I annonsen: ej nybörjarhäst...

finapina

Trådstartare
vad menas eg? Ingen egentlig nybörjare köper väl häst? eller?Vill man sälja till så duktig ryttare man bara hittar ( viktigaste egenskapen hos nya ägaren ?)eller varför skriver man så? Hästen " krånglig", har olater eller vad kan man tolka in i uttrycket? Vad tror ni?
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Jag tolkar det som att hästen behöver en kunnig ryttare för att komma till sin rätt.
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Det finns många nybörjare som ska ha egna hästar.

Tex barn, vän eller sambo som har ridit lite på egen hand men fortfarande är nybörjare och vill ha en egen häst.

Sen finns det ju många som i mina ögon fastnar i nybörjar fasen och vill inte ta sig så mycket längre än så utan de nöjer sig med att kunna sitta kvar i alla gångarter och få stopp på hästen..
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Men vad ÄR en kunnig ryttare då? Om det smtidigt i annonsen står att hästen är okomplicerad, lätt att rida i form osv men ej ngn nybörjarhäst. Hetsig, tittig, känslig?
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Jag tolkar det som en häst som inte är så lätt riden och/eller lätt hanterad.

Finns väl nybörjare som skaffar häst, vanligaste skulle jag tro är ett par som flyttar till landet och det köpts häst till sambon.
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Jag skrev så i min annons när min häst var till salu, eftersom hon är lite känslig.

Hon är världens snällaste häst men lite misstänksam mot nya människor och kan bli lite orolig om man själv är för burdus liksom. Men när jag leder henne så kan hon såklart ha en nybörjare som ryttare. Jag tror att om någon skulle börja vifta för mycket med långa tyglar över hennes hals skulle hon bli lite stressad, det gör ju inte en mer van ryttare :)

Annars är min häst egentligen väldigt okomplicerad och enkel.
 
Senast ändrad:
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Jag har skrivit det i en annons och den gången handlade det om en häst som var super snäll och go på alla sätt med rätt hantering, men man kunde ana att han i fel händer skulle kunna bli knepig och svår. Detta eftersom han var extremt lätt lärd (inte alltid positivt när de även lär in dumheter fort), lite testig då och då med nya människor på olika sätt främst i hanteringen men gav sig direkt och var absolut inga problem för någon med lite vana och självförtroende, samt lite het och känslig i ridningen, som inte heller det var några problem med en duktig ryttare som kallt kunde sitta och låtsas som att det regnade när han tagga till och blev lite hoppig. Men antagligen skulle det kunna slå slint och bli bra mycket värre med en ryttare som kanske skulle bli lite osäker/rädd, spänd och börja dra honom i munnen i det läget.

En häst som fungerade hur bra som helst och var super snäll med erfaret folk men som inte tål "nybörjar"missar helt enkelt :) Man behövde dock inte vara ett proffs, bara ha erfarenhet av den typen av lite känsligare, ganska ung, häst!

Skulle dock inte kallat hästen helt okomplicerad i en annons... :D
 
Senast ändrad:
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Om vi vänder på det istället. En nybörjarhäst är en häst som står stilla i gången när man borstar och sadlar. Som inte rör sig ur fläcken när man försöker hoppa upp i sadeln oavsett hur många försök man än behöver innan man är uppe. Som är 110% trafiksäker och som vet vad ryttaren vill innan ryttaren begär det av hästen, som är tålmodig och har ett trevligt lynne.

Däremot är det inte en nybörjarhäst om den flamsar när man ska hoppa upp i sadeln, som inte är helt trafiksäker, gillar att testa sin ryttare med lite bus och har lite för mycket egen vilja och stor personlighet. Inte heller är en nervös/nervig häst något för en nybörjare.
Det behöver inte vara en svår häst bara för att det står att hästen inte är något för en nybörjare. Det räcker med en egenskap som inte funkar med en nybörjare för att den ska vara olämplig för en nybörjare.
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Kan vara en häst som reagerar starkt på ryttare som sitter snett i sadeln eller ryttare som lätt hannar i obalans men oxå hästar som reagerar med stark flykt instinkt när den blir rädd mm mm.

Eller som en av mina som nybörjare kan rida med ut på men inte för ofta då han testar att ta ut ena bogen och det funkade några turer för att sedan vända hem i galopp och sedan efter ett tag till vägra lämna gården, så är man inte duktig nog att känna att bogen åker ut och man inte gör något åt det har man problem efter någon vecka.
 
Senast ändrad:
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Att det inte är en häst som går med på vad som helst utan behöver en ryttare som kan hästar och tränar på ett ändamålsenligt sätt.
Det är ingen förstagångshäst liksom! :)

En nybörjarhäst för mig är en som du i stort sett kan göra vad som helst med (typ ridskola) och den är glad ändå :)
Den står still i gången, lyfter benen vid kratsning, den är inte rädd för bilar, kan vila ett par dagar och ändå vara tryggheten själv, du kan rida ut själv osv osv!
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Jag resonerar som du! Alla mina hästar är trevliga och lättridna, men kvicka och känsliga! De är oxå ganska unga. En välbalanserad ryttare kan bara slappna av och njuta, men om någon vinglat och hållet balansen i tyglarna så lär hästen bli stressad och het ... Om de gör ngt så går det oxå väldigt fort men är ryttaren lugn och i balans så blir de fort lugna igen = inget för den ovana och obalanserade! Min gamla halvblodshäst var däremot perfekt f nybörjare - lugn och långsam och ganska okänslig -speciellt på ålderns höst!
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

När jag lägger ut medryttarannons (och om jag skulle sälja) så skulle jag absolut skriva "ej nybörjar/förstahäst"

Min herre har nått den aktninsvärda åldern 17 år
Är snäll i all hantering
Mycket försiktig när barn är i närheten, även när dom stökar och hänger honom i svansen ;)
Fantastiskt fin i munnen och välriden

Men.......han testar ibland och tar man honom inte på första lilla känningen så testar han rejält.
Bockar, ibland långa serier
Vänder och springer hem till stallet, gärna med inslag av bocksprång
Ökar i galoppen och när han får lite fart så...bock...
Är tittig och sprättig, blir rädd för, brunnslock, brevlådor och stenar :meh:

Tar man bara en liten halvhalt när man känner det där lilla suget på bettet så går det till 99% att ha koll på honom men även jag missar ibland och då är det tur att man är sadelfast och van vid honom så det går bra ändå.
Medryttare har satts av eller suttit av frivilligt och gått hem!

Jag släpper inte upp vem som helst på honom.
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Kl

Måste bara säga att det låter precis som min gamla herre ;) han har dock lugnat ner sig en aning nu senaste året.. Han är 21 nu..
Har inte vågat skaffa medryttare innan faktiskt. Nu går det bra om det är en lyhörd orädd ryttare, annars tar han över vid rätt tillfälle :p
Men han är otroligt snäll mot barn! Då är han lydig och bråkar aldrig :)
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Kl

Tror att det är en del säljare som kanske använder frasen "ej nybörjarhäst" för att sålla ut, i deras ögon - okunniga säljare.

Vet några annonsörer som gjort så även om det givetvis finns hästar som faktiskt är mindre bra nybörjarhästar ;)
Bara en tanke....
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Jodå. Finns nybörjade som köper häst. Har en i vårt stall. Köpte riktig läromästare efter en halv termin på ridskola.
Ingen hästerfarenhet sen tidigare o kan inte sitta rakt i sadeln o rida lätt i traven.
Hästen för övrigt börja leta spöken pga understinulering.. :/
Snart är han inte en nybörjarhäst längre.
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Kl

Så här tolkar jag det; Det är ingen häst du köper som nybörjare. "Nybörjare!? Jag har ju faktiskt ridit 10 år på ridskola!" - och nej, det är ingen nybörjarhäst eller förstahäst.
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Kan även säga att jag själv som 15-åring ringde på annons om "3-årig morganhingst säljes till erfaren kusk eller ryttare".
Jag hade ridit några år på ridskola men kunde ingenting, visste tex inte att betfor skulle blötläggas!
Kan inte förstå att säljaren sålde till mig men jag kan säga att han blev mitt livs kärlek (HÄSTEN då ;) ). Jag hamnade i ett stall där mina stallkompisar hjälpte mig och lärde upp mig.
Jag fick 13 år med min underbara Morgan innan han blev sjuk.

Det kan gå bra med oerfarna hästar med dito ägare men oddsen är väl inte de bästa...... ;)
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Det här är en bra fråga som jag funderat rätt mycket på sista tiden. Har en vän som kollar lite smått på ny häst, då hennes egen hunnit bli 24. Hon köpte honom som förstahäst för ett par år sedan. Ryttaren har haft medryttar- och foderhästar innan, men inte haft möjlighet att träna aktivt. Nu har hon haft egen häst ett par år, men fortfarande inte tränat så mycket för tränare eller tävlat. Vad klassas hon som? Väldigt duktig i hantering av häst, men ganska grundläggande i ridningen. Rider hästen i form och kan skolor, men inte direkt redo för tävling än riktigt.

Hon själv vågar inte svara på annonser där det står "ej nybörjarhäst" eller "kräver något rutinerad ryttare" eftersom hon är osäker på vad ägaren menar. Det är sällan som det framkommer tydligt i annonsen varför inte hästen lämpar sig som nybörjarhäst. Och räknas man som nybörjare ända tills man tävlat och visat resultat? För mig är man nybörjare när man rider på ridskola och kanske ett/ett par år med foderhästar. Sedan borde man börja få sån koll att man kan klara av lite "motstånd", men det är som sagt oklart vad som menas med uttrycket.
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Om man måste ha tävlat för att anses som rutinerad så är väl jag fortfarande nybörjare trots att jag haft egen häst i 18 år.
Men det beror ju på mitt ointresse för att träna och tävla. Sedan valde jag i första hand att satsa på travet och tog körlicens och kör bra mycket bättre än jag skuttar runt i en paddock.
Men inte är jag nybörjare bara för att jag inte rider som en gud och inte har tävlat.

Skulle inte klassa din vän som en nybörjare. Hade jag skrivit så i en annons så hade det varit för att sålla ut dom som ridit i ett halvår på ridskola utan någon som helst kunskap om hästar och deras behov. Din vän kan ringa på såna annonser tycker jag, och låta säljaren avgöra om hästen är något för henne eller inte.
 
Sv: I annonsen: ej nybörjarhäst...

Jag började med hästar för 20 år haft häst i 13 år 2 utbildningar med häst jobbat på ridskola, trav stall, hopp stall och hovslagare, fött upp en som jag kört, ridit och hoppat in, tävlat lite under 00 till 02.

Skulle inne falla mej in att svara på annonser där det står "kräver rutinerad ryttare" eller liknande för det kommer jag aldrig se mej som.

Men din vän tycker jag inte värkar vara nybörjare i alla fall.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 141
Senast: mamman
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 151
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp