Hyra häst.

S

SaraLovisaElisabeth

Hejsan mitt namn är Sara och jag är 13 år, har ridit på ridskola med islandshästar i 6 år men har slutat nu i höst för jag tröttnade, nu sommaren 2007 ska jag för första gången i mitt liv få ha en sommarhäst för ev längre tid har letat och letat men nu har det sagt pang, ska få hyra en lettisk draghäst brun 160 cm 5 år jätte snäll i alla lägen och ingen vidare problemhäst, men nu är det såhär att jag har inte ridit så jätte mycket men ska ta mig en utamaning och pröva på det här med "egen häst" jag är väldigt försiktig av mig i stallet och är jätterädd för att bli sparkad och naffsad osv.. så jag undrar om jag kan få lite tips hur jag ska göra dom första gångerna jag börjar vara hos hästen när den kommit hem till mig i det stallet jag ska ha den.. jag menar har aldrig haft sommarhäst och vill gärna veta om jag tex ska skippa att rida dom första gångerna och kanske promenera och gå ut med hästen i grimskaft och prata med den ge den ett äpple varje gång jag ser den, osv detta låter lite dumt men vill jätte gärna ha nån att prata om med det här.. någon som kan ge mig svar? blir jätte tacksam, tack på förhand. :)

Sv: Hyra häst.

Om du ger den äpplen varje gång du ser den så finns det risk att den börjar tigga sedan när du inte hade tänkt ge den det längre. Första gångerna du rider kan du ju ta med dig någon som tittar på så att du känner dig säkrare..:)

Det låter som om du kanske ska tänka efter både en och två gånger innan du skaffar en sommarhäst. Även om du ridit på ridskola så låter det inte som om du är speciellt van vid hanteringen av hästar.

Om du nu ändå skaffar en sommarhäst så se till att du har den någonstans där det finns gott om hästkunniga människor som kan hjälpa dig!

Precis som ovanstående har skrivit så är det inte så lämpligt att ge äpplen i tid och otid då många hästar blir naffsiga då! Hellre ge några äppelbitar i en hink efter ridturen!

tack så mycket för svar, jag har haft en sköthäst en unghäst som jag hjälpte till att rida in har rätt mycket erfarenheter, och hästen ska vara jätte snäll men vill tex lära mig mer om hur jag ska göra dom första gångerna osv. :)

tack så mycket för svar, jag har haft en sköthäst en unghäst som jag hjälpte till att rida in har rätt mycket erfarenheter, och hästen ska vara jätte snäll men vill tex lära mig mer om hur jag ska göra dom första gångerna osv. :)

Jag tycker absolut inte att du ska ta med äpplen varje gång du ser hästen, då kan den börja bitas :/ ta med första gången så hästen tycker att du är en trevlig prick men varje gång är nog inte så lyckat.

Borsta länge och väl, låt hästen nosa på dig och mysa lite så ni skapar kontakt. Promenera ut de första dagarna och bara känn på hur han är- så att ni inte missförstår varandra och han lär sig att du är hans nya "människa".

tack så jätte mycket för alla tipps sen undrar jag.. han ska kanske gå lösdrift för det finns inte plats i stallet jag ska ha kan en häst gå lösdrift men en annan häst alltså att dom bara är två.. i en lagom hage sen kommer han få tillgång till att stå inne kanske nån natt ibland när en av hästarna ska till ett annat stall över en helg eller så.. hur fungerar lösdrift? någon som har lust att adda min msn och ge mig lite tipps och snacka häst..? idol_zara@hotmail.com isånnfall tack så jätte mycket för alla svar. <3

Sommartid kan de flesta hästar gå ute dygnet runt, men det kan bli problem om ni bara har två hästar i hagen då de inte gillar att bli lämnade ensamma. Kommer det att gå andra hästar i hagen på dagarna?

japp det ska gå fler hästar i hagen på dagarana.. antagligen när jag rider så ska den andra hästen oxå ut..

Jag tror det beror helt på hästen om han är uppstirad första dagen kanske du kn låta han/hon stå men sen är det bara hoppa upp bestämd och lungn ta med någon om du känner dig osäker...
lägg ut bilder så fot du fått han/hon...:) :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
606

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel

Hästrelaterat

Omröstningar