Hyra Häst-Utrustning????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mollymus2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 089
M

mollymus2

Hej jag kanske ska hyra häst i sommar från min ridskola och jag undrar vilken utrustning jag behöver??
Han kommer inte att ha något stall utan bara hage,Vindskydd och Upbindnings plats.

Hästen

Pasific
F.89
Sv.Halvblod
E.Pascal U.Judith

Jag får med:

Sadel
Träns,Bett+Tyglar
Schabrak(typ gamalt) ska köpa nyt om jag ska låna han
Grimma+Grimskaft ska köpa nytt
Regentäcke(tror jag)
Rykthinken

Men är det något mer jag behöver??
Ska dom ha någon mat när dom går på bete??

Tacksam För svar:banana::banana:

P.S Om ni vill se bilder på han så gå in på Bräcke ridklubbs hemsida och kolla på bildgalleri på våra hästar........

Sv: Hyra Häst-Utrustning????

Komigen nu dååå jag vill så gärna veta =)=)=)=):)

Det enda du behöver utöver det du får med är sjukvårdsprylar, något att tvätta sår med helt enkelt. Lite klorhexidin och lite bomull, och eventuellt en salva att hålla flugor bårta från såret. Vissa hästar kan behöva flugmedel och flughuva, det kan du fråga ridskolan om hästen behöver.

Jag tycker att du ska köpa minst två schabrak, på sommaren blir dom väldigt skitna och behöver tvättas ofta. Då är det bra att ha ett annat att byta med.

Dom kan behöva stödfodras på betet, men det är bara om betet tar slut. Om han ska ha något sorts krafftfoder, får du köpa detta själv och ge det på betet.

Får du med en sadelgjord?

Tänk också på att han antagligen behöver något sorts skygg för ögnen mot flugorna, antagligen en flughuva eller en fly-veil (stavning?)...

Diana

Tack! ja jag had tänkt på flyveil(stavning) och flug medel.
Det med schabraken jag har redan ett till honom för jag rider han så ofta så det behövs kanske två till....

Hm sån där sprej som gör att "flugorna försvinner" typ myggmedel för oss människor, fast jag för hästarna. hahaaha jag är sämst på att förklara!!

Troligvis behöver han inget extra foder men det beror ju lite på om han är lättfödd eller inte samt betets karaktär. De får du ta reda på!

Hursomhelst så tycker i alla fall jag att mineraler är viktiga oavsett om de går på bete eller inte. Det finns olika för olika behov, så det bästa är väl att fråga vad han har fått innan. Blanda dem gärna med lite betfor då de brukar slinka ner hyffsat lätt. Så, en foderhink kanske är bra att ha med. Och om det inte redan finns, glöm inte saltsten!

Tillägg i sjukvårdslådan: Parfymfri lactacyd (den blå). Jättebra på småsår!

Hade med sommarhäst ett par ggr o det var det bästa med hela året!

Nä men se där, den hästen var med när jag gick Ridledarkursen med hans gamla ägare. Är det fortfarande hon som ägt honom förr som är ridskolechef på Bräcke ridklubb?

Minst en hästkompis och lite enklare sjukvårdsutrustning är nog viktigast, utöver det du redan skrivit.

Angående foder så beror det på hästens behov och betets kvalité om du behöver ge extra. Fråga på ridskolan vad de tycker.

Nä men se där, den hästen var med när jag gick Ridledarkursen med hans gamla ägare. Är det fortfarande hon som ägt honom förr som är ridskolechef på Bräcke ridklubb?

Jag vet inte, men det är ridklubbe som äger han nu:idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 827
Utrustning Jag ska hämta min häst om lite mer än 2 veckor. :DVad behöver jag? Det är min första häst så jag har nästan ingen utrustning. Jag har...
Svar
6
· Visningar
832
Senast: kryddelydd
·
Utrustning Hej hej lingonsvejs :D Jag har lite frågor. 1. Jag har tänkt virka en huva åt hästen men hittar verkligen INGET mönster. Vore det...
Svar
1
· Visningar
2 756
Senast: pajaztar
·
Gnägg Hej, jag ska troligen hyra häst nästa sommar och skulle vilja ha lite tips. Strunta i vilket prefix jag valde, visste inte vilket jag...
Svar
8
· Visningar
1 748
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka