Hyra häst?

litentjej

Trådstartare
En kompis till mig överväger att HYRA en häst istället för att köpa..
Men vad är en rimlig kostnad att betala till hästägaren i hyra?
Ingen av oss har någon erfarenhet från just hyra häst så skulle vara glad om någon kunde åtminstone säga vad en rimlig hyra är så hon inte blir helt blåst :)
 
Sv: Hyra häst?

Det är väl helt olika beroende på häst. Är det tex en SM ponny inklusive utrstning är kanske 1500-3000 / månad lagom. Är det en "vanlig" häst eller ponny inklusive utrustning kanske 5000-7000/ år...
 
Sv: Hyra häst?

Vad som är en rimlig hyra finns inte givet, utan det beror nog främst på vad hästägaren vill ha i ersättning..kanske lite, mycket eller inget alls.

Hade jag hyrt ut häst hade jag velat ha hyra månadsvis.
Tillkommer utrustning i hyran så hade hyran blivit högre med tanke på det slitage som kan bli.
Det är alltid en risk att hyra ut något, som jag i alla fall skulle vilja bli kompenserad för att jag tog just den risken.

För en "vanlig" häst hade jag kunnat betala 1000-2000/månad i alla fall med utrustning. Det blir typ 250 - 500 i veckan..inte så farligt med tanke på att man har tillgång till hästen när man vill rida tex, med fördelen att den inte är din egen..händer något så kan du lämna tillbaka ansvaret till ägaren och det kan man ju inte riktigt göra med en häst du äger.

Om man jämför med att rida dagliga lektioner på ridskola (där hyra av häst ingår), kanske privatlektioner dessutom tex så ser man nog rätt snart vad man jämför med. Inte riktigt bra jämförelse, men nästan om man tänker på själva tillgången att kunna rida varje dag.

Men nästa fråga: Är det bara hyra för att rida där hästen bor kvar i sitt stall och man enbart rider den eller är det fodervärd det handlar om där man sköter det mesta gällande hästen med skötsel och allt?
 
Sv: Hyra häst?

Ett tips i all välmening, kolla noga avtalet innan ni hyr hästar (för avtal MÅSTE ni skriva!!!) så att ägaren inte skrivit in att ni ska stå för alla kostnader om hästen blir sjuk eller skadad. Hästen måste vara försäkrad och den ersättning ni förväntas betala utgöra högst självrisken. Mycket enkelt för hästägaren att i annat fall hyra ut sjuka/skadade hästar till er för att sedan kräva er på pengar när ni vill lämna tillbaka dem. I värsta fall vägra att ta tillbaka dem utan kräva att ni köper ut hästarna.
Finns många fällor att ramla i här så låt en professionell kolla igenom avtalet innan ni skriver på och hyr något.
Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
604
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
680
Senast: Cavallo
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 160
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp