll och man börjar skutta över låga hinder men fortfarande på de snällare/lättare hästarna.

Först i grupp 3 då man kan rida flertalet av ridskolans hästar, hoppa ordentliga hinder (50 -100 cm) serier och banor, börjar inverka mer på hästarna och är någorlunda sadelfasta skulle jag vilka påstå att man kan rida hästar som inte är för nybörjare. I grupp 3 stannade många år efter år och grupp 4-5 var fåtaliga. Sedan behöver man naturligtvis inte hoppa om man nu inriktar sig på western, dressyr eller islandshäst men principen att man ska vara van vid och klara av åtminstone flertalet hästar på en större ( så pass stor att man kan ha hästar som lämpar sig mer för vana ryttare än nybörjare) ridskola.
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Men vad ÄR en kunnig ryttare då? Om det smtidigt i annonsen står att hästen är okomplicerad, lätt att rida i form osv men ej ngn nybörjarhäst. Hetsig, tittig, känslig?

Den är okomplicerad om det hanteras av personer som har erfarenhet av hur hästar fungerar.

Så tolkar iaf jag det
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Det kan ju vara av så många olika anledningar man skriver "ej t nybörjare". Hästen kan vara en ängel att rida men ett "monster att hantera" (har haft ett par stycken..). Eller tvärtom - helt sagolik att hantera men känslig och nervös att rida.

Sen är det stor skillnad på "rutinerad och rutinerad" ;) Den som ridit i 20 år kan ju å ena sidan haft endast två hästar på den tiden och å andra sidan ridit och tränat 3-4 hästar per år. Den förstnämnda har ju egentligen inte så stor erfarenhet av olika hästtyper. Tom en ridskoleryttare har fått en större erfarenhet. (Men denne kan kanske inte så mycket hantering, foderlära eller sjukvård)

När jag har sålt häst har jag varit mer intresserad av vilken "backup" personen i fråga har. En mindre rutinerad ryttare kan ju med ett skickligt team runt sig mycket väl klara en svårare häst - och kanske utvecklas otroligt bra. Står köparen i ett stall där tränare, hovslagare och duktiga ryttare redan finns så är ju oddsen riktigt bra. Är det däremot nån som "ska ha hästen hemma" är jag mera skeptisk och vill att allting ska kännas perfekt för att jag ska våga sälja.

Nybörjare för mig är någon som kan rida en häst i samtliga gångarter på en snäll häst, rida en okomplicerad häst i form men som inte har vanan att äga häst. Tyvärr är det många i den kategorin som tror att de är rutinerade.. Jag har sett många som dessutom knappt kan rida (oftast vuxna) som skaffar häst (läs typ islandshäst, kallblod) och ibland går det jättebra och ibland inte alls.

Var nyligen med en tjej och tittade på en fantastisk häst (gång, stam utbildning ypperlig - och dyr) där jag avrådde då hästen för henne var alldeles för vass i ridningen. (Hon - mjuk, försiktig, korrekt i ridningen. Hästen - kanonsnäll att hantera men med enorm arbetsvilja, motor och starkt psyke. En dröm för varje satsande dressyrryttare) Där var dock tjejen "nybörjare" (trots 25 års hästvana) - och skulle aldrig klara av en "ferrari" på egen hand..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 141
Senast: mamman
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 151
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp