Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har ni märkt någon skillnad på magen efteråt? Har den blivit mindre svullen? Jag ser ju höggravid ut var och varannan dag och jag är så trött på det
Jag tycker att du ska fråga om att bränna livmoderslemhinnan och fråga om andra mediciner innan du funderar på hysterektomi. Det är en stor operation och det är stor risk för inkontinens, framfall och diverse problem med sexlivet. Jag läste på mycket under de två år jag blödde nästan hela tiden, på en månad kunde en dag vara blödningsfri i snitt och trots full dos cyklokapron rasade mina blodvärden och jag ville verkligen inte göra en hysterektomi. Långt senare (diskussionen om hysterektomi har kommit upp flera gånger) kom jag fram till att nej, sålänge det inte är cancer gör jag ingen hysterektomi. Det jag hittade var vårdens undersökningar över hur nöjda patienterna var och många var nöjda och ansåg att deras livskvalitet hade blivit bättre. Men, det som inte frågades efter, som inte ansågs vara relevant i de frågeformulären var vilka problem som hade tillkommit, det hittade jag inte där eftersom inkontinens, framfall och problem med sexlivet inte räknas som något problem eller fel av vården utan något som är helt normalt precis som det anses helt normalt att man kan få sammanväxningar efter en operation. Det är alltså något man får räkna med precis som man får räkna med att en tik som kastreras kan bli inkontinent. Visst är det så att man kan tycka att livet har blivit bättre trots att man får alla tre problemen men det finns andra mindre invasiva mediciner och operationer som kan provas innan man tar beslut om att göra en hysterektomi.Överväger om jag ska göra en op, har provat en ny medicin som ska minska blödningar vid myom, men det hjälper inte ett skvatt. Har ätit den snart en vecka och inte märkt någon som helst skillnad överhuvudtaget. Har riktigt kraftig mens i 3-4 veckor varje gång. Nu har jag inte ens koll på hur länge skiten hållit på, men det är ju ett enormt hinder i vardagen och förstör hela mitt liv. Läkaren sade också att funkar inte medicinen nu så är op enda alternativet.
Skönt att höra att du blivit av med Essure!Jag tycker att du ska fråga om att bränna livmoderslemhinnan och fråga om andra mediciner innan du funderar på hysterektomi. Det är en stor operation och det är stor risk för inkontinens, framfall och diverse problem med sexlivet. Jag läste på mycket under de två år jag blödde nästan hela tiden, på en månad kunde en dag vara blödningsfri i snitt och trots full dos cyklokapron rasade mina blodvärden och jag ville verkligen inte göra en hysterektomi. Långt senare (diskussionen om hysterektomi har kommit upp flera gånger) kom jag fram till att nej, sålänge det inte är cancer gör jag ingen hysterektomi. Det jag hittade var vårdens undersökningar över hur nöjda patienterna var och många var nöjda och ansåg att deras livskvalitet hade blivit bättre. Men, det som inte frågades efter, som inte ansågs vara relevant i de frågeformulären var vilka problem som hade tillkommit, det hittade jag inte där eftersom inkontinens, framfall och problem med sexlivet inte räknas som något problem eller fel av vården utan något som är helt normalt precis som det anses helt normalt att man kan få sammanväxningar efter en operation. Det är alltså något man får räkna med precis som man får räkna med att en tik som kastreras kan bli inkontinent. Visst är det så att man kan tycka att livet har blivit bättre trots att man får alla tre problemen men det finns andra mindre invasiva mediciner och operationer som kan provas innan man tar beslut om att göra en hysterektomi.
Jag kom så långt som till inskrivning för hysterektomi men hade turen att träffa en läkare som kunde tänka utanför boxen och som lyssnade på mig. Det är en obehaglig sits man är i när läkare säger att man måste göra en operation och inte är intresserad av att ens diskutera några alternativ/läkaren säger att det inte finns andra alternativ och jag kände att jag inte skulle kunna få någon annan hjälp utan förblöda helt enkelt men det ändrade den läkaren på så det blev en bränning istället. Jag blev inte blödningsfri av den utan först något år senare när essure implantatet togs bort och det olustiga i det är att jag kunde gjort hysterektomin men ändå fortsatt blöda men då inne i buken eftersom endometrioshärdarna ändå hade fortsatt blöda och de härdarna fortsätter komma och växa till sig även om livmodern är borta.
Handlar det om myom kan man ta bort enbart myomet i många fall och ofta ger hormontillskott en bra hjälp men det kan ta tid.
Att det blir stor påverkan av en hysterektomi är inte konstigt. Var på kroppen kan man ta bort en hel muskel stor som ett päron utan att det märks?
Jag vet inte vad du menar med "stor risk" för framfall och urininkontinens, vad jag sett är det en ökad men fortfarande ganska liten risk. På vissa ställen läser jag om 2,4 gånger större risk för inkontinens efter hysterektomi, på ett annat ställe en 5% ökad risk för framfalls- eller TVT-operation efter hysterektomi. Någon annanstans står det att det inte är helt känt hur stor risken är och om den ens finns om inte orsaken till hysterektomin var just framfall.Jag tycker att du ska fråga om att bränna livmoderslemhinnan och fråga om andra mediciner innan du funderar på hysterektomi. Det är en stor operation och det är stor risk för inkontinens, framfall och diverse problem med sexlivet. Jag läste på mycket under de två år jag blödde nästan hela tiden, på en månad kunde en dag vara blödningsfri i snitt och trots full dos cyklokapron rasade mina blodvärden och jag ville verkligen inte göra en hysterektomi. Långt senare (diskussionen om hysterektomi har kommit upp flera gånger) kom jag fram till att nej, sålänge det inte är cancer gör jag ingen hysterektomi. Det jag hittade var vårdens undersökningar över hur nöjda patienterna var och många var nöjda och ansåg att deras livskvalitet hade blivit bättre. Men, det som inte frågades efter, som inte ansågs vara relevant i de frågeformulären var vilka problem som hade tillkommit, det hittade jag inte där eftersom inkontinens, framfall och problem med sexlivet inte räknas som något problem eller fel av vården utan något som är helt normalt precis som det anses helt normalt att man kan få sammanväxningar efter en operation. Det är alltså något man får räkna med precis som man får räkna med att en tik som kastreras kan bli inkontinent. Visst är det så att man kan tycka att livet har blivit bättre trots att man får alla tre problemen men det finns andra mindre invasiva mediciner och operationer som kan provas innan man tar beslut om att göra en hysterektomi.
Jag kom så långt som till inskrivning för hysterektomi men hade turen att träffa en läkare som kunde tänka utanför boxen och som lyssnade på mig. Det är en obehaglig sits man är i när läkare säger att man måste göra en operation och inte är intresserad av att ens diskutera några alternativ/läkaren säger att det inte finns andra alternativ och jag kände att jag inte skulle kunna få någon annan hjälp utan förblöda helt enkelt men det ändrade den läkaren på så det blev en bränning istället. Jag blev inte blödningsfri av den utan först något år senare när essure implantatet togs bort och det olustiga i det är att jag kunde gjort hysterektomin men ändå fortsatt blöda men då inne i buken eftersom endometrioshärdarna ändå hade fortsatt blöda och de härdarna fortsätter komma och växa till sig även om livmodern är borta.
Handlar det om myom kan man ta bort enbart myomet i många fall och ofta ger hormontillskott en bra hjälp men det kan ta tid.
Att det blir stor påverkan av en hysterektomi är inte konstigt. Var på kroppen kan man ta bort en hel muskel stor som ett päron utan att det märks?
Jag har också genomgått det här. Har vissa problem med att det blir väääldigt bråttom när man behöver besöka toaletten men orsaken är lite okänd. Har besökt samma avdelning för att kolla upp det och det är "klent" i bäckenbotten men jag har svårt att få full kontroll över musklerna. Det kan lika gärna vara från förlossning som det kan vara från hysterektomi eller något annat. Det går att hantera ganska ok ändå och jag upplever att det blivit bättre så någon läkning verkar det ju bli. Jag blev erbjuden operation för att underlätta men riskerna var större än fördelarna i mitt fall, ansåg jag.Jag vet inte vad du menar med "stor risk" för framfall och urininkontinens, vad jag sett är det en ökad men fortfarande ganska liten risk. På vissa ställen läser jag om 2,4 gånger större risk för inkontinens efter hysterektomi, på ett annat ställe en 5% ökad risk för framfalls- eller TVT-operation efter hysterektomi. Någon annanstans står det att det inte är helt känt hur stor risken är och om den ens finns om inte orsaken till hysterektomin var just framfall.
Jag har också läst på väldigt mycket inför min operation och tycker att det absolut är värt de här riskerna. Riskens storlek är dessutom påverkbar genom att man dels är försiktig efter operationen, dels tränar bäckenbotten och dels håller sig normalviktig.
Min upplevelse är inte att jag på något vis pressades till att göra operationen. Många alternativ diskuterades, medicinering har provats etc. och min läkare var väldigt mån om att säga, när jag bestämt mig för att tacka ja till operationen, att "du vet att du får ångra dig om du känner så". Det här var helt mitt beslut att genomföra och än så länge har jag inte ångrat mig en sekund. Bara lättnaden att slippa ta hormonpreparat liksom!
För mig var indikationen myom. Det innebär ju att när livmodern är borta så är problemet borta. Inte som vid endometrios att problemet finns/kan finnas i hela buken. Så jag känner mig på alla vis otroligt lättad av att ha genomfört det här.
Vad gäller sexliv får jag återkomma kring hur det går med det (bör inte ha sex än på ganska många veckor), men jag kan ju tycka att det i alla fall inte blir tillstymmelse till sexliv om man blöder hela tiden...
Underbart ju!Jag har än så länge inte behövt göra någon op. Fick prova en medicin som visade sig fungera klockrent och med den är jag helt blödningsfri. Har nu inte haft mens sedan november 2023 och det är så skönt. Som att jag fick mitt liv tillbaka. Nu kan jag göra saker utan att behöva tänka på om det ska läcka eller inte.
Ja det är väldigt skönt.Underbart ju!
Googlade Essure eftersom jag inte visste vad det var och ja, det hade man ju verkligen velat bli av med om man hade ett sånt implantat! Rena rama skandalen ju!Skönt att höra att du blivit av med Essure!
Vad heter medicinen?Jag har än så länge inte behövt göra någon op. Fick prova en medicin som visade sig fungera klockrent och med den är jag helt blödningsfri. Har nu inte haft mens sedan november 2023 och det är så skönt. Som att jag fick mitt liv tillbaka. Nu kan jag göra saker utan att behöva tänka på om det ska läcka eller inte.