Hypotetiskt hundköp :p

MissFideli

Trådstartare
Jag blir mer och mer sugen på hund, men har ingen möjlighet att köpa nån pga arbetstiderna. Men om jag i teorin skulle köpa hund så vill jag ha nått som går att ta med sig överallt, och som går att gå kurser med samt ställa ut då och då. Min syster tävlar agility med sin ena, det verkar jätteroligt om än svårt. Sen finns det säkert massa annat man kan göra som jag inte vet om. Dock bör den inte vara hyperaktiv.

Dom raser som utseendemässigt faller mig i smaken är:

Chihuahua
Italiensk vinthund
Staffe
Pincher
Chinese crested både puff och naken
Dvärgschnauzer
Prazsky Krysarik (denna är dock helt okänd för mig)
Lagotto

Som ni ser en salig blandning :p

Vilken skulle ni rekomendera till en vetgirig nybörjare med katter som inte är rädd för att ta hjälp och gå kurser?

Tänk på att detta är helt hypotetiskt, jag ska inte köpa hund dom närmsta åren.

Sv: Hypotetiskt hundköp :p

Börja med att göra en realistisk kalkyl på hur mycket tid du orkar och kan lägga på träning och promenader (ffa träning som kräver att man är mentalt pigg och glad och inte bara att man har tid...) Tänk sedan efter vad som är viktigast för dig, att ha en go och glad hund som inte kräver så mycket, att ha en lättlärd och lydig hund, att ha en modig och frammåt hund som inte kräver massvis med träning för att klara nya miljöer. Vill du helst ha en hund som lätt går att ta under armen, eller hellre en lite större robustare hund?

Efter det är det dax att fundera på om spår, lydnad, agility eller nån annan gren är det du helst vill syssla med, sen är det dax att välja ras efter vad du kommit fram till. Pincher och lagotto skulle jag tro kräver lite mera träning av dina listade raser, chineserna är vissa jättekul och framåt medan andra är onödigt räddhågsna... Men alla raserna kan nog passa beroende på vad du vill ha för inriktning på ditt hundägande...

Lycka till

Om du vill lägga ner tid på träning av olika slag ( agility, lydnad, spår, sök m.m ) och samtidigt ha en hund du kan ha med dig över allt så passar ju Staff in på det du söker.

Det många inte tänker på/tror är att Staffen faktiskt behöver mer motion än vad man kanske tror.

Men med någon form av träning varje dag ( huvudträning ), kurs någon gång i veckan samt långa härliga promenader så blir Staffen en underbar hund.

:)

Jag slkulle kunna rekommendera en Dansk/Svensk gårdshund, dom ligger under gruppen pincher

Gillar katter :D

407686.jpg

407687.jpg

224005.jpg

7109032.jpg

Lagotto älskar att hänga med överallt och lämpar sig till det mesta, men risken är att en lagotto skulle bli understimulerad med endast de aktiviteterna du beskriver att du är intresserad av.
Skulle du däremot upptäcka fler roliga hundsporter och träna regelbundet så skulle nog en lagotto passa bra.

Klarar dansk-svenskarna att bo i lägenhet? Jag är inte speciellt förtjust i JackRussel, och har väl omedvetet sorterat in din ras under dom :o
Annars är dom ju jättefina och inte alls så lika JR utseendemässigt som jag trodde.

Som sagt är det hypotetiskt, och det går ju aldrig att säga hur många kurser man kommer gå osv. Men anledningen till att jag blivit mer och mer sugen på hund är just att man kan testa massa nya saker och vara med på en massa kurser. En kollega har några staffar, dom har börjat med weighpulling och det älskar hennes hundar. T.ex... Det verkar finnas massor att göra!

En kollega har staffar och hon är helt säker på att det är hunden för mig :D Jag gillar dom absolut, men har bara träffat några stycken IRL. Det enda jag undrar om det kan bli problem är just deras styrka. Men det är väl en uppfostringsfråga också gissar jag. Om den är uppfostrad att inte dra så spelar ju styrkan ingen roll. Annars verkar det vara en väldigt allsidig ras som passar till allt i lagom nivå.
Hur är det med dom och t.ex cykling? Dom är ju rätt tunga, klarar deras ben tyngden i högre farter också?

Börja med att göra en realistisk kalkyl på hur mycket tid du orkar och kan lägga på träning och promenader (ffa träning som kräver att man är mentalt pigg och glad och inte bara att man har tid...) Tänk sedan efter vad som är viktigast för dig, att ha en go och glad hund som inte kräver så mycket, att ha en lättlärd och lydig hund, att ha en modig och frammåt hund som inte kräver massvis med träning för att klara nya miljöer. Vill du helst ha en hund som lätt går att ta under armen, eller hellre en lite större robustare hund?

Efter det är det dax att fundera på om spår, lydnad, agility eller nån annan gren är det du helst vill syssla med, sen är det dax att välja ras efter vad du kommit fram till. Pincher och lagotto skulle jag tro kräver lite mera träning av dina listade raser, chineserna är vissa jättekul och framåt medan andra är onödigt räddhågsna... Men alla raserna kan nog passa beroende på vad du vill ha för inriktning på ditt hundägande...

Lycka till

Utseendemässigt kvittar det för min del. Visst verkar det smidigt med vavvorna och andra småraser att man kan stoppa dom i väskan när man åker buss osv, men är den tillräckligt stor att synas så har man kanske inte det problemet.
Det jag är ute efter är väl en hund som inte kräver extremt mycket motion, men som ändå har lite innanför pannbenet liksom. Som man kan ge aktiveringsleksaker och hitta på tankenötter osv. Lagom social, inte en för utpräglad enmanshund. Men inte heller en som ska hoppa på alla och hälsa utan kan bjuda in men inte bli alldeles galen om man inte låter den hälsa på alla. Jag är väldigt impulsiv, vore kul att ha nån att ta med sig och åka till bra vandringsstigar osv. Eller som man kan cykla med. Eftersom jag inte är hundvan själv, även om min syster har 2 hundar, så bör det vara en hund som är relativt lättlärd och lättuppfostrad och inte varje gång försöker testa gränser. Därför kanske pinchern försvinner, hörde att den kan vara lite som en urhund? Alltså en ras som jag hinner lära mig ihop med och som man kan göra små misstag med under lärotiden utan att den blir livsfarlig, eller ohanterbar osv. Och framförallt som inte dras med några vanliga hälsoproblem.
Samt att den ska funka med min framtida kattuppfödning, vill så lite som möjligt behöva riskera att hunden äter upp en hel kull med kattungar. Typ.

*försöker föreställa mig en liten vavva eller ig brevid (eller under) en stor britt* :rofl:

Det beror ju på hur hög fart du tänker trampa i och hur ofta, hunden bör ju som sagt vara röntgad också men det vet du ju redan ( och att dom ska ha vuxit klart )

Men Zaga har bra kondis och hon orkar hålla ett ganska högt tempo ganska länge :)

Zaga är definitivt stark, inget snack om saken, men det är inga problem alls ..

Staff är en allround ras som kan nå högt om man satsar på rätt kennel och kanske inte bara någon som satsar på utställning, i Zagas stam finns räddningshundar samt mamman som ska tävla Lk 3 ..

Min bor i lägenhet iallafall :D
Dom blir som man gör dom, jag tolererar inte okynnesskällning så då skäller inte mina ( i onödan )
Och dom ligger som sagt inte i terriergruppen.

Det beror ju på hur hög fart du tänker trampa i och hur ofta, hunden bör ju som sagt vara röntgad också men det vet du ju redan ( och att dom ska ha vuxit klart )

Men Zaga har bra kondis och hon orkar hålla ett ganska högt tempo ganska länge :)

Zaga är definitivt stark, inget snack om saken, men det är inga problem alls ..

Staff är en allround ras som kan nå högt om man satsar på rätt kennel och kanske inte bara någon som satsar på utställning, i Zagas stam finns räddningshundar samt mamman som ska tävla Lk 3 ..

Trampet kan man ju anpassa efter hunden förstås. Tänkte mer på att en cykeltur då och då borde ge mer motion än promenader. Istället för 5 h promenad per dag kanske man kan cykla lite och minska promenadtiden. Eller nått ;)
När har dom växt färdigt? Syrrans tik är precis HD/AD-röntgad och det fick inte göras innan 1,5 års ålder vad jag har för mig? Men det är ju en Shiba. På katt HD-röntgar man väliaf runt 1 år för då ska dom vara färdiga.

Nä, det är väl mest envisheten jag inte gillar :p
Men jag får väl skriva upp DS gårdshund på intresserlistan också då, nu när jag såg bilder på din så var den ju inte alls så tokig :D

Staffar röntgar man i regel efter 12 månader..

Jag gillar dock inte att cykla så mycket med hundar för att få dom trötta, jag lägger hellre ett spår :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka