Charlotte1975

Trådstartare
Min häst har fått en hygrom mellan frambenen ungefär vid sadelgjorden. Han har haft det tidigare så jag känner igen symptomen. Förra gången skar det upp den och satte dränering, vilket ledde till inflammation. Har pratat med vet. som ska komma ut senare i dag och titta. Än så länge är den stor som en hand och förra fången var den mkt större och började växa upp på bogen. Vad har ni för erfarenheter och är det vanligt att man öppnar upp dessa ? Jag är skeptiskt till att öppna den då det förra gången bara blev värre, men det kanske är så att man måste. Har pratat med flertalet personer men det är inte så många som har erfarenhet av hygromer. Har ni ?

Sv: Hygrom

Hm... är inte säker på vad en hygrom är men om det är det samma som ett ödemliknande svullnad så har vi haft det samma här på ett par hästar och på samma ställe. Vi avvaktade och det gick tillbaka av sig själv.

Det du beskriver är ett ödem (vätskeansamling) eller ett hematom. Ett hygrom är en ökad fyllnad i en slemsäck/bursa, jämför skurgummiknän på gamla städerskor! Skulle det mot all förmodan vara ett hygrom (en slemsäck kan i undantagsfall bildas vid upprepat trauma/slitage, men jag har aldrig hört talas om den lokalisationen. Fram på framknäna kan det t ex inträffa).

Ett hematom gör man bäst i att låta vara ifred, så länge det inte uppstår en infektion (t ex om blödningen orsakats av trauma med hudperforation). Vid infektion måste man öppna upp, spola rent och sannolik anlägga dränage. Plus antibiotika.

Min erfarenhet av den sorts "påse" du beskriver är att den försvinner med tiden.

Jag är ganska säker på att det är en hygrom eftersom att han haft likadant på samma ställe tidigare, men håller tummen för att det inte är de. Storleken är fortfarande oförändrad så jag avvaktar. Har pratat med veterinären som också sa att vi kunde avvakta. Har verkligen ingen lust att det öppnar upp honom på ett sånt pass känsligt ställe, då blir det ingen ridning med sadel på väldigt länge.... Orkar inte de också efter 3 olika hältor den här våren. SUCK .....

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 752
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 334
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka