Hva ser man etter om man kjøper en åring?

S

sleepy

Om hesten er overbygget o.l. så er det jo ikke sikkert den blir det som vuxen... Og om den IKKE er overbygget som åring, så kan den jo fint bli det som vuxen likevel... Eller hva? Er det NOE som er forutsigbart, som man bør være OBS på?

Om hesten viser HØYE løft /store bevegelser som åring, er vel sjansen stor for at den også har det som vuxen?

Eller? En god del risiko er det vel uansett... ;)

Utan att vara avelsexperet skulle jag nog gissa att man tittar på stammen, och hoppas på att fölet ärver det bästa av generna. Sen kan man kanske se på hållning, temprament och benlyft, men det är ju svårt att se hur den bär sig unde ryttare ;)

Ja du kan kolla på min pälsboll, gå in i fotoalbumet.
Och han såg ruskigt ful ut ett tag i höstas, som en tallkotte med 4 ben. :rofl:
Fast nu har han blivit lite bättre, ett tag i vart fall hoppas jag. :crazy:

Utöver det som har nämnts kikar jag bla på: Halsansättning, resning, benställning, temperament, kroppsproportioner/rygglängd, hur dom rör sig, "glimten i ögat" osv osv. Det finns mycket att kolla in. Ofta är ju unghästarna bra pälsiga om det inte är under sommaren så det kan vara svårt se hur de är byggda. Då får man "gräva och känna" ;)

Det minsta du skall titta på är om unghästen är överbyggd eller ej. Hästarna växer ju oftast växelvis fram-bak-fram-bak... Mätte en av våra unghästar ca 1½ år gammal för en del år sedan. Rumpan var då hela 6 cm högre än manken. Som vuxen var han över huvudtaget inte överbyggd.

Liknande trådar

A
Ridning Hei! Jeg vil gjerne få fortelle om min seneste tur til Portugal der jeg red for David Oliveira! Jeg har vært i Portugal mange...
Svar
8
· Visningar
1 622
Senast: Ivylin
·
S
Islandshäst Hesten min har veldig konstig rygg... Han er bred og overbygget, i tillegg så svaier han i ryggen når man sitter på han... Jeg kan...
Svar
3
· Visningar
1 222
Senast: sleepy
·
Övr. Hund I dag hadde jeg besøk av valpekjøpere,har tre stk.Jack russel terrier valper.2 av kjøperne hadde ordnet seg slik at når de er på jobb så...
Svar
1
· Visningar
843
Senast: KaZa
·
S
Utrustning Det er vel helt sikkert ikke akkurat farlig, men ;) Det virker hvertfall som om mange har noe fryktelig i mot det! Jeg har en...
Svar
2
· Visningar
924
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama