FrontLine_

Trådstartare
Egentligen vet jag inte vart den här ska ligga, men jag vill bara ge massor av applåder till räddningstjänsten här i kommunen!

Idag på vägen från stallet så kör jag över bron, och ser en man ute på isen. Isen är inte ALLS tjock, och jag i princip tvärnitar på bron och frågar två kvinnor som står där vad mannen håller på med. I samma ögonblick får jag syn på en hund, som står på isen med vatten runt omkring sig. Isen är inte mer än några mm tjock! Kör såklart tillbaka till stallet för att hämta ishackor och linor, men det hjälper tyvärr inte så mycket..

Hunden har då altså kutat ut på isen och stannat när han insett att det inte går längre. och hon rör sig inte ur fläcken!
Folk försöker hjälpa till men isen är ju som sagt inte tjock, så det finns inte mycket att göra. Men så kommer brandkåren med tjutande ljud och blinkade lampor!
Fortfarande svårt att få tag i hunden, så en utav männen lägger sig i vattnet och SIMMAR med båten fram till hunden.. Slutet gott, allting gott!:)
Hunden frös som en galning, men mådde i övrigt bra!

Åååh jag blir såå glad när människor riskerar sina egna liv för att rädda våra fyrbenta vänner!

Någon fler som har varit med om något liknande?:)

Sv: hyllning!

OJ vad dramatiskt och vad skönt att det fick ett lyckligt slut!! Jag hade nog inte vågat titta på!
Jag är ju också Skelleftebo, egentligen, och bodde vid älven. Jag såg en Vorsteh gå ner sig på vår-is en gång, men det fanns inte en chans att jag kunnat hjälpa henne. Min mamma höll fast mig så att jag inte skulle rusa ut och gå ner mig själv (älven är bred och hunden gick ner sig på andra sidan). Lyckligtvis tog den sig upp på egen hand och klarade sig, men hemskt var det!! Jag drömde ofta mardrömmar där min egen hund drunknade på svag is... Burr!! :(

haha ja, jag tror till och med att jag vet att du är skeå-bo, om jag inte minns fel så känner jag en utav dina släktingar där;D
tyvärr bor jag inte kvar i skellefteå längre hehe..

Nä egentligen ville jag inte vara kvar heller, men inte av den anledningen till att jag inte vågade se på, utan av den anledningen att man känner sig så otroligt dum och nyfiken när man står där, speciellt när det står typ 4783274892 andra och tittar också.. Men jag tänkte såhär: Alla vill ju väl, alla vill se så det går bra för hunden.. det är ju inte precis någon som står där och gottar sig i andras olyckligheter..
Får man då hoppas iaf..

Tur att din mamma höll i dig iallafall, så inet du kutade dit.. det hade ju kunnat sluta riktigt illa!

Ja si Furbergs familjen ;)
På tal om ingenting så tror jag du är släkt med Erika Furberg i Bureå som för övrigt är Sveriges enda instruktör i PNH *stolt över henne*.
Visst kan det stämma Lena?

Vääärtsa duktiga hästtjejerna ni är ;)
(säger med en nasal ton :))

Egentligen vet jag inte vart den här ska ligga, men jag vill bara ge massor av applåder till räddningstjänsten här i kommunen!

Idag på vägen från stallet så kör jag över bron, och ser en man ute på isen. Isen är inte ALLS tjock, och jag i princip tvärnitar på bron och frågar två kvinnor som står där vad mannen håller på med. I samma ögonblick får jag syn på en hund, som står på isen med vatten runt omkring sig. Isen är inte mer än några mm tjock! Kör såklart tillbaka till stallet för att hämta ishackor och linor, men det hjälper tyvärr inte så mycket..

Hunden har då altså kutat ut på isen och stannat när han insett att det inte går längre. och hon rör sig inte ur fläcken!
Folk försöker hjälpa till men isen är ju som sagt inte tjock, så det finns inte mycket att göra. Men så kommer brandkåren med tjutande ljud och blinkade lampor!
Fortfarande svårt att få tag i hunden, så en utav männen lägger sig i vattnet och SIMMAR med båten fram till hunden.. Slutet gott, allting gott!:)
Hunden frös som en galning, men mådde i övrigt bra!

Åååh jag blir såå glad när människor riskerar sina egna liv för att rädda våra fyrbenta vänner!

Någon fler som har varit med om något liknande?:)

Vad skönt att allt slutade bra! För några år sen var det en hund som drunknade vid en liknande situation, den ramlade i och sögs in under isen.

Ja si Furbergs familjen ;)
På tal om ingenting så tror jag du är släkt med Erika Furberg i Bureå som för övrigt är Sveriges enda instruktör i PNH *stolt över henne*.
Visst kan det stämma Lena?

Vääärtsa duktiga hästtjejerna ni är ;)
(säger med en nasal ton :))

Hm - ja det vore ju jätteroligt om vi var släkt, men... Jag vet faktiskt inte! Tror det finns 2 Furbergssläkter i Skellefteå. Usch, nu får jag hemlängtan... Suck!! (Ursäkta trådstölden...!)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka