Hyfsat nybilsköp - det här med nybils/vagnskadegaranti

skuggi

Trådstartare
Nu är det ev så att vi för första gången funderar på att köpa en såpass ny begagnad bil att den har kvar nybils/vagnskadegarantin. Verkar som att vagnskada är ett år utöver nybilsgarantin.

Hur mycket värt är det här med dessa garantier egentligen tycker ni?

Tex har vi nu tittat på två "identiska" bilar, samma motor, samma mil, samma pris osv. Det enda som egentligen skiljer dem åt är att den ena är en 12:a och den andra från 13, dvs den ena har ett extra år kvar på garantierna jämfört.

Jag fattar ju att den nyare är ett bättre köp rakt av.
Men anta att jag går till den äldre bilen och kan diskutera ner priset med tanke på den här andra som finns till salu(inte på samma ställe).
Hur mycket bör jag isf få ner priset på den äldre bilen för att det ska vara "värt det"? Alltså att man förlorar ett års garanti.
Priset på de här i exemplet ligger på strax över 200 000 kr.

Om typ av bil spelar roll så är det Skoda Yeti vi snackar om :d

Vad omfattar den här garantin egentligen? Är den användbar eller låter det bara bra?

Sv: Hyfsat nybilsköp - det här med nybils/vagnskadegaranti

Det beror nog på vad den kostar att helförsäkra respektive halvförsäkra. Vagnskadegaranti är väl bara att försäkringen blir billigare då det täcks av garantin, istället för en vagnskadeförsäkring, om jag inte missuppfattat.

Dessutom verkar det som om vissa märken kräver att bilen skall vara halvförsäkrad i ett visst bolag för att vagnskadegarantin ska gälla. Om det gäller bilen du tänkt köpa så har du ingen möjlighet att byta försäkringsbolag fram tills vagnskadegarantin upphört, så det kan även vara intressant att jämföra mellan försäkringsbolagen isf (tex div mängdrabatter om man har flera försäkringar i ett annat bolag osv).

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
326
Senast: Fetaost
·
Ridning Hej, jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :) Jag ska köpa min...
2
Svar
32
· Visningar
2 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat