Hygienanalys av grovfoder?

Dialhard

Trådstartare
Nu har jag ruttnat till rejält på ägarna och den så kallade personalen i mitt stall. Vi har fått in (egenproducerat utav gårdsägarna) ett enligt mig och några andra i stallet riktigt pisshö. Det vägras ta en analys på det och majoriteten utav folket verkar inte vara det minsta intresserad utav det heller. Flera balar (rundbal) har varit mögliga och nästan alla balar är fruktansvärt dammiga och luktar unket. Folk hostar lite när det packas men verkar inte ha några problem med att utsätta sina hästar för fodret. Det spelar ingen roll hur många gånger man säger till eller vad man säger, dom nonchalerar och pratar bort sig. Nu ska jag i vilket fall byta stall, men jag tänkte fasen göra någon sorts analys på skiten för att stoppa upp där bak på stallägarna. Så jag tänkte kolla om det går att göra någon sorts hygienanalys? Att man kan få svart på vitt att höt är dåligt och inte duger som hästmat? Ingen vanlig näringsanalys alltså utan mer kolla mögel och liknande?

(Jag fodrar i dagsläget självklart inte med höt, vilket är surt då det ingår i en jävligt dyr stallhyra)
 
Sv: Hygienanalys av grovfoder?

Visst kan du göra hygienanalys, och jag tror att alla analysföretagen erbjuder det separat från näringsanalysen.
 
Sv: Hygienanalys av grovfoder?

Hygienisk analys kan du göra hos de som gör analyser. Kostar en slant, men är värt det. En kille levererade dåligt hö till oss en gång, vi i frågasatte. Han pratade runt och omkring och bla bla bla. Då sa vi: Ok, vi gör en hygienisk analys av ditt skithö, visar det sig att det är otjänligt så betalar vi noll kronor.

Han tog tillbaka allt han levererat innan vi en han skicka in provet. Kom tillbaka med mycket finare balar. Ville väl inte ha dåligt rykte då han levererade till fler ( som dock klagat i det tysta)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 049
Senast: MonteRose
·
Hästmänniskan I ett hyreskontrakt för stallplats där även foder ingår, kan det betraktas som kontraktsbrott att endast tillhandahålla otjänligt hö...
2
Svar
25
· Visningar
2 823
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp