Hvordan ri med håndhest?

Sv: Hvordan ri med håndhest?

Jag håller grimskaftet i ena handen. Det fungerar bra för det mesta :laugh: (Undantaget en överpigg ponnyskrutt med fäbless för att snurra runt åt alla håll, gärna samtidigt.)
 
Sv: Hvordan ri med håndhest?

När jag red ut med min unghäst som handhäst hade jag tyglarna i ena handen (stångbett) och unghästen i repgrimma och rep i den andra.
 
Sv: Hvordan ri med håndhest?

Jag har vanlig grimma på handhästen, samt långt grimskaft. Håller grimskaftet i handen hela tiden, och ibland håller jag i tyglarna, ibland släpper jag dem. Min ridhäst är väldigt lättmanövrerad för sätet, så oftast behöver jag inte ägna mig mycket åt hans tyglar.
 
Sv: Hvordan ri med håndhest?

Det beror helt på hur hästen jag sitter på är, hur hästen jag leder är och om jag leder en eller två hästar samtidigt samt hur bra ryttarna på dessa hästar är.
Har jag en handhäst har jag oftast grimskaftet i vänsterhanden (har handhästen på vänster sida - hur brukar ni göra?) och tyglarna i högerhanden, alltså enhandsfattning. Har jag två brukar jag hålla den piggaste hästen i grimskaftet och så tyglarna och andra hästens grimskaft i andra handen.
Är handhästen cool men hästen som jag sitter på mer osäker har jag tvåhandsfattning i tyglarna och grimskaftet i handen + tyglarna. Kan bli lite jobbigt om handhästen drar iväg då :D

Leder alltid i träns.
 
Sv: Hvordan ri med håndhest?

Jag brukar växla mellan vilken sida jag har handhästen på. Rider jag längs en väg föredrar jag att ha hästen på utsidan, alltså på min högra sida. Du bor väl i England så då blir det väl på den vänstra sidan. Rider jag på plats där det inte är trafik så brukar jag ha handhästen på ena sidan halva vägen och sen byta sida.
 
Sv: Hvordan ri med håndhest?

Har grimma på handhästen och ett längre grimmskaft(standardmodell på arbetsrep typ) så att jag kan ha handhästen bakom på stigar. Rider alltid gamlingen som otroligt ranghög och har stenkoll på de andra i hagen så de är vana och följa honom, underlättar en hel del.

Håller repet i ena handen och enhandsfattning på gamlingen.
 
Sv: Hvordan ri med håndhest?

Hvordan gjør dere?
Holder tauet i hånden?
Binder i hornet på westernsalen?
Eller?

Håller i handen.

har träns på när jag travar o galopperar.

Jo det har hänt att handhästen springer om o då hamnar framför.

Ridhästen kan då bli rädd för handhästen o vill inte vara med.

Har numera handhästen bakom även i trav.
 
Sv: Hvordan ri med håndhest?

Grimma på handhästen, grimskaft i handen på ryttaren, spö emellan och handhästen alltid bredvid. Så handhästas mitt djur av morsan. Hon brukar alltid ha honom på ena sidan, vilken minns jag inte och inte heller av vilken anledning. Hästen är väldigt väluppfostrad och räststyrd och spöet håller honom ifrån att försöka bitas och reta den andra (äldre och grinigare :D) hästen när han vill leka. Han spatserar glatt på bredvid och har så gjort i 5 år nu.

Enda problemet med honom har varit i unghästperioder där han fått ovanan att tvärnita och inte gå fram vid tryck över nacken. Då står han där som ett fån med grimskaftet hängandes och undrar varför de försvinner ifrån honom (när han själv stannat, bright :D) så mamma får vända tillbaka och plocka upp honom igen ;) Det har dock varit lätt avhjälpt på en ridtur typ (att han stannar alltså).

När jag hade B-ponny under inridning så sprang den lös, det var tider det :D
 
Sv: Hvordan ri med håndhest?

Huvudlag med bett på handhästen plus delta med grimskaft i, gärna ett lite längre!
Handhästen på höger sida så att han inte går närmst bilarna när vi är på vägen plus att jag har lättare att kontrollera honom högerhänt som jag är.
Ridhästen rids på en hand i skritt och trav om han är lugn och snäll annars rids han med båda händerna om han brallar runt men han är oftast snäll när vi har kompisen med :)
 
Sv: Hvordan ri med håndhest?

Jag lär in vissa saker från marken först. Bla att de inte får dra mot tryck och de får inte gå förbi mig. De ska fatta vissa signaler.
Sen tar jag dem med välskolade ridhästar. Jag rider med enhandsfattning och håller handhästen i lång lina i andra handen. Jag har hästen på ena sidan bakom min egen position. Den får de inte passera ens om vi fräser på i galopp. För att safe:a brukar jag ha dem extra långt bak då man travar/galopperar. Så att jag har mer tid på mig att fånga upp om de nu skulle få spunk och råka dra förbi.

Just nu är det mest bara min unghäst som går som handhäst av de jag har regelbundet. Han går i vanlig grimma. Vi rider i alla gångarter, hoppar, klättrar etc.
 
Sv: Hvordan ri med håndhest?

Nu rider inte jag regelbundet med handhäst (har gjort det totalt ett par gånger, ever :p). Men jag skulle aldrig sätta fast den "extra" hästen någonstans, t.ex. hornet på w-sadel. Varför? Om något händer, skulle jag vilja ha möjligheten att helt enkelt släppa handhästen.
 
Sv: Hvordan ri med håndhest?

Bara funderade på hur man "ska" göra. Jjag vill gärna ha handhästen på "min" sida, alltså vänster sida, när jag sitter upp. Här där de kör på fel sida vägen :angel: så då stannar ju handhästen på min vänstra sida. Blir lite meckigt att antingen sitta upp från höger sida (jag är inte så vig :D) eller att byta sida på handhästen mitt i allt (beroende på hur snälla hästar man har såklart).

Jag brukar ha handhästens huvud i linje med mitt knä. Eller åtminstone försöka (inte så lätt alla gånger, om man har en studsig ponny som handhäst eller ännu värre sitter på en studsig ponny själv :D)
 
Sv: Hvordan ri med håndhest?

Såhär ser det ut när jag har med min båda killarna ut!
Egentligen är longerlinan lite i längsta laget men grimskaften är för korta för oss tre!

DSC01823.jpg


http://gulliversresa.blogspot.com
 
Sv: Hvordan ri med håndhest?

Bara funderade på hur man "ska" göra. Jjag vill gärna ha handhästen på "min" sida, alltså vänster sida, när jag sitter upp. Här där de kör på fel sida vägen :angel: så då stannar ju handhästen på min vänstra sida. Blir lite meckigt att antingen sitta upp från höger sida (jag är inte så vig :D) eller att byta sida på handhästen mitt i allt (beroende på hur snälla hästar man har såklart).

Jag brukar ha handhästens huvud i linje med mitt knä. Eller åtminstone försöka (inte så lätt alla gånger, om man har en studsig ponny som handhäst eller ännu värre sitter på en studsig ponny själv :D)

Ställ handhästen på den sidan du vill ha den på och sitt sedan upp? Eller byt från ryggen. Lite enklare om man har spö dock (eller olika lydiga hästar :D) så inte båda hästarna vill gå om man försöker smacka på handhästen :D Min häst är dock jätteröststyrd så han är inga problem att manövrera runt från hästryggen.
 
Sv: Hvordan ri med håndhest?

Bara funderade på hur man "ska" göra. Jjag vill gärna ha handhästen på "min" sida, alltså vänster sida, när jag sitter upp. Här där de kör på fel sida vägen :angel: så då stannar ju handhästen på min vänstra sida. Blir lite meckigt att antingen sitta upp från höger sida (jag är inte så vig :D) eller att byta sida på handhästen mitt i allt (beroende på hur snälla hästar man har såklart).

Jag brukar ha handhästens huvud i linje med mitt knä. Eller åtminstone försöka (inte så lätt alla gånger, om man har en studsig ponny som handhäst eller ännu värre sitter på en studsig ponny själv :D)

Är den van att ledas på höger sida?
annars kan det bli problem.

jag har min jämte på hö. sida eller bakom för att den måste vara där på stigar.

sitter upp o har den på hö. sida om den andra.

Du ska gå på hö. sida av vägen för att inte ´bjuda in till att folk kör förbi på fel sida. Du har ju även mkt större kontroll på den du rider.
 
Sv: Hvordan ri med håndhest?

Har repgrimma och longerlina på handhästen. När jag sitter upp håller jag handhästen i vänster hand och han står mot ridhästen. För sen över linan till höger hand, handhästen står still tills jag ber honom gå och får honom på höger sida om ridhästen. Ridhästen är mycket lättmanövrerad. Rider aldrig på väg här då det är mycket tung trafik utan det är ut i skogen som gäller.

...knyter inte fast nåt alls i hornet på sadeln...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 193
Senast: Lobelia
·
Utrustning Hei, Jeg fryser så jeg funderer på å kjøpe en ridkjol. Har sett på Börjes, Hööks, Jacson og Horze sin modeller. Horze sin tror jeg blir...
Svar
12
· Visningar
1 445
Senast: Sibylla
·
Hästmänniskan Jeg er medrytter 2 dager i uken på en ponni hvor hesteier ikke er mye til stede. Jeg vet ikke hvor mange andre medryttere han har men...
Svar
1
· Visningar
1 228
Senast: mandalaki
·
Träning Rir en fjording på rideskole. Når vi jobber med venstregalopp blir hun forferdelig vrang og sterk. Jeg har vært turrytter i over ett...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: Naranja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp