Huvudvärk efter träning?

Havsluft

Trådstartare
Tränar rätt hårt framförallt kondition på gym dagligen och idag och ibland annars oxå så får jag så himla ont i huvudet. Det har jag aldrig annars. Förstår att det är nått som jag inte har fyllt på ordentligt men vad?

Snabba kolhydrater?
Vätska? Drack kanske 1, 5 liter under och efter...
Salt?

Tacksam för tips!
 
Sv: Huvudvärk efter träning?

Vätska och salt kanske... Sådär kan jag må efter bikramyoga, det löser sig mha en resorb efter passet. Helst före också.
 
Sv: Huvudvärk efter träning?

Får också ont i huvudet av träning ibland, framförallt om jag svettas mer än vanligt. Har dragit slutsatsen att jag behöver mer vätska.

Resorb var ett bra tips, Ravishing! Det är ju mycket salter och mineraler som man svettas ut också.
 
Sv: Huvudvärk efter träning?

Hur var din vätskebalans innan du gick till gymmet? Det är viktigt med en bra vätskebalans innan träningen, för det tar ungefär en halvtimme från att du dricker tills att vätskan tas upp ur magsäcken. Om du tränar länge (mer än en timme) är det också bra att dricka lite då och då under passet för att underhålla vätskebalansen. Sportdryck eller reserb (=dyr sportdryck) är bra eftersom det ger kroppen viktiga mineraler som hjälper dig att hålla vätskebalansen. Om man dricker stora mängder vätska på kort tid rinner det mesta rätt igenom kroppen.

Jag tror inte kolhydraterna har något med saken att göra.
 
Sv: Huvudvärk efter träning?

Hur var din vätskebalans innan du gick till gymmet? Det är viktigt med en bra vätskebalans innan träningen, för det tar ungefär en halvtimme från att du dricker tills att vätskan tas upp ur magsäcken. Om du tränar länge (mer än en timme) är det också bra att dricka lite då och då under passet för att underhålla vätskebalansen. Sportdryck eller reserb (=dyr sportdryck) är bra eftersom det ger kroppen viktiga mineraler som hjälper dig att hålla vätskebalansen. Om man dricker stora mängder vätska på kort tid rinner det mesta rätt igenom kroppen.

Jag tror inte kolhydraterna har något med saken att göra.

Tack för alla svar!

Jag tränar 1 timme och 10 min på en crosstrainer och styrketränar mage och armar samt bålen efter det. Dricker 1 liter under tiden på maskinen och fyller på sen direkt när jag kliver av. Jag svettas ju massor och upplever ju att vätskan går rakt genom kroppen efteråt. Bra tips med vätskeersättning men kan man ta det varje dag?
 
Sv: Huvudvärk efter träning?

Det kan också bero på spänningar i axlar, nacke och käkar.
Jag får alltid världens huvudvärk efter träning, antingen för att jag slappnar av efteråt, eller har spänt mig under passet eftersom man "vill så mycket". Min medicin mot det är lugnare träningsformer, som långa snabba promenader och Qi gong.
 
Sv: Huvudvärk efter träning?

Trodde knappt det var någon vits att dricka om man inte tränade mer än en timma, tio minuter mer än en timma är inte så mycket att jag skulle dricka under träningen.

Tror du inte du, som finns i annan tråd här, dricker för mycket och sköljer ur alla salter ur kroppen? En till två liter på bara en timma låter för mig väldigt mycket.

Om jag har huvudvärk som inte släpper av att jag dricker brukar jag testa att äta lite salt, rakt av, ur saltkaret.
 
Sv: Huvudvärk efter träning?

Fast det blir minst ca 1 h och 40 min tillsammans. Jag kör på så hårt att jag svettas så mycket att min handduk är blöt och då blir jag väldigt törstig.

Hade samma symptom idag, trots vätskeersättning och mycket salt i maten så jag ringde faktiskt sjukvårdsrådgivningen. Hon rekommenderade väl lite mindre träning och att jag skulle kolla blodvärden och mitt allmäntillstånd på Vårdcentralen. En 37-års service helt enkelt :D!
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 666
Senast: LenaH
·
Ridning Hej! har en fjording hemma som är 14 år gammal. han har under perioder fått "ryck" eller hur man ska förklara det när man varit ute...
Svar
16
· Visningar
1 699
Senast: Lager
·
Foder & Strö tänkte höra om det finns några som har bra tips på kraftfoder till hästar med mindre kolhydrater än andra. har en häst som är extremt...
Svar
16
· Visningar
2 362
Senast: YorkWann
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp