HYN-praktik hjälp!

YEAHnnnny

Trådstartare
Hej!

Nu är det så att jag undrar om någon av er har erfarenhet från ett ställe där ni haft praktik?

Tanken med min praktik är att inriktningen ska vara uppfödning samt hopphästar då jag i framtiden vill starta eget företag med just denna inriktning.

Praktiken ska vara en längre period (minst 1 år).

Oerhört tacksam för alla tips!
 
Sv: HYN-praktik hjälp!

Praktik på en hästverksamhet?

Förordar en HYN godkänd verksamhet framför en icke godkänd.

Se till att kom överens på pappret först innan du börjar jobba. Det finns många oseriösa hästverksamheter som utnyttjar praktikanter. Som praktikant är du att räkna som anställd och har samma rättigheter avseende arbtsmiljön aom en arbettagare. Det betyder att verksamheten skall följa arbetsmiljölagen och bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete. De skall vidare veta vad som gäller avseende minderåriga, arbetskläder, skyddskor, tvättmöjligheter mm. Det är en mängd skyldigheter som många inom hästverksamheterna inte har en aning om eller inte bryr sig om att följa. Lägg in i kontraktet att den du praktiserar hos åtar sig att följa arbetsmiljölagen och dess föreskrifter. Gör de inte det är det dags att dra åt sig öronen och söka ett annat ställa för praktiken...
 
Sv: HYN-praktik hjälp!

Hej!

Jag hade letat efter en seriös praktikplats och struntat helt i HYN om det inte krävs av någon anledning. Den bästa praktikplatsen jag hade var inte HYN och där fick jag både vettiga tider och massor med ridning (till skillnad mot HYN-godkända stället som innebar långa dagar, ingen ridning och heller inget lärande när väl mockning och sopning "satt").

Rent generellt, se till att ha ett ordentligt kontrakt med väl beskrivna arbetsuppgifter och ha klart för dig hur du vill att samarbetet med handledaren ska fungera.

Finnsd det någon orsak till att du hellre vill ha praktik än att faktiskt ha ett jobb? Praktik är i de flesta fall samma sak som obetalt arbete, även på HYN-godkända ställen.

/Lavinia, som inte förstår varför så många envist vill praktisera när man ändå lär sig lika mycket som anställd med lön.
 
Sv: HYN-praktik hjälp!

Vill hålla med Lavinia,
En hästskötarlön betyder ändå runt 21.000 kronor idag. Praktikplatser utgör idag allt för ofta en "grå" arbetskraft som kan utnyttjas mer då ingen praktikant ifrågasätter och inte kostar något. Arbetsmiljön och ekonomin skulle många gånger se annorlunda ut om tillgången på "praktikanter" var mindre...

En HYN godkännande betyder inte nödvändigtvis bättre förhållanden. Men har man fått till ett bra avtal för praktiktiden och det inte följs så finns det ändå kanaler att framföra missförhållandena på. En praktikplats som har ett HYN godkännande vill nog inte förlora det...
 
Sv: HYN-praktik hjälp!

Ni är rätt roliga när ni tror att det skulle gå att hitta någon vanlig anställning inom de områden som TS letar inom, har ni totalt missat att det snart inte finns några sådana verksamheter kvar, alla lägger ner då det inte går att få lönsamhet alls i dagens läge, här nere är snart varenda större anläggning/gård till salu för nästan alla har trappat ner sin verksamhet till bara några fåtal hästar eller inga alls. De få större ställen som finns kvar kan välja och vraka bland riktigt rutinerade hästskötare då det blivit massor av sådana över när alla andra ställen lagt ner. Snart finns det bara de små hobbyuppfödarna kvar som klarar att ta den förlusten det är att föda upp idag. Om ni missat det så håller hela hästverksamheten på att gå i graven med färre och färre som jobbar med det och färre och färre som har råd att ha häst och inte minst färre och färre som börjar rida så att även ridskolorna får lägga ner. Hästnäringen är ingen bransch med några lysande inkomster just nu och att då tro att det är rätt läge att tro att man skall få välbetalda jobb som outbildad blir rätt löjligt. Man skall nog vara glad om man ens hittar någonstans att praktisera.
 
Sv: HYN-praktik hjälp!

Jag förstår ditt inlägg Gylle,

Men vill nog framhålla att den graven började grävas för länge sedan. Hade man inom hästnäringen insett kostnaderna så hade man kanske sett till att bli "bättre klädd". Idag ser man en branch med grå och svart arbetskraft och dålig arbetsmiljö. Det är hög tid att oseriösa rensas ut i branchen så att de seriösa kan leva vidare. Så länge praktikanter söker sig till oseriösa verksamheter så ges dessa chansen att leva vidare och konkurrera ut seriösa verksamheter.

Sedan kan aldrig dålig lönsamhet vara skäl till att man ger avkall på arbetsmiljö eller djurhållningskrav. Att en galopptränare först annonserar efter arbetsryttare och sedan inte betalar ens en tiondel av skälig lön för en månad med tio timmars arbetsdagar utan veckovila mm. får inte fortgå.

Det handlar också mycket om vart pengarna tar vägen och en fråga om kompetenser och brist på enighet. Varför får en ishall i en kommun mer bidrag än de ridklubbar som finns i kommunen trots fler medlemmar? Varför jobbar inte trav och galoppförbunden mer för större prispengar och högre reseersättningar. ATG är väl inte direkt ett av Sveriges fattigaste bolag?

När ridgymnasium runt om i landet börjar kontrollera de hästverksamheter som de skickar ut sina elever på praktik till så lär det bli en början på en förändring. Eleverna skulle lära sig hur en seriös verksamhet ser ut och fungerar. De verksamheter som inte är seriösa skulle därmed börja få ont om arbetskraft att klara sina verksamheter.

Jag tror att de flesta kan hålla med om att t.ex. en galoppverksamhet med 50 hästar utan anställda ser konstig ut. Speciellt som tränaren syns på varje galopptävling som går i landet. Vem sköter och tränar hästarna under tiden? Eller den ridskoleverksamhet som tar under 175 kronor lektionen, hur fungerar den? Har den lika många anställda som den som tar 200 kronor lektionen. Har de lika många anställda? Hur ser stöd från kommun, försäkringskassa mfl. ut för att ridskolan skall klara verksamheten. Konkurrerar de på lika villkor? Vill säga att den stora skillnaden är "grå arbetskraft". För kan inte tänka mig att hästarna äter olika mycket...
 
Sv: HYN-praktik hjälp!

Du kan aldrig blanda in trav o galopp med övriga hästvärlden, det är så extremt olika förutsättningar och kapital i omlopp inom dessa världar så att ens diskutera dem i samma inlägg blir helt missvisande.

Ser man till den vanliga hästvärlden så tror jag faktiskt att just den grå världen är den som gjort att den tog ifrån att vara ren rikemanssport till att vara något den stora massan hade råd med, nu kommer tyvärr verkligheten ifatt med kostnader och det börjar återigen luta mot att det blir en ren rikemanssport, frågan är vilket som är att föredra ? Ingen som äger hästar har nog missat hur stora utgifterna är ingen har nog heller missat att det inte är lätt att ens få en hästverksamhet att gå runt skall du ha en anställd som skall ha 21.000 i lön i månaden vitt så skall det fram en vinst på ungefär 45-50.000:- i månaden bara för att betala denna persons lön och det är då alltså för en enda hästskötare.
Det stora problemet är att kunderna tex i ett utbildningstall är privatpersoner med vanliga inkomster som inte har råd att betala hur mkt som helst för att lämna iväg en häst på utbildning några månader. Och för att kostnadstäcka så behöver utbildningsstallet ta ut en avgift som gör att inga kunder har råd att lämna iväg sina hästar, inga kunder = inga intäkter = inga jobb alls. Och det handlar inte heller om att det är de som driver det som skor sig och tjänar massor av pengar det handlar helt enkelt om att förtjänsterna är så små på sådan verksamhet att de som driver dem inte heller tjänar många kronor per månad men har ett jobb som de älskar och därför driver det vidare. De flesta verkar tro att det bara är de anställda som tjänar lite pengar och jobbar mycket. Det är nog så långt ifrån sanningen man kan komma. Känner många som i flera år drivit sådana verksamheter och inte är det inkomsterna som driver dem, nu har många gett upp och slutat för nu går det inte ens att få det att gå runt, de skulle skratta hela vägen till banken om de någon gång själva skulle kunna plocka ut en lön på 20.000 i månaden.
 
Sv: HYN-praktik hjälp!

Missvisande? Ingen galopptränare täljer direkt guld. Kostnaden för en anställd är lika oavsett inriktning - ridskola, uppfödare, trav eller galoppstall. Skillnaderna mellan hur mycket hästarna äter är i kostnad marginella. Det kan vara en skillnad i inkomst förutsatt att galopp eller travstallet är framgångsrikt. Ett bra år kan hästarna hästarna hos en amatörtränare med ett tiotal hästar springa in 600.000. Året efter kanske de inte ens springer in 100.000. Men träningskostnaden är densamma. En proffesionell tränare har det kanske lite bättre förspänt då han kanske inte äger hästarna själv så länge hästarna springer in pengar. Men när det handlar om amatörer och proffesionella tränare inom galoppen idag äger de flesta tränarna hästarna själva. Förutom ett antal stora toppstall. Så jag vill nog inte säga att kostnadsbilden ser så annorlunda när man jämför kostnaderna verksamhet ridskola, trav eller galopp.

Men oavsett inkomster och branch så kräver ett visst antal hästar ett visst antal skötare. Och brancherna konkurrerar inte direkt med varandra. Det är då rätt intressant att se att en del näringsidkare klarar sin verksamhet på 30 talet hästar eller fler utan anställda och medan andra inte gör det. Frågan om hur den näringsidkaren som inte har några anställda löser arbetsuppgifterna besvaras i allmänhet med nyttjande av grå och svart arbetskraft utan att bry sig om skatter, arbetstidsregler, arbetsmiljölagen mm. Är det konstigt att hästnäringen är fylld av en osund konkurens som avspeglar sig i dålig lönsamhet?
 
Sv: HYN-praktik hjälp!

Det kostar väldigt mkt mer att lämna en travare eller galoppör i träning än att lämna iväg en ridunghäst för utbildning, och den stora skillnaden som gör att det kan göra det är dels att en travare eller galoppör sätter du i träning för att den skall springa in pengar för majoriteten av ridhästarna är det bara en ren utgift för att du själv skall ha en häst att rida på sedan alltså inget som ens finns en chans att det genererar några inkomster. Inte heller är det samma klientel, travare och galoppörer är många gånger en lyx som de som har gott om pengar placerar pengar i för spänningens skull. När det kommer till ridhästar så vänder majoriteten av ägarna redan på slantarna för att ha råd att hålla häst på sin vanliga lön.

Det finns liksom tyvärr få i sverige som är stentäta som satsar sina pengar på att köpa en massa fina ridunghästar och sätta dem i träning hos unghästutbildare, det finns liksom inga pengar att göra på det. En travare/galoppör är hos tränare hela sin karriär medans på rid sidan handlar det oftast om att en häst lämnas iväg ett par månader för att bli grundutbildad.

Tror du många normala svensson hade lämnat iväg sin ridhäst ett par månader för att den skulle bli trevligare att rida för dem sen om det kostade typ 20.000 i månaden, nej det hade varit väldigt få som hade haft råd med det, så hur skall man kostnadstäcka dessa löner ? Med den lilla förtjänst det blir över per häst per månad vid dagens normala prissättning finns inget utrymme att kostnadstäcka sådana löner. Än mindre om man dessutom ger sig på arbetstiden, för där haltar det än mer för skall man kostnadstäcka så skall det till ett stort antal hästar per hästskötare ett stort antal hästar tar mkt tid och är inget man hinner med på normal arbetstid. Så det är inte alls svårt att förstå varför det inte går att driva den typen av verksamheter som det vore önskvärt. Höjer du priserna så har ingen råd att anlita tjänsten och det blir inga inkomster alls. Det är en dödsdömd bransch det värsta är att det samtidigt är en bransch som faktiskt behövs. Så länge hästar var lättsålt till bra pengar så fick den biten stödja upp de låga inkomsterna från den andra biten, som hästmarknaden och priser ser ut idag så gör det inte det med följder som vi ser nu en efter en lägger ner.
 
Sv: HYN-praktik hjälp!

Hej!

Men då kanske det är bättre att bli medveten om samtliga kostnader innan man ger sig in i branschen och redan där och då inse att det inte är en verksamhet som kommer gå runt?

Jag betalar gärna vad det kostar att ha häst (och jag bor i Stockholm, så jag har ingen billig hyra på pållan) och anser att de som arbetar med hästar ska ha skälig lön. Har inte arbetsgivarna råd att anställa får de antingen höja priserna eller klara jobbet själva. Gratisarbete blir inte mer rätt för att det kostar mer att ha häst om alla ska få en lön de kan leva på.

Lavinia
 
Sv: HYN-praktik hjälp!

Du tror på fullt allvar att de som jobbar med det inte är medvetna om kostnaderna ? Jag tror faktiskt inte du skulle skicka iväg en häst på några månaders inridning om det kostade 20-25 tusen i månaden eller hur ?

Det är liksom där haken ligger var ligger smärtgränsen för den som köper tjänsten ?

Även om du inte har någon billig hyra på din pålle så har jag mkt svårt att tro att din stallägare gör en förtjänst av minst 120 vitt i lön för varje timme denna lägger ner i stallet utöver kostnaderna för stallet.
Alla som någon gång har räknat på vad inackoderingar även med hyror i det övre spannet på marknaden ger i inkomst kontra arbetstimmar/slitage vet att så inte är fallet.

Säg att ett inackoderingsstall med 10 hästar skall bära en hästskötare som mockar, fodrar och släpper in och ut och byter täcken. Vilket ger en ganska vettig arbetsbelastning för en hästskötare som hinns med under normal arbetstid. Då skall det in ungefär 4.500:-/mån och häst BARA för att betala hästskötaren därutöver kommer kostnader för foder, el, stall, hagar, stängsel och någon förtjänst till stallägaren. Så vist om du betalar runt 10.000:-/mån så börjar du närma dig att betala vettigt. Hur många gör det ?
Eller det är bara hästskötaren som skall ha vettigt betalt ?

Det är bara att inse att det är rejält snett överallt med kostnadstäckningen inom ridsporten och det är rejäla gap. Eldsjälar som sliter dygnet runt för ingenting och då talar jag inte specifikt om hästskötare utan om i stort sett alla som jobbar med hästar, utbildare, ryttare, stallägare ingen av dem tjänar några vettiga pengar och det har en enda förklaring och det är att ridsport faktiskt är en rikemanssport för den innebär så höga kostnader att gemene man inte har råd att kostnadstäcka den, och vill vi ha ridsport som svenssonsport så finns det inte särskilt många andra sätt att driva det på.
Denna extrema downperiod som råder nu kommer att bli väldigt märkbar inom några år för den har knäckt så många eldsjälar och den har dragit med sig att det inte skapas nya.
 
Sv: HYN-praktik hjälp!

Jag tycker nog att det ligger mycket i vad du säger. Det har alltid varit ett fåtal människor som lyckats tjäna pengar på hästar utan att ha pengar som kommer in någon annan stans ifrån.
Hästvärlden har byggts upp genom mycket ideelt arbete. Man ser det som en livsstil och förväntar sig inte att få betalt för de timmar man lägger in. När man ska ändra på det är det inte helt enkelt...

Det är få som har lust att betala vad det kostar om alla som tar hand om hästar i inackorderingsstall och alla våra ridanläggningar skulle få en "avtalsenlig timlön..."
 
Sv: HYN-praktik hjälp!

Kostnaden för att träna en galopphäst kan säkert ligga på och över 20.000 månaden hos någon eller några proffesionella galopptränare. Men den normala taxan hos de flesta galopptränare ligger runt 8.000 till 12.000 kronor månaden. Hästarna ägs ofta i andelar. dvs. flera ägare delar på kostnaderna. Men i praktiken är det tränaren som får dra det tunga lasset med ekonomin. Vill han ha mer betalt för träningen av en viss häst så förlorar han kvickt hästen till någon annan tränare som inte kräver lika mycket. Så för att gå runt behöver en galopphäst springa in minst 144.000 om året. Det gör långt iftrån alla galopphästar. Av tio, femton starthästar finns det bara en vinnare. Det är ingen garanti att en galopphäst går i vinst. Räcker med att gå in på Svensk Galopp och titta på antal startande hästar och insprungna pengar. Majoriteten är i allmänhet förlustaffärer. Titta bara på hur det gått för de sju RIX-hästarna. Och de är "VÄLFINASIERADE"...

Så jag ser inte den stora skillnaden mellan galoppen, travet och andra hästverksamheter. Inte från galopptränarens vy. De täljer knappast guld. Dessutom så får nästan alltid galopptränaren svara för inridningen av hästen mm. Ok, en galopphäst springer in pengar tidigare i karriären än någon annan häst då de får startas redan som tvååringar. Men de flesta galopphästars karriärer är över innan de fyllt sex. Ofta har de tröttnat på att springa och vill inte vinna längre...

Men i praktiken talar vi samma språk. Lönsamheterna och arbetsförhållandena i hästnäringarna är långt under vad de skulle vara...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 790
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 953
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp