HW halstäcken

the_connemara

Trådstartare
Hur upplever ni storlekarna? Vad har ni för storlekar på halstäcke resp täcke?

Köpte en hals till California i strl M, inuti står det M och 6,2, täcket är 6,3 och stort till hästen. Hästen har tunn hals typ helt utan överlinje och halstäcket satt tajt. För tajt tycker jag även om jag inte ens spände kardborrarna runt halsen korrekt (dvs lösare än om de skulle sitta korrekt), men jag har ingen tidigare erfarenhet av hasltäcken. Jag upplevde det som att andra karborret satt hårt om halsen när hästen betade och dessutom att täcket drogs fram.

Sv: HW halstäcken

Jag köpte en Rhino hals, den grönrutiga.
Jag tog M, har 140cm på täcket och den är för tajt runt om och räcker halva halsen när hästen hade huvudet i backen.

125-135 passar M bäst till. 140-145 L och 155 XL. Det är min erfarenhet iallafall, sen kan det variera mellan olika hästar beroende på hur grov hals de har.

Då köpte jag antagligen rätt =) Köpte ett rhino grönrutigt med 0 gram och ett med 200 g i stl 140. Jag köpte L halsen. Har dock inte testat än.

jag har bara plus-täcken från horseware, dvs med fast hals. men samtliga är väldigt trånga i halsen (ett väldigt stort minus för annars bra täcken)! tydligen gjorda för fullblod med pinnsmal hals. så ta minst en stl större, tänk på att hästen ska kunna beta utan att den får svårt att svälja och andas pga halstäcket... dvs halsen får vara ordentligt vid när hästen står med huvudet uppe.

Jag köpte en Rhino hals, den grönrutiga.
Jag tog M, har 140cm på täcket och den är för tajt runt om och räcker halva halsen när hästen hade huvudet i backen.

Har samma hals. Hästen har 140 cm i täcken. Halsen är perfekt 'viddmässigt', men blir precis så kort som beskrivs.

På bilderna har han ett 130 täcke, som ju är i minsta laget som synes, är numera utbytta till 140. Men halsen är ju densamma.

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

L hals blir tyvärr på tok för stor.

Om du tycker din är perfekt viddmässigt så är min alltså för smal, skönt att jag inte bara var klen :angel:

Liknande trådar

Utrustning Har ni behövt gå upp i storlek på tjockare utetäcken från HW? Pållen har inte använt sitt 200 gs täcke på några år (sedan han var typ 5...
Svar
1
· Visningar
1 127
Senast: HannaZ
·
Utrustning Sliter mitt hår snart! Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 868
Utrustning Jag känner bara till HW men de har inte direkt täcket jag söker så nu vill jag gärna ha hjälp! Följande önskas: * LÄTT täcke med...
2
Svar
23
· Visningar
3 915
Utrustning Hur är halsen? Min häst verkar om man ser till hur HW-täckena passar ha väl mycket hals till sin bog. Jag radar upp hur de passar så...
Svar
7
· Visningar
1 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka