Hyperaktiv häst

vinkelina

Trådstartare
HUR får man bort extra energi av hästen? Hon rids upp till 90 min dag och ofta fyra dagar och vila dag fem (hon har tagit de lugnare i sommar därav lite planerade vilodagar då vi håller på att muskla upp henne)

Varierad träning med dressyr,hoppning och terräng. Går med två andra ston som hon tydligen har börjat valla runt i hagen. Ute ca 8 timmar dag (kommer flytta henne i helgen. Då kommer de bli 12 timmar ute,men tyvärr ensam i hagen i en rätt liten hage, nackdelen med stall i stad.)

Äter endast hö.

Hur ser analysen för höet ut? Det spelar ingen roll om hon inte får kraftfoder om energiinnehållet i höet är för högt.

Och - har beteendet börjat när kylan kom? Min häst blev så till sig (i ett par dagar) pga kylan att hon stod och hoppade jämfota på stället för hon liksom hade så mycket energi att det sprutade ut genom öronen på henne.

HUR får man bort extra energi av hästen? Hon rids upp till 90 min dag och ofta fyra dagar och vila dag fem (hon har tagit de lugnare i sommar därav lite planerade vilodagar då vi håller på att muskla upp henne)

Varierad träning med dressyr,hoppning och terräng. Går med två andra ston som hon tydligen har börjat valla runt i hagen. Ute ca 8 timmar dag (kommer flytta henne i helgen. Då kommer de bli 12 timmar ute,men tyvärr ensam i hagen i en rätt liten hage, nackdelen med stall i stad.)

Äter endast hö.
Det du beskriver stämmer med min egen hästs reaktion på stress. Det har i vårt fall ingenting att göra med överskottsenergi.

Nu med flytt blir det ju lite svårare men kolla av rutinerna i stallet så hon inte stressar vid utsläpp/intag eller fodringar. Se så hon gillar sina boxgrannar osv. För min blev det som natt och dag med flytt till nytt stall med utebox lite avskiljt och stabil flock ute.

Hur ser analysen för höet ut? Det spelar ingen roll om hon inte får kraftfoder om energiinnehållet i höet är för högt.

Och - har beteendet börjat när kylan kom? Min häst blev så till sig (i ett par dagar) pga kylan att hon stod och hoppade jämfota på stället för hon liksom hade så mycket energi att det sprutade ut genom öronen på henne.

Nu kommer jag inte ihåg vad energin låg på i höet, men var "normalvärden" och skulle passa lättfödda hästar.

Har hållit på såhär i nästan två månader, nästan så det blivit värre nu när hon motioneras mera.

Det du beskriver stämmer med min egen hästs reaktion på stress. Det har i vårt fall ingenting att göra med överskottsenergi.

Nu med flytt blir det ju lite svårare men kolla av rutinerna i stallet så hon inte stressar vid utsläpp/intag eller fodringar. Se så hon gillar sina boxgrannar osv. För min blev det som natt och dag med flytt till nytt stall med utebox lite avskiljt och stabil flock ute.

Har faktist inte tänkt på stress. Hon är snäll vid in och utsläpp, eller man märker att hon vill tex in, men de yttrar sig med att hon ställer sig vid grinden. Min man utan hästvana kan utan problem ta in henne. Ställer man henne i gången så börjar hon steppa, mecka med kedjorna, stå och vifta med huvudet upp och ner (hon ser ut som jag känner mig när min adhd går banans)

Hon står idag i en hörnbox med bara en boxgranne. Är dock en mindre ridskola där, men väldigt lugn, finns bara tre lektionshästar och endast vuxna ryttare. Kommer dock att flytta till ett nyöppnat privatstall, där de just nu bara finns tre hästar. Kommer få nästan fri tillgång på hö där

Vissa hästar behöver fler dagar ridet helt enkelt. Man måste anpassa hästens vilja att arbeta.

Vi har haft många olika hästar (fjordingar). Den första ville helst arbeta 6-7 dagar i veckan och även om hon kunde stå många dagar utan att bli knäpp så mådde hon allra, allra bäst då hon fick använda alla dagar i veckan. En tillfreds, glad och trevlig häst.

Det andra stoet vi hade ville helst gå 5 dagar per vecka men det gick också att rida 6 dagar utan större problem. Men hon mådde bäst med de där fem dagarna och arbetade som bäst då också.

Valacken jag har idag vill nästan inte jobba alls om han slipper. Eller, kanske snarare ska man säga så att det inte spelar någon roll alls om han går 7 dagar i veckan eller ingen dag i veckan. Han är precis lika hela tiden. Pigg och glad men gör inget i onödan men gillar att arbeta, speciellt på volten. Enda gången man märker att han gärna hänger med är när man redan tagit in honom och ska tränsa. Han letar efter bettet och nästan sväljer det. Annars ingen skillnad.

Hingsten vill helst gå varannan dag och återhämta sig varannan dag. Han har mycket kropp och gång vilket gör att återhämtningen är viktig. han kan stå 2-4 dagar i sträck men närmare den 3 dagen kan man få känna på lite spring i benen och tittigare häst.

Så, olika hästar behöver olika saker. En del hästar vill bli ordentligt trötta efter varje pass, andra vill ha lite energi kvar. Det är bara att anpassa sig.

Har faktist inte tänkt på stress. Hon är snäll vid in och utsläpp, eller man märker att hon vill tex in, men de yttrar sig med att hon ställer sig vid grinden. Min man utan hästvana kan utan problem ta in henne. Ställer man henne i gången så börjar hon steppa, mecka med kedjorna, stå och vifta med huvudet upp och ner (hon ser ut som jag känner mig när min adhd går banans)

Hon står idag i en hörnbox med bara en boxgranne. Är dock en mindre ridskola där, men väldigt lugn, finns bara tre lektionshästar och endast vuxna ryttare. Kommer dock att flytta till ett nyöppnat privatstall, där de just nu bara finns tre hästar. Kommer få nästan fri tillgång på hö där
Min pålle är också supersnäll att hantera, skulle tro att det är just därför han får utlopp för sin stress genom att vara överenergisk. Hade han haft en jobbig dag kunde han kliva han runt på stallgången och kunde även kicka som efter flugor för att han var så spänd. Hans största problem på förra stallet var att fodringarna tog för lång tid, det i kombination med att han är väldigt vaktig på mat gjorde att stressen blev för mycket. I nya stallet är han nästan lite komavarning på istället :)

Får hästen tillräckligt att äta i lugn och ro tillräckligt ofta över dygnet?
Brist på grovfoder kan göra hästen stressad och hyper.
Magnesiumbrist likaså. Är behovet tillgodosett?
Vad har du för strö i boxen? Finns det något att pyssla med i hagen?

Får hästen tillräckligt att äta i lugn och ro tillräckligt ofta över dygnet?
Brist på grovfoder kan göra hästen stressad och hyper.
Magnesiumbrist likaså. Är behovet tillgodosett?
Vad har du för strö i boxen? Finns det något att pyssla med i hagen?

Hmm. Ute är de tre som äter ur samma hög (finns tre högar men de äter alltid ur samma) i boxen har jag lagt in hönät då hon äter pelletsen annars. Men hon fullkomligt river ut höet ur de, 2-3 kg räcker 15 min att äta. Hon får ca 10 kg/dag, kommer dock att ökas till 15-16 vid flytten

Vissa hästar behöver fler dagar ridet helt enkelt. Man måste anpassa hästens vilja att arbeta.

Vi har haft många olika hästar (fjordingar). Den första ville helst arbeta 6-7 dagar i veckan och även om hon kunde stå många dagar utan att bli knäpp så mådde hon allra, allra bäst då hon fick använda alla dagar i veckan. En tillfreds, glad och trevlig häst.

Det andra stoet vi hade ville helst gå 5 dagar per vecka men det gick också att rida 6 dagar utan större problem. Men hon mådde bäst med de där fem dagarna och arbetade som bäst då också.

Valacken jag har idag vill nästan inte jobba alls om han slipper. Eller, kanske snarare ska man säga så att det inte spelar någon roll alls om han går 7 dagar i veckan eller ingen dag i veckan. Han är precis lika hela tiden. Pigg och glad men gör inget i onödan men gillar att arbeta, speciellt på volten. Enda gången man märker att han gärna hänger med är när man redan tagit in honom och ska tränsa. Han letar efter bettet och nästan sväljer det. Annars ingen skillnad.

Hingsten vill helst gå varannan dag och återhämta sig varannan dag. Han har mycket kropp och gång vilket gör att återhämtningen är viktig. han kan stå 2-4 dagar i sträck men närmare den 3 dagen kan man få känna på lite spring i benen och tittigare häst.

Så, olika hästar behöver olika saker. En del hästar vill bli ordentligt trötta efter varje pass, andra vill ha lite energi kvar. Det är bara att anpassa sig.

Just nu rids hon ca fyra dagar och en vilodag. Kan inte själv rida pga graviditet men har två jätteduktiga tjejer som hjälper mig. Är egentligen meningen att jag skall longera henne på mina dagar men vågar inte riktig nu då hon i galoppen kan få riktiga ryck och rusar iväg, 600 kg häst från 0-100 är inte bra för fogarna plus att hon bockar innåt

Är det inte att hästen brunstar?

Många blir ju lite hingstiga vid brunst.. tänker med valladet och stressandet.

Sen kanske du kan korta tiden för rid passen till runt en 45min och sen rida 6 dagar i veckan, 4-5 dagar med pass som hästen måste tänka och kämpa lite för och 1-2 dagar med lite mindre krav.

Kan vara att hästen behöver få mer utmaningar och tänka till, kondition har den antagligen så det räcker och blir över, så att korta ner passen och göra dem intensivare och med högre krav tänker jag kan göra hästen mer slut i knoppen. :)

Kan det vara så att nu när hästen kommer upp i kondition och orkar mera, så visar det sig att det är en piggare häst än vad du hade tänkt?
Hon har varit så mer eller mindre sedan dag ett och då fanns de verkligen ingen kondition att prata om. Har inget emot pigga hästar, men när hon blivit riden 5 dagar och uppför sig som att hon stått två veckor blir man fundersam

Är det inte att hästen brunstar?

Många blir ju lite hingstiga vid brunst.. tänker med valladet och stressandet.

Sen kanske du kan korta tiden för rid passen till runt en 45min och sen rida 6 dagar i veckan, 4-5 dagar med pass som hästen måste tänka och kämpa lite för och 1-2 dagar med lite mindre krav.

Kan vara att hästen behöver få mer utmaningar och tänka till, kondition har den antagligen så det räcker och blir över, så att korta ner passen och göra dem intensivare och med högre krav tänker jag kan göra hästen mer slut i knoppen. :)

Som de ser ut nu skrittas hon ofta upp och ner i terrängen ungefär 15-20 min. Sedan ridning på plan i alla gångarter med olika fokus som galoppfattning,sidorörelser,balanserad trav eller vad som för dagen behöver tränas på

Jag gissar också på endera stress, eller att hon motioneras kroppsligt tillräckligt men behöver motionera huvudet med, få tänka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 394
Senast: mars
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II